۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۹
کشاورزی اصفهان از بی آبی جان داد/ افزایش ۳۰ درصدی قیمت ادوات کشاورزی
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

کشاورزی اصفهان از بی آبی جان داد/ افزایش ۳۰ درصدی قیمت ادوات کشاورزی

اصفهان- صیرفیانپور، رئیس اتحادیه ادوات و نهادهای کشاورزی اصفهان گفت: کشاورزی اصفهان با توجه به بی آبی های موجود جانی ندارد و افزایش ۳۰ درصدی قیمت ادوات کشاورزی نمکی بر زخم های صنعت کشاورزی است.

بازار؛ گروه استان ها: مشکل آب سالیان است که زخمی عمیق بر تن اصفهان زده و خشکی‌های متوالی زاینده رود و بدل شدن این رودخانه دائمی به یک رودخانه فصلی تیر آخری بر پیکر بی جان کشاورزی اصفهان بود.

خشکسالی از یک طرف و گران شدن ادوات کشاورزی از سوی دیگر نایی برای کاشت و برداشت کشاورزان شرق اصفهان نگذاشته، کسانی که سالیان پیش با تجمع سعی بر گرفتن حق خود از زاینده رود داشتند و گویا دیگر باور کرده اند قرار نیست زاینده رود زنده شود.

افزایش ۳۰ درصدی قیمت ادوات کشاورزی
هوشنگ صیرفیانپور، رئیس اتحادیه ادوات و نهادهای کشاورزی در خصوص رشد قیمت ادوات کشاورزی در سال گذشته اظهار می‌کند: نوسانات ارزی همچون صنایع دیگر بر کشاورزی نیز تاثیر جدی گذاشته است و حدود ۹۰ درصد اجناس کشاورزی در سال گذشته رشد قیمت را به خود دیده‌اند.

وی از رشد ۳۰ درصدی ادوات کشاورزی خبر می دهد و اضافه می کند: اجناس غالبا به دلیل اینکه صادراتی هستند رشد قیمت بالایی تجربه کرده اند و حتی محصولات داخلی نیز به دلیل رشد قیمت محصولات اولیه بسیار گران شده اند که این تاثیر بسزایی در تولیدات کشاورزی دارد.

رئیس اتحادیه ادوات و نهادهای کشاورزی در پاسخ به اینکه ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی در کشور همچنان پا بر جاست، تصریح می‌کند: در سال گذشته همواره سعی بر رفع موانع واردات بوده است و سعی شده ادوات لازم کشاورزی بدون واسطه و مانع وارد شود و در مقابل آن تولید داخلی نیز تلاش کرده کمبودها را جبران کند.

کاهش میزان تولیدات کشاورزی در اصفهان
وی با بیان اینکه جایگزینی تولیدات داخلی به جای ادوات خارجی تا حدودی موفق بوده، ادامه می‌دهد: مسئله تولید بخش بسیار مهمی از اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهد و دولت جدید می‌تواند با حل مشکلات ارزی اقتصاد کشاورزی را توسعه دهد.

صیرفیانپور می‌افزاید: از دیگر مسائل مهمی که در حوزه کشاورزی دولت جدید می تواند کار کند مالیات بر تولید و دارایی است که اجرای درست و قانونمند آن کمک خوبی به کشاورزان می کند. همچنین مسئله حقوق کارگری حائز اهمیت جدی است و باید در این حوزه فکر اساسی شود و باید کارفرما نیز تا حد کافی تامین شود تا بتواند امورات کارگر خود را به خوبی بگذراند.

وی تاکید می‌کند: تولیدات کشاورزی به شدت کاهش پیدا کرده است زیرا نیروی انسانی به خوبی تامین نمی شود و از همین جهت شرایط لازم برای تولید موجود نیست که امید است با استقرار دولت جدید این مشکلات حل شود و بتوان رونق خوبی به کشاورزی استان و شهر اصفهان داد.

تامین آب راه حل نیمی از مشکلات اصفهان
رئیس اتحادیه ادوات و نهادهای کشاورزی مدعی است نیمی از مشکلات شهر اصفهان با تامین آب حل می‌شود، او اظهار می‌کند: خشکسالی نه تنها بر کشاورزی بلکه بر تمام جنبه های اقتصادی استان تاثیر می گذارد زیرا با رونق کشاورزی بسیاری از جوانان بومی استان در آن مشغول کار می شوند.

وی از قول دولت‌های گذشته برای تامین آب اصفهان گلایه می‌کند و اضافه می‌کند: مسئله آب موضوعی بود که هر دولتی خواست روی کار بیاید برای آن وعده داد و نهایتا وعده‌ای عملی نشد و الان ۱۰ سال است هر روز چشم امیدی به یک عمل داریم، حالا نیز رییس جمهور منتخب قول داده اند عملی در این حوزه انجام دهند زیرا آب مشکل اول شهر و حتی استان اصفهان است.

وی ادامه می‌دهد: آب مسئله امروز و فردا نیست بلکه مسئله آیندگان است و آب اصفهان از هر طریق ولو دریا و هر راه دیگر باید تامین شود زیرا زندگی اصفهان به آب است و اصفهان بدون آب بسیار ضعیف می‌شود.

صیرفیانپور در خصوص ساخت گلخانه‌های صنعتیی در اصفهان تصریح می کند: در مسئله گلخانه سرمایه حرف اول را می‌زند و عمده این سرمایه برای ایجاد سوله خرج می‌شود و طبعا سوله‌های صنعتی امروزی خرج ساخت بسیار بالاتری دارند ولی باید شرایطی فراهم شود تا ساخت گلخانه صنعتی برای قشر متوسط جامعه نیز مقدور باشد.

کد خبر: ۹۶٬۹۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha