۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹
زنگ خطری برای بزرگ‌ترین شهر صنعتی ایران؛ نبود حمایت‌های دولتی و تعطیلی کارگاه‌های کوچک
بازار گزارش می دهد؛

زنگ خطری برای بزرگ‌ترین شهر صنعتی ایران؛ نبود حمایت‌های دولتی و تعطیلی کارگاه‌های کوچک

اصفهان- بررسی شرایط و واقعیت های موجود و مشکلاتی که اکنون بر دوش صنعت اصفهان است، نشان می‌دهد که نبود حمایت‌های دولتی و تعطیلی کارگاه‌های کوچک صنعتی، زنگ خطری مهم است که این شهر صنعتی را تهدید می کند.

بازار؛ دریا قدرتی پور: استان اصفهان با دارا بودن ۸۵ شهرک و ناحیه صنعتی، بزرگ‌ترین شهرک‌های صنعتی کشور را دارد و از نظر عملکردی در این ارتباط نیز رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است، بدین ترتیب گرچه اصفهان قطب بزرگ صنعتی کشور  محسوب می‌شود اما مشکل اینجاست که به گفته مسئولان، تنها نیمی از پتانسیل های موجود در این شهرک ها مورد استفاده قرار می گیرد.

کامل نبودن زیرساخت‌ها و زمین خواری، مهمترین مشکلاتی هستند که شهرک های صنعتی اصفهان را تحت الشعاع قرار داده است و همچنین مشکلات دیگر برای صنعتگران و تولید کنندگان باعث شده که بسیاری از واحدهای صنعتی در اصفهان تعطیل یا نیمه تعطیل شوند؛ گرچه به گفته محمدجواد بگی، رئیس شرکت شهرک های صنعتی اصفهان، افرادی که طی سال های گذشته در شهرک صنعتی بزرگ زمین گرفته  اما اقدام به ساخت و ساز نکرده اند در چارچوب قانون و مقررات خلع ید شده  و زمین ها به افراد جدید واگذار خواهد شد.

 مشکلات صنعتگران به همین جا ختم نمی شود و هرچند دولت طی سال های گذشته سعی در جذب سرمایه‌گذاران در شهرک های صنعتی داشته است، اما وجود برخی مشکلات در این شهرک‌ها در کنار موانع کلی تولید، تبلیغات دولت را تا حدی تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

زنگ خطر تولید
عضو هیئت امنای شهرک های صنعتی امیرکبیر اصفهان در گفت و گو با خبرنگار بازار در این مورد می گوید: اصفهان از بزرگترین شهرهای صنعتی ایران به شمار می رود اما با این وجود بیشترین میزان بیکاران کشور را نیز دارد و این زنگ خطر بزرگی برای این شهر صنعتی به شمار می رود.

دولتمردان هر روز یک گفتمان در مورد صنعت دارند و آمار و ارقام به شکل مستند نیست،چندین سال است که قرار بوده بسته های حمایتی از درآمدهای یارانه ها به صنعت داده شود، اما این اتفاق نیافتاد و واحدهای صنعتی بر مبنای میزان توانشان تحلیل رفتند

خسرو مشکین، با اظهار تاسف از اینکه دولتمردان هر روز یک گفتمان در مورد صنعت دارند و آمار و ارقام به شکل مستند نیست، ادامه داد: چندین سال است که قرار بوده بسته های حمایتی از درآمدهای یارانه ها به صنعت داده شود، اما این اتفاق نیافتاد و واحدهای صنعتی بر مبنای میزان توانشان تحلیل رفتند.

عضو هیئت امنای شهرک های صنعتی امیرکبیر اصفهان با اظهار تاسف از اینکه به نسبت افزایش تورم حمایتی از صنعتگران نشده است افزود: تولیدکنندگان برای رسیدن به دروازه های گسترده تجاری نیازمند اقتصاد باز و به کارگیری استراتژی مدبرانه هستند.

تسهیلات بانکی مانعی بزرگ بر سر راه تولید
مشکین با اعلام اینکه هم اکنون تولیدکنندگان صنعتی با مشکلات گردش مالی و نبود تسهیلات بانکی روبرو هستند، گفت: در هیچ کجای دنیا به یک واحد صنعتی تسهیلاتی با سود ۲۸ یا ۳۰ درصد داده نمی شود، در حالی که واحدهای صنعتی ما با این مشکل بزرگ روبرو هستند.

وی سیاست های تشویقی، حمایت های دولتی و معافیت های مالی را راهکاری برای برون رفت از این مشکل دانست و اضافه کرد: وقتی از تولید کننده حمایت نشود، او ترجیح می دهد که سرمایه‌اش را به سمت سودآوری و کارهای کاذب سوق دهد.

نبود حمایت‌های دولتی  و تعطیلی کارگاه های کوچک صنعتی
خلیل جعفرپیشه از فعالان حوزه صنعت نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار با این موضع گیری که صنعت ما از دنیا عقب است، گفت: نبود حمایت های دولت در سال های قبل باعث شد که بسیاری از کارگاه های کوچک صنعتی که در شهرک های صنعتی فعالیت می کردند، تعطیل یا نیمه تعطیل شوند.

وی ادامه داد: وقتی به صنعت خودمان نگاه می کنیم می بینیم که ما نسبت به صنایع دنیا چیزی کم نداریم و صنعتگران خوبی داریم که به دلیل نبود امکانات کنار رفته اند و صنعت ما نیز به همین دلیل به رکود کشانده شده است.

قراردادهای رها شده شهرک‌های صنعتی
در همین ارتباط رئیس خانه صنعت معدن تجارت استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار بازار، مهمترین مشکل شهرک های صنعتی اصفهان را قراردادهایی دانست که در شهرک های صنعتی واگذار اما رها شده اند و به همین خاطر باید این قراردادها به واحد صنعتی تبدیل شده یا لغو شوند.

ایرج موفق افزود: این قراردادها باید به افرادی که در اولویت هستند واگذار شود.

وزارت صنعت و معدن و تجارت باید قید زمان را در قراردادهایی که می دهد اعمال کند تا در صورتی که متقاضی نتوانست به تعهداتش عمل کند این وزارتخانه بتواند به لحاظ قانونی وارد شود و مالکیت زمین را تعیین تکلیف کند

وی ادامه داد: وزارت صنعت و معدن و تجارت باید قید زمان را در قراردادها اعمال کند تا در صورتی که متقاضی نتوانست به تعهداتش عمل کند، این وزارتخانه بتواند به لحاظ قانونی وارد عمل شود و مالکیت زمین را تعیین تکلیف کند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان افزود: به دنبال توسعه شهرک های صنعتی و توسعه حجم تولید با توسعه واحدهای صنعتی به دلیل نبود زمین ناچارند به شهرک دیگری بروند.

موفق ادامه داد: باید به دنبال این باشیم که مکان‌هایی که قابلیت توسعه در اطراف شهرک‌ها را دارند بلوکه کنیم تا در آینده این فضاها قابلیت توسعه را داشته باشند و بتوانیم فازهای مجاور را برای واحدهای صنعتی جدید در نظر بگیریم.

وی تاکید کرد: این موضوع باعث می شود که افرادی که خواهان سرمایه گذاری در این شهرک ها هستند راغب به سرمایه گذاری بیشتری شوند.

در همین ارتباط عضو هیئت مدیره شهرک صنعتی امیرکبیر اصفهان نیز به خبرنگار بازار گفت: سرعت تولید با حمایت از واحدهای سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی امکانپذیر بوده و از سرمایه گریزی اصفهان جلوگیری خواهد کرد.

امروز با بحران های بزرگی در زمینه تولید روبرو هستیم که ویروس کرونا هم به آن دامن زده است و به همین سبب نیازمند سرمایه گذاری هایی هستیم که باعث شود اشتغالزایی در اصفهان رکود پیدا نکند

اشتغالزایی مانع رکود
وی با اشاره به اینکه این امر در مورد کشورهای صنعتی اروپایی بیشتر صدق می کند، بیان داشت: امروز با بحران های بزرگی در زمینه تولید روبرو هستیم که ویروس کرونا هم به آن دامن زده است و به همین سبب نیازمند سرمایه گذاری هایی هستیم که باعث شود اشتغالزایی در اصفهان رکود پیدا نکند.

عضو هیئت مدیره شهرک صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه نوسانات اقتصادی امروز، واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی را با مشکلات جدی از جمله تعدیل نیرو روبرو کرده است، بیان کرد: در این میان بسیاری از واحدهای تولیدی و سرمایه گذاران و کارآفرینان هم بدون اینکه به این موضوع توجه کنند با تلاش بیشتر سعی در نگه داشتن نیروها و عدم تعدیل نیروهایشان کرده اند و این موضوع باید نادیده گرفته نشود.

جعفرپیشه، صنعت اصفهان را همواره پیشرو در کشور دانسته و گفت: اصفهان به عنوان قطب صنعتی کشور همیشه بزرگترین افتخارات صنعتی را برای کشور به ارمغان آورده است اما اگر بخواهیم اصفهان با همین روال ادامه بدهد باید بیماری های صنعت اصفهان را مرهم بگذاریم و با اراده ای محکم از فعالان صنعتی حمایت کنیم.

وی با اعلام بر اینکه صنعت اصفهان همواره پیشرو بوده است، چون ذات اصفهان صنعتگری است، ادامه می‌دهد: در مقیاس ایران، اصفهان از لحاظ صنعتی هیچوقت عقب نمی افتد، اما اگر بخواهیم این مقیاس را نسبت به کشورهای پیشرفته حساب کنیم بسیار عقب هستیم.

راهی برای مهاجرت معکوس
این فعال صنعت ادامه داد: ما فعالان پر افتخاری در صنعت اصفهان داریم و باید با به روز رسانی تجهیزات و همچنین به روز رسانی واحدهای شهرک های صنعتی به آنچه لیاقت اصفهان در عرصه صنعت است برسیم.

ایجاد شهرک های صنعتی با هر هدفی، در نواحی شهری و روستایی می تواند با کمک به تامین اشتغال راهی برای مهاجرت معکوس باشد؛ در واقع در دورانی که کرونا دست بر گردن اشتغال گذاشته است، واحدهای تولیدی و شهرک های صنعتی می توانند اهرمی برای بهره وری بیشتر باشند؛ گامی که در راستای نجات اشتغالزایی و برگشت سرمایه‌ها می تواند کمک شایانی باشد.

کد خبر: ۹۶٬۹۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha