۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
داستان جاماندگان سهام عدالت؛ امیدها به دولت بعد موکول شد| کابینه فعلی زیر بار تامین هزینه طرح نرفت!
بازار گزارش می دهد؛

داستان جاماندگان سهام عدالت؛ امیدها به دولت بعد موکول شد| کابینه فعلی زیر بار تامین هزینه طرح نرفت!

با وجودی که دولت فعلی زیر بار تامین هزینه جاماندگان طرح سهام عدالت نرفت نمایندگان مجلس از احتمال اجرای این طرح در دولت جدید خبر می دهند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: حدود ۵۰ میلیون دارنده سهام عدالت در کشور وجود دارد که از این امتیاز برخوردارند. امتیازی که البته با بوق و کرونایی که هر فرد دارای برگه سهام عدالت می تواند در بورس فعالیت کند و ارزش سهامش بیش از ۲۰ میلیون تومان در بازار سرمایه می باشد،  نیست. علاوه براین موضوع حتی پرداخت سود این نوع سهام نیز زمان مشخص و معینی ندارد و بعضا نصفه و نیمه پرداخت می شود.  به طور مثال سود ۷۶ هزار تومانی برای هر سهامدار آن هم پس از گذشت چندین ماه و در این شرایط سخت اقتصادی هر چند رقمی نیست که بتوان روی آن حساب باز کرد اما جا ماندگان سهام عدالتی که مشمول طرح هستند ولی به دلایلی تاکنون اسم آنها در لیست سهام عدالتی ها وجود ندارد از چنین امتیازی هم بی بهره اند.  

۷ میلیون جامانده سهام عدالت در انتظار تصمیم مجلس و دولت
 این سری افراد که جزو دهک های پایین درآمدی جامعه محسوب می شوند و در ابتدای طرح ثبت نام کرده اما کارت سهام عدالت به دستشان نرسیده است خواهان حقوق خود در این زمینه هستند. البته سال گذشته کمیسیون تلفیق مجلس، با ثبت نام هفت میلیون نفر از جاماندگان سهام عدالت در کل کشور موافقت کرد.  این مشمولان از اعضای تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و ایثارگران با شرایط معیشتی دشوار هستند. که پس از آزادسازی سهام عدالت متقاضی دریافت سهام عدالت شدند و از دولت خواستند که فرصت ثبت‌نام مجدد را برای آنها فراهم کند.

سهام جدید قرار است به هفت میلیون نفر مشمول سهام عدالت برسد البته این به آن معنا نیست که فردی که شرایط اقتصادی نامناسبی دارد و در ابتدای ثبت نام سهام عدالت، اقدامی برای نام نویسی نکرده است اکنون جزو جاماندگان محسوب شود بلکه جاماندگان سهام عدالت افرادی هستند که سال ۸۵  در این طرح  ثبت نام کرده اند اما کارت سهام آنها هنوز به دستشان نرسیده است

هرچند حدود ۳۵ میلیون نفر از جمعیت کل کشور سهام عدالت ندارند، اما سهام جدید قرار است به هفت میلیون نفر مشمول برسد البته این به آن معنا نیست که فردی که شرایط اقتصادی نامناسبی دارد و در ابتدای ثبت نام سهام عدالت اقدامی برای نام نویسی نکرده است اکنون جزو جاماندگان محسوب شود بلکه جاماندگان سهام عدالت افراد فرودست (تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و...) جامعه بوده که سال ۸۵ در طرح سهام عدالت ثبت نام کرده اند اما کارت سهام عدالت هنوز به دستشان نرسیده است.

به باور کارشناسان شرایط زندگی مردم اکنون طوری است که بیش از ۸۰ درصد جمعیت کشور در گذران زندگی دارای مشکل هستند و بخش عمده ای ازآنها نیازمند حمایت های مالی و معیشتی اند اما چون طرح سهام عدالت در یک موقعیت زمانی خاص با هدف کاهش شکاف طبقاتی و رفع فقر در سال ۱۳۸۵ اتفاق افتاده است، بنابراین امکان ثبت نام جدید افراد فرودست با توجه به عدم توانایی دولت در پوشش هزینه سهام آنها وجود ندارد. حتی خانواده ای که مشمول طرح سهام عدالت است و برگه آن را نیز دریافت کرده است اما پس از گذشت ثبت نام اولیه (سال ۸۵) صاحب فرزند شده هم اکنون فرزندان جدید آن مشمول این طرح نیستند.

تلاش بی وقفه مجلس برای احقاق حقوق جاماندگان سهام عدالت
غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره سرانجام جاماندگان سهام عدالت گفت: از ابتدای فعالیت مجلس یازدهم توجه به موضوع حل مشکل این افراد در دستور کار نمایندگان در کمیسیون اقتصادی قرار گرفت تا با ایجاد راه حلی مشخص این گروه بتوانند از حقوق خود در این بخش بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه جلسات متعددی در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در راستای چگونگی ایجاد راهکارهای لازم برای دستیابی جاماندگان سهام عدالت به حقوقشان برگزار شده است گفت: در این جلسات برخی دستگاههای دولتی مرتبط با سهام عدالت مکلف شدند تا لیست افراد جامانده ای که مجددا برای دریافت کارت سهام عدالت ثبت نام کرده اند را بررسی و آماده کنند تا کار پیگیری برای دستیابی این افراد به سهام عدالت آنها از سر گرفته شود.

موضوع رسیدگی به جاماندگان سهام عدالت در دستور کار مجلس قرار دارد اما این پروسه به دلایل درگیر بودن دستگاه‌های دولتی با این موضوع طولانی شده چرا که دستگاه‌های مرتبط باید به درستی کار خود را در شناسایی افراد جامانده انجام  و اقدامات لازم را در این زمینه به‌کار گیرند

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هم اکنون موضوع رسیدگی به جاماندگان سهام عدالت در دستور کار مجلس قرار دارد اما این پروسه به دلایل درگیر بودن دستگاهای دولتی با این موضوع طولانی شده است چرا که دستگاهای مرتبط باید به درستی کار خود را در شناسایی افراد جامانده انجام دهند و اقدامات لازم در این زمینه بکار گیرند.

جاماندگان طرح سهام عدالت در دولت جدید صاحب سهام می شوند| دولت فعلی زیر بار تامین هزینه طرح نرفت!

مشمولان سهام عدالتی که درسال ۸۵ ثبت نام کرده اما کارتی دریافت نکرده اند
وی با بیان اینکه دستیابی جاماندگان سهام عدالت و بهرمندی آنها از این امتیاز مطالبه عمومی و به حقی است که باید مورد توجه قرار گیرد افزود: خیلی ها مشمول این طرح بوده و در سال ۸۵ بنا به شرایط معیشتی که داشته اند مشمول این طرح شده اند اما به دلایلی نتوانسته اند کارت سهام عدالت را دریافت کنند. بنابراین مجلس شورای اسلامی وظیفه دارد تا با پیگیری و بررسی های لازم حقوق این افراد تضییع نشود.

کار بررسی دستیابی جاماندگان سهام عدالت تا حدودی به اتمام رسیده است حال از آنجایی که دولت آینده با ریاست آیت الله رئیس بی تردید دقیق تر به این موضوع  توجه می شود بنابراین بسیار امیدوار کننده است که در دولت جدید مشمولان  سهام عدالتی که به هر نحوی نتوانسته اند از این امتیاز بهره مند شود به حقوقشان برسند

مرحبا اظهارداشت: کار بررسی دستیابی جاماندگان سهام عدالت تا حدودی به اتمام رسیده است و از آنجایی که دولت آینده با ریاست آیت الله رئیسی بی تردید دقیق تر به این موضوع  توجه می کند بنابراین بسیار امیدوار کننده است که در دولت جدید مشمولان  سهام عدالتی که به هر نحوی نتوانسته اند از این امتیاز بهره مند شود به حقوقشان برسند.

دولت روحانی زیر باز تامین هزینه جاماندگان سهام عدالت نرفت
سخنان مرحبا در خصوص بررسی جاماندگان سهام عدالت درحالی مطرح است که طغیانی دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دراین باره می گوید؛ اگر دولت منابع لازم از محل واگذاری سهام شرکت های دولتی را تامین نکند مجلس یک تنه نمی تواند وارد عمل شود و بگوید که باید طرح جاماندگان سهام عدالت اجرا شود. بالاخره یک منابعی باید تامین شود اما باید توجه داشت منابع این بحث یک موضوع اختلافی و دارای ابهام است.

وی معتقد است؛ البته دولت فعلی زیر بار اینکه منابعی موجود است که می شود از آن طریق به جاماندگان سهام عدالت واگذار بشود، نرفت. حالا در برهه ای که دولت جدید زمام امور را در دست بگیرید  باید دید که سهام به جاماندگان ارائه می شود و در ثانی منابع لازم نیز برای این امر طراحی شود.

وی افزود،  اگر منابع آن تامین شود، طرح آن در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی آماده کردیم، بلافاصله تصویب خواهد شد و اصلا نیاز به بودجه ندارد.

اکثر شرکت های اصل ۴۴ دربازار سرمایه سودآورند سهامداران آن باید سودی خوبی نصیبشان شود
همچنین اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی سازی دولت نهم در گفتگو با «خبرگزاری بازار» گفت: مشمولان سهام عدالت به دلیل سهام دار بودن آنها در شرکت های قوی، سودآور و بزرگ باید حقوقی مناسب را از محل سهامی که دارند دریافت کنند چرا که این شرکتها شرکت های کوچک و ناشناخته ای نیستند.

وی بابیان اینکه هم سهامداران کنونی سهام عدالت و هم جاماندگانی که تا کنون بهره ای از سهام عدالت نبرده اند، سهام دار شرکتهای پرسودی هستند که چنانچه فرایند کار با مدیریت درست انجام شود از سهم قابل توجهی از فعالیت شرکتها و کارخانه ای اصل ۴۴ قانون اساسی برخوردار می شوند گفت: امیدوارم در دولت جدید و تغییری که در جایگاه های مدیریتی ایجاد می شود سهامداران عدالت بیشتر مورد توجه قرار گیرند و جاماندگان نیز بتوانند حقوق خود را در این طرح دریافت کنند.

با رونق بخشی بازار سرمایه، شرکتهای اصل ۴۴ از جایگاه ویژه ای در بورس برخوردار خواهند شد. بنابراین آن دسته از کسانی که سهام عدالت خود را نفروخته اند به خوبی می توانند از این موقعیت مناسب کسب سود کنند

معاون اسبق سازمان خصوصی سازی ادامه داد: با رونق بخشی بازار سرمایه شرکتهای اصل ۴۴ چون از جایگاه ویژه ای در بورس ربرخوردارند بنابراین آن دسته از کسانی که سهام عدالت خود را نفروخته اند می توانند به خوبی از این موقعیت مناسب در سودآوری کسب سود کنند.

بنا به این گزارش، دستیابی جاماندگان سهام عدالت به سهم خود در حالی از سوی مجلس با جدیت در حال پیگیری است که عمر کوتاه دولت فعلی کاری برای تحقق آن انجام نمی دهد. به نظر می رسد با توجه به تاکید مجلس شورای اسلامی بر رسیدن جاماندگان سهام عدالت به حقوق خود و احتمال پیگیری دولت جدید در این زمینه برای اینکه مشمولان سهام عدالت از چنین امتیاز برخوردار وجود دارد.

کد خبر: ۹۷٬۲۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha