۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
کاهش مصرف بنزین هم منجر به افزایش صادرات نشد
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی:

کاهش مصرف بنزین هم منجر به افزایش صادرات نشد

رییس کمیسیون انرژی پارلمان بخش خصوصی می‌گوید: با وجود کاهش مصرف بنزین درآمدهای ارزی حاصل از فروش فراورده‌های نفتی برای سال آینده بسیار محدود خواهد بود. پیش بینی می‌شود در سال ۹۹ روزانه حداکثر ۲۵ میلیون لیتر بنزین و ۴۵ میلیون لیتر گازوییل صادر شود.

بازار- این روزها نه دیگر از خیابان شلوغ و پر رفت و آمد خبری هست نه افزایش سفرهای نوروزی. آخرین گزارش اعلامی از طرف شرکت پخش و پالایش  حکایت ازاین دارد که  متوسط مصرف در اسفند با ۱۰ درصد کاهش نسبت به بهمن به حدود ۷۰ میلیون لیتر رسیده است. این کاهش مصرف در شرایطی رخ داده که همه ساله در روزهای پایانی اسفند و البته تعطیلات نوروزی رکورد مصرف شکسته می‌شد.  آنگونه که آمارها نشان می‌دهد؛ پارسال در این روزها چیزی حدود ۹۵ میلیون لیتر بنزین در روز سوخت می‌شد  تنها امکان صادرات ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر بنزین به سایر کشورها وجود داشت.

با فرض در نظر گرفتن تولید حدود ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در روز می‌توان ادعا کرد ظرفیت صادراتی ایران در مقایسه با پارسال تقریبا حدود ۲۵ میلیون لیتر بیشتر شده است. یک حساب کتاب ساده نشان می‌دهد در شرایط فعلی امکان صادرات یک میلیارد  و ۲۰۰ میلیون لیتر در ماه وجود داد. علاوه بر کاهش مصرف سوخت در سراسر ایران، سهمیه‌ای از بنزین که قرار بود برای انجام سفرهای نوروزی مردم اختصاص یابد نیز به ماه‌های بعد موکول شد که خود به معنای پتانسیل صادرات حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون لیتر بنزین است.

اما درحالی ظرفیت صادراتی ایران  حداقل در فروردین به ۲.۵ میلیارد لیتر افزایش پیدا کرده که‌هاشمی رییس انجمن صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در گفتگو با بازار از کاهش صادرات بنزین در روزهای گذشته خبر می‌دهد.

او با بیان اینکه در حال حاضر رفت  و آمد در مرزها به کندی انجام می‌شود و حتی برخی از مرزها به صورت کامل بسته شده اند، ادامه داد: کرونا صادرات تمامی محصولات نفتی وغیر نفتی را تحت شعاع خود قرار داده است. جدای از محدودیت‌هایی که در فت  و امدها ایجاد شده نیاز به فرآورده  و بنزین در تمامی کشورها به شدت کاهش پیدا کرده است.

کاهش قیمت بنزین اما  از دیگر نکات مورد اشاره این کارشناس انرژی است که درآمدهای ارزی حاصل ازفروش فرآورده‌های نفتی را به شدت کاهش خواهد داد. ‌هاشمی در اینباره می‌گوید: قیمت نفت این روزها به پایین ترین مقدار خود در طول سال‌های گذشته رسیده  و به تبع آن قیمت فرآوده‌ها هم البته با کمی تاخیر روند نزولی به خود خواهد گرفت. با این اوصاف نمی توان امید زیادی به افزایش  درآمدهای ارزی حاصل از صادرات بنزین و دیگر فرآورده‌ها داشت.

رضا پدیدار رییس کمیسیون انرژی پارلمان بخش خصوصی از دیگر کارشناسان حوزه انرژی است که امید چندانی به  افزایش صادرات بنزین ندارد. او به بازار می‌گوید:  درآمدهای ارزی حاصل از فروش فراورده‌های نفتی برای سال آینده بسیار محدود بوده بود. به طوری که پیش بینی می‌شود میزان صادرات بنزین حداکثر ۲۵ میلیون لیتر. صادرات گازوییل تنها ۴۵ میلیون لیتر در روز باشد.

کد خبر: ۹٬۷۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha