۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳
آینده بازار سرمایه مثبت است
نظر کارشناسان بازار سرمایه

آینده بازار سرمایه مثبت است

دو کارشناس بازار سرمایه با اعلام تعجب از ریزش روزهای گذشته شاخص، دلایل این جریان را اعلام و پیش بینی کردند بورس در روزهای آینده بازهم در مدار صعودی قرار گیرد.

 به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، علی مهرآور درباره شرایط روزهای اخیر بازار سهام گفت: ریزش چند روز اخیر بازار به قدری عجیب است که کارشناسان همچنان دنبال علت برای خروج این حجم از نقدینگی و  افت شاخص هستند.

وی ادامه داد: گسترش شیوع کرونا بر کاهش چشمگیر قیمت جهانی نفت تاثیرگذار بود ولی با توجه به محدودیت های ایران در صادرات و عدم ارتباط مستقیم بازارهای داخلی با بازار بین المللی، کاهش قیمت نفت نمی توانست تاثیر چندانی را بر بازار داخلی داشته باشد. در حالی که بورس دیگر کشورها به شدت از این عامل تاثیر گرفتند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در این میان با توجه به حجم نقدینگی، بازاری بهتر از بورس برای جذب سرمایه های مردمی نیست، افزود: ولی اینکه چرا و به چه دلیل بازار سرمایه این حجم از نقدینگی را پس زده جای تعجب دارد. با این حال بورس در وضعیت کنونی برای خرید جذاب است و سهامداران زیادی را می تواند جذب کند اما هسته معاملات بازار سرمایه ایران به دلیل وجود تحریم ها  قادر به پوشش حجم زیاد معاملات نیست. با این حال، روند نزولی روزهای گذشته شاخص ارتباطی به هسته معاملات ندارد. انتظار این بود که بازار از دیروز به روند اصلی معاملات بازگردد. چرا که اکثر بورس ها درحال بازگشت به وضعیت عادی هستند و بازار چین هم بسیار سریع تر از پیش بینی ها به مداراصلی بازگشت.

وی ادامه داد: هر چند پیش بینی می شود بازار سهام ایران هم بزودی به مسیر اصلی باز گردد  اما اعتماد به بازار سرمایه و ورودنقدینگی، سرمایه ای است که به سختی به دست آمده و ناراحت کننده خواهد بود اگر به راحتی از دست داشته شود.

پیش بینی برگشت شاخص و ادامه روند صعودی بازار

ولید هلالات هم اعلام کرد: ورود نقدینگی در بازار سرمایه به معنای خرید حقیقی ها بیش از فروش بوده و طی چند وقت اخیر، فرآیند خرید حقیقی ها زیاد بوده اما حقوقی ها برخلاف همیشه در چند روز افت شاخص نه تنها حامی بازار نبودند بلکه در قالب فروشنده ظاهر شدند.

وی افزود: ریزش شدید قیمت نفت هم نگرانی هایی را برای افت بهای کامودیتی ها ایجاد کرد و موجب شکل گیری موج فروش در شرکت های صادرات محور به خصوص شرکت های پتروشیمی و پالایشی شد. حدود ۶۰ درصد از ارزش روز بازار سهام ایران وابسته به بازار جهانی بوده و وزن زیادی از شاخص هم مربوط به سهام شرکت های وابسته به بازار جهانی و مخصوصا" نفت است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: ویروس کرونا هم دیگر عامل موثر بر ریزش شاخص بورس بود. چرا که نگرانی هایی در زمینه کاهش تقاضا ایجاد کرده که به تناسب بر کاهش مقدار فروش و سود آوری شرکت ها تاثیرگذار بوده است. همچنین ابعاد، زمان خاتمه و میزان تاثیر گذاری این ویروس بر بازار و اقتصاد ایران مشخص نیست. بنابراین بازارسرمایه هم سو باگسترش این ویروس و با واکنش های ناشی از کرونا همراه شده است.

وی ادامه داد: برآیند کلی بازار بعداز برطرف شدن کرونا و با توجه به قیمت دلار، صعودی است اما در بورس جهانی بازگشت بازار تاحدودی زمان بر است. امکان دارد چهارشنبه نرخ بهره آمریکا کاهش یابد و هر چند این اقدام به ضرر بورس نیویورک و دیگر بورس ها خواهد بود اما باعث تقویت کامودیتی ها و افزایش انس طلا شده و در نهایت به نفع بورس ایران خواهد بود.

هلالات افزود: اگر کرونا در حد کنونی باقی بماند و بیشتر نشود به دلیل وجود اهرمی مانند دلار، شاخص تا چند ماه آینده دوباره به سقف قبلی باز می گردد و ریزش روزهای گذشته را جبران می کند.

کد خبر: ۹٬۷۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha