۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۸
رفع تورم و کاهش ارزش پول ملی نیازمند تغییر ساختار بانک مرکزی است
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

رفع تورم و کاهش ارزش پول ملی نیازمند تغییر ساختار بانک مرکزی است

رفع مشکلاتی همچون تورم و کاهش ارزش پول ملی نیازمند ساختار متفاوت در بانک مرکزی است زیرا حتی اگر بهترین رئیس کل در رأس این سیستم قرار گیرد با این شرایط نمی تواند به اهداف مورد نظر دست یابد.

به گزارش بازار، سید احسان خاندوزی با اشاره به دو مسئولیت اصلی بانک مرکزی بر اساس قوانین کشور گفت: نخستین مسئولیت بانک مرکزی کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی است و دومین مسئولیت نیز نظارت بر بانک ها و موسسات مالی و جلوگیری از تخلفات آن‌ ها است.

وی افزود: تجربه چند سال گذشته و چند دهه گذشته نشان می دهد بانک مرکزی در هر دو وظیفه خودش نمره قبولی نگرفته است و با تغییر روسای کل بانک مرکزی، نتایج تغییرات زیادی نکرده است و این نشان می دهد مسئله تغییر مدیریت موجب ناکارآمدی بانک مرکزی نشده است بلکه به نظر می رسد باید ایرادات ساختاری برای بانک مرکزی مرتفع شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن تاکیدات دولت ها بر لزوم تغییر ساختاری و قوانین مرتبط با بانک مرکزی، اظهار کرد: متأسفانه علی رغم این تاکیدات، هیچ ‌گاه لایحه ای از سمت دولت ها برای اصلاح ساختار بانک مرکزی و قوانین بانکداری کشور که بیش از ۵۰ سال از تصویب آن ها می گذرد ارائه نشده است.

وی از آماده کردن طرحی در مجلس با همکاری مرکز پژوهش ها و سایر کارشناسان بانکی برای اصلاح ساختاری بانک مرکزی خبر داد و بیان کرد: آن ساختاری باید مورد توجه قرار گیرد که امکان کنترل تورم و ارزش پول ملی را به بانک مرکزی بدهد اما در حال حاضر این ساختار فراهم نیست.

وی با ذکر مثالی درباره ساختارهای تضعیف کننده بانک مرکزی، ادامه داد: شورای پول و اعتبار وجود دارد که برای متغیر پولی کشور تصمیم بگیرد اما اکثر اعضای این شورا وزرا هستند در حالی ‌که این وزرا گرفتار کارهای وزارت خانه خود هستند، ضمن آنکه تجربه ای هم در این زمینه ندارند و ثمره آن وضعیت موجود است.

*فشار رئیس جمهور از موانع عملکرد بانک مرکزی

خاندوزی از نوع رابطه روسای بانک مرکزی با رئیس جمهور به عنوان یکی دیگر از موانع عملکرد بانک مرکزی گفت و عنوان کرد: دولت تقریباً به راحتی می تواند هر گونه استقراضی را به بانک مرکزی تحمیل کند و وقتی از این بانک می پرسیم چرا این میزان نقدینگی افزایش پیدا کرده است یا چرا چاپ پول انجام شده است، دلیل آن را فشار دولت و رئیس جمهور عنوان می کند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: رفع مشکلات موجود که تورم و کاهش ارزش پولی ملی در رأس آن قرار دارند، نیازمند ساختار متفاوت در بانک مرکزی است زیرا حتی اگر بهترین رئیس کل نیز در رأس این سیستم قرار بگیرد با این شرایط نمی تواند به اهداف مورد نظر دست یابد.

کد خبر: ۹۷٬۱۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha