۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
وضعیت شکننده صنعت در مازندران؛ حال وخیم معادن
بازار گزارش می‌دهد؛

وضعیت شکننده صنعت در مازندران؛ حال وخیم معادن

ساری- اگرچه آمارها از رشد بخش صنعت و معدن در مازندران خبر می دهند و حال آن را خوب توصیف می کنند اما تولیدکنندگان معتقدند این حال خوب را نباید باور کرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: در روزهای پایانی دولت، امید و آرزوی صنعتگران به دولت بعدی است تا با اجرای برنامه و سیاست‌های حمایتی، نفس به گلو رسیده صنعت، را جانی دوباره بخشد.

نبود سیاست‌های مناسب و اصولی و موانع متعدد و فراروی سبب شده تا نیمی از ظرفیت‌های بخش معدن و صنعت مازندران معطل و تعطیل ماند و بخش‌های فعال نیز با ظرفیت اندک، به صورت روزمرگی در مدار تولید باشند.

نیمی از صنایع غیرفعال هستند
در استان مازندران دو هزار و ۴۰۰ پروانه بهره برداری صادر شده که نیمی در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند و ۷۰ هزار نیروی کار در این حوزه امرار معاش می‌کنند.

علیرضا فرجی مدیر شهرک‌های صنعتی ساری با بیان اینکه ۵۰ درصد ظرفیت‌های کنونی بخش صنعت مشغول فعالیت هستند، گفت: ۵۰ درصد باقیمانده نیز با ضرایب پایین‌تری مشغول کار هستند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تعداد محدودی با ظرفیت کامل کار می‌کنند، ادامه داد: بقیه واحدهای صنعتی نیز با ظرفیت ۳۰ تا ۴۰ درصدی کار می‌کنند.

فرجی با عنوان اینکه مازندران به دلیل اقلیم و شرایط خوب سرزمینی و آب و هوای مناسب زبانزد عام و خاص است، گفت: شرایط خوب استان سبب شده تا سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در استان راغب باشند.

مدیر شهرک صنعتی ساری گفت: مازندران در سطوح مختلف مستعد سرمایه گذاری است و به دلیل آن بین صنعت، کشاورزی و گردشگری مانده، هنوز سرمایه گذاری خوبی در بخش‌های مختلف صورت نگرفته است.

وضعیت شکننده صنعت در مازندران؛ حال بد معادن

وی یادآور شد: با کمک‌هایی که از سوی مجلس و دولت‌ها صورت گرفته است، زیرساخت‌ها در استان رو به تکامل است و باید موانع فراروی را رفع کرد.

اگرچه آمار و ارقام بخش صنعت و معدن امیدوارکننده است ولی تولیدکنندگان و صنعتگران معتقدند این بخش با مشکلات و چالش‌های عدیده ای دست و پنجه نرم می‌کند. مجتبی رضوی تولیدکننده و رئیس خانه صمت مازندران با بیان اینکه دهه سخنی را در حوزه صنعت و تولید پشت سر گذاشتیم، گفت: میانگین رشد اقتصادی ۱۰ ساله تقریباً صفر است.

وی افزود: همچنین اسفبارترین وضعیت را طی ۱۰ سال قبل سپری کردیم و رشد اقتصادی منفی به معنای فقیرتر شدن بخش‌های زیادی از مردم و تبدیل اقشار متوسط به فقیر است.

همچنین اسفبارترین وضعیت را طی ۱۰ سال قبل سپری کردیم و رشد اقتصادی منفی به معنای فقیرتر شدن بخش‌های زیادی از مردم و تبدیل اقشار متوسط به فقیر است

وی ادامه داد: اگرچه به ظاهر کشوری غنی هستیم اما مشکلات در حوزه اقتصادی وجود دارد که باید برای رفع آن تلاش کرد.

وضعیت صنعت کمی مثبت بوده است
رئیس خانه صمت مازندران یادآور شد: با تمام اوضاع اسفبار اقتصادی، وضعیت صنعت در استان مازندران در سال گذشته کمی مثبت بوده است و در شاخص‌های بزرگ جزو چند استان اول کشور هستیم.

رضوی یادآور شد: ما نسبت به بسیاری از استان‌ها دارای صنعت جوان‌تری داریم، به همین نسبت صنعت ما شکننده‌تر و آسیب پذیرتر است و از جواز تأسیس تا بهره برداری موانع زیاد و بروکراسی‌های متعددی وجود دارد که باید رفع شود.

وی با بیان اینکه بیش از سه هزار ۲۰۰ جواز تأسیس در استان صادر شده است، ادامه داد: هنوز بخشی از جوازها تکمیل نشده و عمده سرمایه گذاری در حوزه صنایع فلزی و غذایی است و این بخش‌ها به عنوان صنایع اصلی استان محسوب می‌شوند.

نیمی از معادن مازندران هم غیرفعال هستند
در حوزه معدن مازندران به رغم آنکه ظرفیت‌های زیادی دارد اما فعالان آن گلایه‌های شدیدی را مطرح می‌کنند و اعتقاد دارند، مسئولان تعبیر وارونه ای از شعارهای سال داشته اند. در حال حاضر بیش از نیمی از معادن استان مازندران غیرفعال هستند و بقیه نیز با موانع زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وضعیت شکننده صنعت در مازندران؛ حال بد معادن

مهرداد سرمستی رئیس انجمن معدن خانه صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه ۱۳۷ معدن از مجموع ۲۶۷ واحد معدنی غیرفعال هستند، وجود معارضان محلی را از جمله دلایل رکود و غیرفعال بودن معادن بیان کرد.

وی افزود: برخی از معارضات محلی انگیزه سودجویانه دارد و تلاش می‌کنند تا برای کسب و منفعت مالی جلوی معدن کاران گرفته شود.

وی حقوق دولتی بالا را از دیگر مسائل و مشکلات بیان کرد و گفت: یکی از اعتراضات معدن کاران حقوق دولتی بالا است و در سال جاری به جای مانع زدایی، حقوق دولتی ۱۰ تا ۱۲ برابر شده است.

سرمستی یادآور شد: حقوق دولتی بالا سبب ضرردهی برخی معادن شده است و باید برای حل این مشکلات برنامه ریزی جامعی صورت گیرد.

رئیس انجمن معدن شن و ماسه مازندران یادآور شد: افزایش حقوق دولتی سبب کاهش سهم تولید معدنی و ضرردهی معدن کاران شده است.

وی درباره معادن کوچک مقیاس نیز گفت: بخشی از پروانه‌های معدنی در استان غیرفعال است و باید برای فعالیت معادن کوچک در استان برنامه ریزی شود.

بخش صنعت و معدن مازندران با انتخاب دولت جدید به روزهای آینده امیدوارتر شده تا با حذف موانع گمرکی، قوانین دست و پاگیر و مزاحم به سمت رونق و تعالی گام بردارد.

کد خبر: ۹۷٬۳۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha