۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰
مستاجران همدانی فراموش شدگان روزهای کرونایی
یادداشت؛

مستاجران همدانی فراموش شدگان روزهای کرونایی

همدان-«در روزگاری که شیوع کرونا بسیاری از مشاغل را زمینگیر کرده گویی مستاجران همدانی فراموش شدگانی هستند که باید تن به اجاره بهای نجومی دهند»؛ این جملات بخشی از یادداشت شکیبا کولیوند است که می خوانید.

شکیبا کولیوند*؛ بازارسال گذشته بود که به سبب مسائل مختلف از جمله شیوع کرونا بارها حداقل از صدا و سیمای کشورمان بر پویش بخشش اجاره بها و صاحبخانه خوب و این موارد تاکید شد و دستگاه های نظارتی حداقل سری به بازار عرضه و تقاضای مسکن و حال و روز مستاجران زدند اما اکنون که قریب به چهار ماه از سال جدید می گذرد گویی مستاجران به حال خود رها شده اند و خبری نیست که نیست.

استان همدان یکی از استان هایی است که در افزایش قیمت اجاره خانه و قیمت زمین و مسکن همواره رکوردهای کشوری دارد به نوعی که اردیبهشت ماه سال جاری مرکز آمار ایران ارقامی را اعلام کرد که بر اساس آن، متوسط تورم نقطه‌ای قیمت اجاره بها در زمستان ۱۳۹۹ در کشور به ۲۸.۹ درصد رسید.

همدان با ۳۹.۴ درصد، بالاتر از تهران در رتبه نخست بیشترین افزایش قیمت اجاره مسکن در کشور قرار گرفت

این در حالی بود که همدان با ۳۹.۴ درصد بالاتر از تهران و در رتبه نخست بیشترین افزایش قیمت اجاره مسکن در کشور قرار گرفت؛ تنه به تنه پایتخت زدن چند سالی است در افزایش قیمت های زمین و مسکن مشهود است در حالی که بسیاری از خدمات در این شهر متفاوت تر و البته کمتر از پایتخت و حتی قابل مقایسه با هم نیستند! سوالی که به ذهن می رسد اینکه واقعا علت چیست و چرا وضعیت به این روز رسیده که البته بماند برای نوشتاری دیگر.اما به راستی با این وضعیت باید چه کار کرد؟

همدان یکی از شهرهای مهاجر پذیر است و این موضوع به پدیده حاشیه نشینی، مشکلات اقتصادی، سرریز شدن نیروی کار غیرمتخصص و در نهایت رونق دستفروشی و مشاغل کاذب و رشد تعداد کارگرانی که هر روز در حوالی میدان پروانه ها و شریعتی همدان منتظر کار هستند، دامن می زند.

شهری دانشگاهی که حتی نمی تواند برای افراد تحصیلکرده در دانشگاه های خود شغلی مناسب دست و پا کند و شاهد خروج جامعه نخبگان از آن هستیم این روزها وارد کننده مهاجرانی است که به سبب شرایط نامناسب آب و امکانات از روستاها آمده و در حاشیه شهرها جا خوش کرده اند.

از سویی با این وضعیت گرانی های مسکن، مستاجران نیز از دیگر مناطق شهر همدان به این خیل از حاشیه نشین ها می پیوندند و حتی بسیاری انبار یا زیرزمینی را برای نگهداری وسایلهایشان اجاره کرده و زوجین جدا از یکدیگر به خانه های پدری شان پناه می برند.

هر ماه از سال تعداد ۲۲۰ خانوار در حاشیه‌های شهر همدان ساکن می‌شوند

شهریور سال گذشته بود که فرماندار سابق همدان مطرح کرد هر ماه از سال تعداد ۲۲۰ خانوار در حاشیه‌های شهر همدان ساکن می‌شوند که ادامه این روند در سال‌های آینده آمار سکونت در حاشیه‌های شهر همدان را شدت خواهد داد.

اما این روزها اگر سری به برنامه های موجود و یا مشاورین املاک سطح شهر همدان بزنید، می بینید که قیمت خانه های ۵۵ متری و ۴۵ متری در همین مناطق الحاقی یا در مسیر الحاق هم نجومی شده است به نوعی که یک آپارتمان ۹۰ متری در یکی از شهرک های همدان بدون امکانات مناسب و ویوی زمین خالی! پول پیش ۱۲۰ میلیون تومانی با اجاره ای قریب به یک و نیم میلیون تومان را در برگرفته است.

به راستی می توان گفت که گرانی مسکن در همدان نه تنها موجب شده رویای خانه دار شدن در این شهر به مراتب دست نیافتنی تر از سایر استان‌ها شود، بلکه رویای اجاره یک خانه مناسب و با کمترین امکانات را هم برای مستاجران تبدیل به آرزو کرده است!

با این شرایط مستاجران مانده اند و دنیایی پر از اضطراب که در روزهای پیش از تمدید قراردادهای خانه ها باید به جان بخرند؛ آنها مادام آرزو می کنند که مبادا صاحبخانه بخواهد خانه اش را تعمیری کند، بفروشد و یا برای پسرش زن بگیرد!

تمامی این وضعیت ها را اضافه کنیم به کسب و کارهای همین مشاغل که زیر سایه کرونا عموماً به قهقرا رفته و حال باید نظاره گر پول های پیش بالای ۱۵۰ میلیون تومان آن هم در شهرک های دور از مرکز شهر همدان باشند!

وضعیت طرح اقدام ملی مسکن در شهر همدان که بارها در بوق و کرنا رفت، ثبت نام ها و جوانانی که به این طرح دلخوش کردند، جانمایی ها و تخصیص پروژه ها به کجا رسیده است؟

آن سوتر باید به جواب این سوال رسید که وضعیت طرح اقدام ملی مسکن در شهر همدان که بارها در بوق و کرنا رفت، ثبت نام ها و جوانانی که به این طرح دلخوش کردند، جانمایی ها و تخصیص پروژه ها به کجا رسیده است؟

آیا قرار است بعد از گذشت قریب به یکسال این جوانان چشمشان به تکه زمینی خشک باشد و دل هایشان را بندِ زمینی که حتی یک کلنگ نخورده است کنند؟

تاکنون برای این پروژه از جوانان متقاضی قریب به ۱۰۰ میلیون تومان گرفته شده است، اما تنها با برهوتی در شهرک فرهنگیان همدان روبرو هستند و گویی قرار نیست عزمی جزم شود تا آن ها را به خانه دار شدن و رهایی از این وضعیت نزدیک کند.

با همه این تفاسیر، وقت آن رسیده تا آستین های همت در استان و البته شهر همدان زودتر بالا زده شود و فکری برای این جوانان شود چراکه تازه عروس و دامادها هم در این وانفسا به شرط موفقیت در گذراندن مراحل وام ازدواج با وام های ۱۴۰ میلیون تومانی شان نمی توانند خانه ای مناسب را اجاره کنند و به راستی باید گفت در روزگاری که شیوع ویروس کرونا بسیاری از مشاغل را زمین گیر کرده و در کنار افزایش گرانی ها باری دیگر بر دوش افراد گذاشته است، گویی مستاجران در این روزها فراموش شدگانی هستند که باید تن به اجاره بهاها و پول های پیش نجومی یا خالی کردن خانه ها و پناه بردن به خانه والدین و دیگران دهند.

* پژوهشگر و فعال رسانه ای

کد خبر: ۹۷٬۰۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha