۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
با وجود بحران جهانی «کرونا» ریزش پول در بازار نداشتیم
مهدی دلبری:

با وجود بحران جهانی «کرونا» ریزش پول در بازار نداشتیم

کارشناس بازار سرمایه گفت: منظور از خروج، خروج پول در معاملات اشخاص حقیقی است که در یک ماه گذشته کاهش زیادی نداشته است، همچنین ابطال در صندوق‌های سهامی نداشتیم، این در حالیست که با بحران کرونا و ریزش قیمت‌های جهانی در این چند وقت مواجه بودیم.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه ضمن بررسی بازار سرمایه در سالی که رو به پایان است، گفت: سال ۹۸، سالی رویایی در بازارسرمایه بود، به طوریکه برخلاف انتظار اولیه‌ای فعالان بازار، با رشد فروش در اکثر شرکت ها رو به رو بودیم و حتی در شش ماه دوم با افزایش این رشد نسبت به شش ماهه اول رو به رو بودیم.  

دلبری در ادامه به وجود جریان قوی پول در سال جاری اشاره کرد و افزود: این موضوع اهمیت زیادی در بازارسرمایه دارد. به خصوص در ماه آذر بر شدت جریان پول افزوده شد، به طوریکه رقم آن حدود سه برابر تا چهار برابر شش ماه اول شد. براین اساس فعالیت اشخاص حقیقی نیز در بازار پررنگتر شد و سرمایه گذاری‌های بیشتری انجام گرفت؛ با این وجود معتقدم باید در سال آتی جریان پول در بازارسرمایه قدرتمندتر شود.

بودجه؛ از عوامل اثرگذار بر بازار ۹۹

وی در اشاره به ریسک‌های بازار در سال آینده تصریح کرد: بودجه یکی از این موارد است. بنابراین، سرمایه گذاران به بودجه مورد تصویب دقت کنند. در این بودجه عرضه اوراق در حجم نسبتا زیادی در نظر گرفته شده و بخش عرضه دارایی‌ها، اموال و شرکت های دولت هم نسبتا پررنگ دیده شده است. بنابراین، به نظر من سال آینده، سال پر عرضه ای هم در اوراق مالی و هم در شرکت هایمان خواهد بود.

عضو هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری «خدمات گستر» اضافه کرد: سال ۹۹، سال بعد از رونق است و به لحاظ تاریخی معمولا سال هایی که بعد از رونقِ زیاد بوده اند، سال هایی بودند که مانند سال قبل خود تکرار نشده اند؛ براین اساس باید ببینیم که این سنت شکسته می شود یا خیر.

معضل جهانی به نام «کرونا»

وی توضیح داد: نکته دیگری که برای سال بعد مهم است بحث ویروس «کرونا» است، زیرا برخلاف انتظار اولیه فرآیند آن طولانی شده و گستردگی آن بزرگتر شده است. این موضوع نگرانی‌هایی در سطح خانوار، بنگاه و کشورها به وجود می آورد. برمبنای تحلیل‌های موجود، اثر کرونا بر کشورهای بزرگی مثل چین و روسیه زیاد خواهد بود که این موضوع همزمان بر روی عرضه و تقاضا اثرگذار است. بنابراین، به نظر من می‌توانیم انتظار گزارش های ضعیفی را در بهار داشته باشیم، سرمایه گذاران باید محتاط باشند و کرونا را از لحاظ اقتصادی تعقیب کنند.

این کارشناس بازارسرمایه اظهار کرد: فعلا جریان پولِ منفی و خروج از بازار را نمی بینیم. حجم معاملات نسبتا خوب و ارزش معاملات تاکنون مناسب بوده است. باوجودیکه طی یک ماه اخیر با روند نزولی در قیمت ها مواجه بودیم ولی فعلا چیزی به نام خروج جریان پول وجود نداشته است.  

مهدی دلبری تحلیل دلار نیما را از دیگر نکات مهم بر بازار سال آینده دانست و گفت: باید دید قیمت های جهانی دلار چطور رقم می خورد و صادرکننده ها به چه قیمتی می توانند دلار را تبدیل کنند. در نظر داشته باشید که نرخ دلار نیمایی رشد نسبتا ملایمی از آبان ماه داشته است، این موضوع کمک می‌کند تا شرکت ها بتوانند گزارشات مالی نسبتا مناسبی ارائه دهند. این جزء نکات مثبتی است که سال بعد هم باید مورد تحلیل سرمایه گذاران قرار گیرد.

چین و اثر آن بر اقتصاد جهان

وی در خصوص افت قیمت نفت و اثر آن بر بازار افزود: اتفاق هایی که اخیرا قیمت های جهانی به خصوص قیمت نفت را دستخوش کرد حاکی از افت قیمت در شرکت های وابسته به نفت بود اما در کنار آن بعضی از گروه ها مانند  محصولات فولادی، محصولات پتروشیمی، اوره و سنگ آهنی ها ریزش کمتری داشته اند؛ دراین میان، اگر چین به عنوان مهمترین تولیدکننده جهانی، روال عادی خود را در پیش بگیرد و تولیدات خودرا از سر بگیرد، در قسمت فلزات و اوره شرایط مناسب تری خواهیم داشت.

گروه پیشنهادی برای سرمایه‌گذاری در سال آتی

این کارشناس بازارسرمایه پیش بینی کرد: به نظر من سال آینده در رشد نقدینگی، تورم خواهیم داشت براین اساس انتظارمان از بازار نیز باید طبق میزان تورم باشد؛ همچنین معتقدم گروه فلزات، سنگ آهن و اوره که با افت قیمتی زیادی هم مواجه نبودند در سال آینده هم افت شدیدی نخواهیم داشت و برای سرمایه گذاری نسبت به بقیه گروه‌ها مناسبترند.

کد خبر: ۹٬۷۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha