۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
بازار خودرو در برزخ| مشتریان واقعی اکنون خرید کنند
بازار در گفت‌وگو با یک کارشناس مطرح کرد

بازار خودرو در برزخ| مشتریان واقعی اکنون خرید کنند

صدرایی، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به رکود بازار خودرو، گفت: فروشنده و خریدار تا نهایی شدن بحث برجام به سمت تعلیق معاملات پیش رفته‌اند، در حقیقت بازار خودرو به حالت برزخی در آمده است.

بازار؛ گروه خودرو: بازار خودرو از ابتدای سال تا کنون با فراز و فرودهای قیمتی فراوانی مواجه بوده است، در برخی از محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا شاهد رشد قیمتی ۱۰ تا ۵ میلیون تومانی در دو ماه گذشته بوده‌ایم. نوسان قیمت خودرو ناشی از عرضه مناسب از سوی، فشار شورای رقابت برای افزایش قیمت از سوی دیگر مشتریان را بیش از گذشته با سردرگمی همراه ساخته است. نگاه سرمایه‌ای به بازار خودرو، خودروها را از کالا مصرفی به کالا سرمایه‌ای بدل کرده است. در میان سودجویان نهایت بهره را از بازار خودرو برده‌اند و توان مشتریان حقیقی برای خرید به یغما رفته است.

دو سناریو در بازار خودرو
یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه بازار خودرو تحت تاثیر دو پارامتر، مهم ترین نوسانات را سپری می کند، گفت: پارامتر نخست تغییر دولت هست که در دو ماه آینده دولت جدید مستقر می‌شود. بنابراین مشخص نیست چه سیاستی برای صنعت خودرو در پیش گرفته شود.

پارامتر دوم بحث سیاست خارجی است که تا پایان ماه قرار هست برجام به نتیجه نهایی برسد. دو عامل مذ کور در بازار خودرو سیاست آن را تعیین کرده که تحت تاثیر این اتفاقات می‌توان بیان کرد بازار چه مسیری را در پیش خواهد گرفت.

از نظر اقتصادی دولت مجبور است جهت حفظ سرمایه خود قیمت ارز را در کانال ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان نگهدارد. نرخ ارز اگر به این میزان برسد منجربه کاهش بهای خودرو نخواهد شد

بابک صدرایی با اشاره به اینکه توافق نهایی برجام چه تاثیر مثبتی خواهد داشت، افزود: معتقدم بازار خودرو به لحاظ روانی کاهش خواهد یافت، اما نه در حدی که تصور داریم. بنابراین از نظر اقتصادی دولت مجبور هست جهت حفظ سرمایه خود قیمت ارز را در کانال ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان نگهدارد. نرخ ارز اگر به این میزان برسد منجربه کاهش بها خودرو نخواهد شد. هرچند نباید انتظار داشت با توافق حاصل از برجام شرکت‌های خودرویی به کشور سرازیر شوند، چون بازار در دست خودروسازان چینی خواهد بود. هم اکنون فیدبک‌های حاصل از این موضوع را دریافت می‌کنیم که همه مونتاژکاران و تولیدکنندگان با یک یا دو برند چینی قرار داد همکاری منعقد کرده‌اند. چینی‌ها به دنبال تامین سگمنت لوکس بازار هستند که پیشتر در دست محصولات وارداتی کره‌ای، ژاپنی یا اروپایی بود.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه، افزود: اگر برجام به نتیجه نرسد، قیمت ارز افزایش که به تبع آن نرخ خودرو نیز ۲۰ تا ۳۰ درصد رشد خواهد کرد. از سوی سیاست‌های دولت جدید مشخص نیست، به نظر می رسد سیاست  این هست که در چهار سال نخست بتوانند قیمت ها را کنترل شده، نگه دارند. تاکنون شاهد هدف یا سیاست خاصی از دولت‌ها برای خودرو نبوده‌ایم، اصولا دولت ها برنامه‌ای برای این صنعت نداشته و به ادامه روند فعلی اکتفا می‌کنند. اینکه فکر کنیم تغییرات بنیادی در شرکت ها  با تغییر دولت ایجاد خواهد شد، اشتباه است.

وی افزود: در حال حاضر مشتریان در بازار خودرو منتظر هستند که نتیجه دو عامل مذکور که پیشتر اشاره کردم را ببینید و براساس آن عکس العمل نشان دهند.

فروشنده و خریدار به سمت تعلیق معاملات پیش رفته‌اند. برخی معتقد هستند، خودرو یا هر کالایی را نخرید ارزان می‌شود، عده‌ای دیگر مخالف این موضوع هستند

کاهش تب و تاب صف خرید
صدرایی در پاسخ به این سوال که خودروسازان با کاهش فروش و مشکل تکمیل وجه مشتریان بزودی مواجه می شوند، گفت: این موضوع در جای جای کشور و سایر صنایع دیده می‌شود، فروشنده و خریدار به سمت تعلیق معاملات پیش رفته‌اند. برخی معتقد هستند، خودرو یا هر کالای را نخرید ارزان می‌شود، عده‌ای دیگر مخالف این موضوع هستند. برای این موضوع تحلیل‌های مختلفی وجود دارد، در حقیقت می‌توان عنوان کرد که بازار خودرو به حالت برزخی در آمده است. همه منتظر هستند نتیجه مثبت یا منفی مذاکرات خارجی را ببینید سپس تصمیم گیری کنند.

این کارشناس صنعت خودرو در بیان این که بهترین زمان خرید خودرو، چه موقعی است، ادامه داد: صنعت خودرو گره خورده به مباحث سیاسی بوده که خود تاثیر در پارامترهای اقتصادی دارد. در شرایط فعلی بازار خودرو خرید یا عدم خرید ریسک است، زیرا در صورت خرید ممکن هست قیمت‌ها ناشی از تصمیمات خارجی و داخلی با کاهش یا افزایش همراه شود. پیشنهاد می کنم کسانی که به خودرو نیاز دارند، اکنون فرصت خرید است. هرچند در چند هفته آینده وضعیت مشخص می شود و اگر خریدی صورت بگیرد، مشتری متضرر نخواهد شد.

صدرایی در پایان ضمن اشاره به رقابت زودهنگام خودروهای چینی با محصولاتی مانند تارا و شاهین، عنوان کرد: خودروسازان چینی اکنون به دنبال تصاحب بازار خودروهای وارداتی در کشور هستند. اگر تحریم‌ها رفع شود و تعامل چینی‌ها با خودروسازان خصوصی افزایش یابد، ممکن هست به زودی شاهد محصولات چینی برای رقابت با سگمنت‌های پر تیراژ محصولات داخلی باشیم.

کد خبر: ۹۷٬۰۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha