۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲
صدور جواز بهره‌برداری از ۱۱ معدن جدید در خراسان شمالی
معاون صنایع و معادن خراسان شمالی خبر داد:

صدور جواز بهره‌برداری از ۱۱ معدن جدید در خراسان شمالی

بجنورد- رضازاده، معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت خراسان شمالی از صدور جواز بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای ۱۱ معدن جدید در استان طی یک سال گذشته خبر داد.

علی‌اصغر رضازاده در گفتگو با بازار، با اشاره به صدور مجوز بهره‌برداری از ۱۱ معدن در خراسان شمالی گفت: در یک سال اخیر ۴۵ واحد معدنی در این استان به دلیل عدم فعالیت از صاحبانشان سلب صلاحیت و به دولت برگشت داده شد.

وی اظهار داشت: واحدهای معدنی غیرفعال برگشت شده به دولت نیز در صورت درخواست از سوی سرمایه‌گذاران و کارآفرینان جدید با شرایط قانونی به آن‌ها واگذار می‌شود

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی غیرفعال بودن و پرداخت نشدن حق حقوق دولتی را یکی از دلایل اصلی برای بازپس‌گیری واحدهای معدنی از کارآفرینان عنوان کرد.

رضازاده بابیان اینکه بر اساس آمار سالانه حدود ۱۰ هزار تن سنگ تزیینی مرمریت ساختمانی در این استان تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد از این مواد معدنی به‌صورت خام به کشورهای چین، ایتالیا و برخی استان‌های کشور صادر می‌شود.

وی ضعف سرمایه‌گذاری را مهم‌ترین چالش پیشروی معادن این استان برشمرد و افزود: خام فروشی مواد معدنی به‌خصوص سنگ‌های تزیینی موجب شده تا سود ناشی از ارزش‌افزوده این مواد معدنی به سود خریداران خارجی و ایرانی برود.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی یکی از دلایل اصلی عدم صرفه اقتصادی در استخراج مواد معدنی در استان را باوجود پتانسیل موجود ناشی خام فروشی دانست و تصریح کرد: ایجاد بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری خصوصی و یا دولتی در این حوزه ضروری است.

رضازاده نمونه واحدهای معدنی غیرفعال این استان  را به دلیل مشکل سرمایه‌گذاری را معادن باریت در راز و جر گلان و کلسیت در مانه و سملقان برشمرد و گفت: این واحدها به دلیل نبود سرمایه‌گذار غیرفعال است.

وی با اشاره به استقرار تنها واحد تولید پودر آلو مینا ایران در شهرستان جاجرم در این استان خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری مناسبی در این واحد معدنی انجام شد به‌گونه‌ای که توانست تحول بزرگی را در اقتصاد استان ایجاد کند، بنابراین باید به سمتی پیش رویم که سرمایه‌گذار را با تسهیلات بانکی به سمت بهره‌برداری از معادن استان هدایت کنیم.

کد خبر: ۹۷٬۴۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha