۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
پیشرفت ۲۴۰ هزار هکتاری طرح سامانه‌های نوین آبیاری
مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد خبر داد:

پیشرفت ۲۴۰ هزار هکتاری طرح سامانه‌های نوین آبیاری

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر پیشرفت عملیاتی ما بیش از ۱۷۵ هزار هکتار در برنامه بوده و توانستیم پروژه را تا ۲۴۰ هزار هکتار افزایش دهیم که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار اجرا شده است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، عباس زارع در رابطه با میزان عملکرد طرح سامانه های نوین آبیاری در سال ۹۸، اظهار کرد: در سال ۹۷ طبق برنامه عملیاتی که بر اساس موافقتنامه امضا شده با سازمان برنامه و بودجه داشتیم، باید حدود ۱۷۵ هزار هکتار از اراضی آبی کشور به سامانه های نوین آبیاری تجهیز می شد که این کار با اعتباری حدود ۲هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی و بودجه سنواتی در موافقت نامه پیش بینی شد.

وی افزود: در حال حاضر پیشرفت عملیاتی ما بیش از ۱۷۵ هزار هکتار در برنامه بوده و توانستیم پروژه را تا ۲۴۰ هزار هکتار افزایش دهیم که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار اجرا شده و به بهره برداری رسیده و ۱۳۰ هزار هکتار هم در حال اجرا است که بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

زارع با اشاره به پیشرفت فیزیکی پروژه ها، گفت: در حال حاضر به لحاظ کلی پیشرفت فیزیکی ما ۱۱۰ درصد و پیشرفت مالی ما در مجموع ۳۵ درصد است، به همین دلیل از سهم دولت به پیمانکاران و بهره برداران بدهکار هستیم و امیدواریم با تخصیصی که تا پایان سال مالی داده می شود، باقی طرح‌های در حال اجرا، تمام شده و بدهی پیمانکاران و کشاورزان پرداخت شود.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری ادامه داد: پیش بینی بودجه اختصاص یافته از صندوق توسعه ملی ۱۵۰ میلیون یورو معادل ۱۸۰۰میلیارد تومان بوده که بر اساس آن ۴۵ درصد تخصیص داده شده اما از بودجه سنواتی که معمولا به صورت اسناد خزانه است، مبلغی تاکنون تخصیص داده نشده است.

وی با اشاره به تعداد پروژه‌های مرتبط با طرح سامان های نوین آبیاری، عنوان کرد: ۱۲ هزار پروژه در ۲۴۰ هزار هکتار در حال اجرا است که در این راستا، حدود ۶۰ هزار بهره بردار در کل کشور را پوشش داده و از نظر دربرگیری کل کشاورزان موفق بوده است.

زارع خاطرنشان کرد: سیاست دولت و نظام جمهوری اسلامی، توسعه آبیاری موضعی و قطره ای است، به همین دلیل یارانه این بخش بالاتر از سایر روش های آبیاری است و حدود ۴۴ درصد در داخل مزرعه افزایش راندمان آبیاری و حداقل ۳۰ درصد افزایش تولید با این طرح خواهیم داشت و ۳۰ درصد مصرف کود، سم و بذر کاهش خواهد یافت.

کد خبر: ۹٬۷۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha