۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۶
 دولت جدید توسعه پالایشگاه‌ها را در دستور کار قرار دهد
استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران:

دولت جدید توسعه پالایشگاه‌ها را در دستور کار قرار دهد

مرادی، استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران گفت: دولت سیزدهم باید با بهره گیری از توان داخلی و همکاری کشورهای خارجی ساخت پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها را توسعه دهد.

به گزارش بازار، رفیعی فر، دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با انتقاد از اینکه تا به حال از نفت صرفاً به عنوان سرمایه ملی یاد شده گفت: نفت یک سرمایه بین نسلی است و آن کسانی که تعریف درستی از نفت نداشتند اجازه ندادند که پول نفت وارد کشور شود.

وی با تصریح بر اینکه مشکل فروش نفت خام مربوط به یک دولت خاص نمی شود افزود: متاسفانه ما در دو سال گذشته بالاترین پرداخت یارانه انرژی را داریم.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران تعریف یک مکانیزم درست برای جلوگیری از خام فروشی نفت را ضروری خواند و گفت: نظام تنظیم گری باید تصحیح و مکانیزم ایجاد رگولاتوری نیز باید کامل تعریف شود.

رفیعی فر با تأکید بر اینکه بدون ایجاد نهاد تنظیم گر مشکلی حل نخواهد شد افزود: نهاد تنظیم گری باید مستقل از دولت و مجلس و حاکمیت و قوه قضائیه و البته با مشارکت همه اینها شکل بگیرد چراکه در نظام رگولاتوری شفافیت وجود دارد و این مشکل را حل می کند.

حسن مرادی، استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران گفت: متاسفانه دولت برنامه تنظیم می کند و مجلس هم تصویب می کند اما محقق نمی شود و دلیلش هم این است که ما طبق برنامه توسعه کشور پیش نمی رویم و برنامه های پنج ساله در زمان خودشان محقق نمی شوند.

وی با تأکید بر اینکه سازمان های برنامه ریزی باید از دولت ها جدا شوند تا با تغییر دولت ها برنامه ها تغییر نکنند افزود: هر تصمیمی که گرفته می شود باید پشتوانه داشته باشد تا اجرایی شود.

مرادی با اشاره به راندمان پایین پالایشگاه ها در حدود ۲۸ درصد گفت: این مسئله، خام فروشی را رونق می دهد.

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه ما نباید توان داخلی را دست کم بگیریم افزود: دولت سیزدهم باید با بهره گیری از توان داخلی و همکاری کشورهایی که اجازه تبادل می دهند تجهیزاتی فراهم کند تا در ساخت پالایشگاه ها و پتروپالایشگاه ها از آن استفاده کنیم.

کد خبر: ۹۷٬۱۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha