۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
هشدار دامپزشکی همدان نسبت به خرید و فروش دام ها در خارج از استان
در راستای جلوگیری از شیوع تب برفکی صورت گرفت؛

هشدار دامپزشکی همدان نسبت به خرید و فروش دام ها در خارج از استان

همدان - رسولی، مدیرکل دامپزشکی استان همدان نسبت به خرید و فروش دام ها توسط دامداران در خارج از استان هشدار داد و گفت: دام های عشایر همدان علیه تب برفکی واکسینه می شوند.

محمود رضا رسولی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: دامداران باید هنگام خرید و فروش دام ها در خارج از استان همدان با مجموعه دامپزشکی هماهنگ باشند تا از بروز هر گونه بیماری از جمله تب برفکی و شیوع آن در بین دام ها جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه عشایر در حال حاضر در استان همدان مستقر هستند، عنوان کرد: اکیپ های دامپزشکی نسبت به واکسیناسیون دامهای عشایر اقدامات لازم را انجام داده و در صورت مشاهده هر یک از دام های مشکوک به بیماری های واگیر دار از جمله تب برفکی اقدامات جداسازی دام بیمار و واکسیناسیون سایر دامهای سالم را انجام می دهند ضمن اینکه محوطه نگهداری دامها را نیز ضد عفونی می کنند تا از شیوع بیماری در بین دامها جلوگیری شود.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان اضافه کرد: دامداران و عشایر در صورت مشاهده هر گونه مورد مشکوک به بیماری های دام باید موضوع را به دامپزشکی اطلاع دهند و از طریق دامپزشکانی که به صورت خصوصی در سطح شهر در حال فعالیت هستند به درمان دام بپردازند.

رسولی با بیان اینکه تب برفکی یک بیماری ویروسی و واگیردار در بین دام های سبک و سنگین محسوب می شود، یادآور شد: علائم این بیماری لنگش شدید، کاهش اشتها، کاهش تولید شیر و ایجاد زخم های دهانی و ریزش بزاق دهان است که دامداران در صورت مشاهده این علائم باید به دامپزشکی مراجعه کنند بنابراین دانستن علائم این بیماری برای دامداران امری ضروری بوده چرا که در صورت بروز این بیماری در بین دامها خسارات اقتصادی به همراه دارد.

وی عنوان کرد: راه جلوگیری از شیوع این بیماری در بین سایر دامها واکسیناسیون علیه تب برفکی است همچنین ضدعفونی کردن محل نگهداری دامها در جلوگیری از شیوع این بیماری در بین سایر دامها موثر است.

رسولی گفت: با توجه به واکسیناسیون های انجام شده در استان همدان در خصوص بیماری تب برفکی هیچ مشکلی نداریم.

کد خبر: ۹۷٬۰۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha