۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷
تبلیغات ایران خودرو در افتتاح مجدد خط تولید| صادرات کاتالیست در نبود نقدینگی خودروسازان
دبیر انجمن تولیدکنندگان کاتالیست مطرح کرد

تبلیغات ایران خودرو در افتتاح مجدد خط تولید| صادرات کاتالیست در نبود نقدینگی خودروسازان

میرمحمدی، دبیر انجمن تولیدکنندگان کاتالیست ایران، گفت: مونولیت در کشور به دلیل عدم توجیه اقتصادی تولید نشده و وارداتی است و کاتالیست‌های داخل گاهی به خارج صادر می‌شود.

بازار؛ گروه خودرو: مدیران خودروسازی معمولا در پایان عمر دولت به دنبال بهره‌برداری‌های سیاسی و شوآف‌های خبری از خطوط تولید پیشتر افتتاح شده هستند.

به تازگی گروه صنعتی ایران‌خودرو طی مراسمی خط تولید واشکوت(پوشش دهی ماده کاتالیز در مونولیت) در شرکت مبدل پاک ایران خودرو افتتاح کرد. نکته قابل توجه در مورد خط تولید مذکور این هست که در سال ۱۳۹۶ این کارخانه افتتاح شد و تغییرات چندانی در خطوط تولید مذکور انجام نشده است.

اما برای نشان دادن کارنامه طلایی مدیران و افزایش دستاوردها، ظاهرا خطوط تولید چندین بار افتتاح می‌شوند.

کاتالیست یکی از قطعات مهم خودروها است که گاهی به بهانه عدم تامین این قطعه خودروها ناقص به پارکینگ‌های خودروسازی می‌روند. عامل اصلی پارکینگ رفتن این محصولات نیز عدم پرداخت به موقع مطالبات خودروسازان بوده که در کمال تعجب لذت برای خرید خارج همین قطعه در بدنه خودروسازان دیده می‌شود. باتوجه به این که گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرده بود صرفه جویی ۱۱۰ میلیارد تومانی ارزی برای واشکوت کردن وجود دارد، ظاهرا اگر هدف صرفه جویی است به جای واردات ماده واشکوت آن را باید داخلی کرد نه پوشش دهی ماده روی مونولیت را در دستور کار قرار داد. هرچند که انجمن کاتالیست بارها به وزارت صنایع نامه زده که خودروسازان مواد آماده‌ای که از خارج وارد می‌کنند را در داخل قابل تامین و تولید با هزینه پایین‌تر است. با تمام این تفاسیر برای بررسی برخی از مشکلات با «سید علی میر محمدی» دبیر انجمن تولیدکنندگان کاتالیست ایران به گفتگو پرداختیم.

* باتوجه به اینکه مونولیت یکی از قطعات مهم در کاتالیست است، در کشور ما این قطعه تولید می‌شود؟
خیر مونولیت در کشور به دلیل عدم توجیه اقتصادی تولید نشده و وارداتی است.

پوشش دادن واشکوت در مونولیت انتقال مسائل زیست محیطی به داخل کشور است. سود و تکنولوژی این موضوع فقط مربوط به ماده واشکوت است، اگر ماده را خریداری کنید به هیچ عنوان توان تغییر در فرمولاسیون آن وجود ندارد

* واشکوت کردن مونولیت در خط تولید کاتالیست، فرآیند بسیار مهم تلقی می‌شود؟
در حقیقت در فرآیند واشکوت تولید ماده واشکوت که متشکل از چندین ماده شیمایی و ترکیبات خاص هست، اهمیت دارد. نحوه ترکیب مواد شیمایی یا فرمولاسیون آن اصل قضیه است. همین ماده را برخی از شرکت‌های تولید کننده به داخل کشور وارد می‌کنند، واردات ماده آماده به کشور و پوشش دادن آن با مونولیت و خشک کردن در کوره، فرآینده بسیار خاصی نیست. اگر بخواهیم به این قضیه بهتر نگاه کنیم، پوشش دادن واشکوت در مونولیت انتقال مسائل زیست محیطی به داخل کشور است. سود و تکنولوژی این موضوع فقط مربوط به ماده واشکوت است، اگر ماده را خریداری کنید به هیچ عنوان توان تغییر در فرمولاسیون آن وجود ندارد.

بحث واشکوت کردن می‌تواند مانع از واردات مونولیت پوشش داده شده برای محصول نهایی شود، در حقیقت یک پله میانی برای تولید کاتالیست است

* به عنوان دبیر انجمن تولیدکنندگان کاتالیست ایران، آیا واشکوت کردن مونولیت یا قطعه سرامیکی صرفه جویی ارزی دارد؟
به عنوان دبیر انجمن تولیدکنندگان کاتالیست ایران باید بگویم، بحث واشکوت کردن می‌تواند مانع از واردات مونولیت پوشش داده شده برای محصول نهایی شود، در حقیقت یک پله میانی برای تولید کاتالیست است. ولی این فرآیند مشابه مونتاژ کاری بوده که مونولیت از منبعی و واشکوت از منبع دیگر تامین و قطعه نهایی تولید می‌شود.

* گاهی خودروسازان در خطوط و محصولات موازی مشابه قطعه سازان سرمایه گذاری می‌کنند، آیا بهتر نیست سرمایه گذاری‌های موازی را برای ظرفیت زنجیره تامین بابت پرداخت مطالبات به قطعه سازان دهند؟
خودروسازان به تازگی سرمایه گذاری چندانی نکرده‌اند، اگر مساله سرمایه گذاری در واحدهای تولیدی بوده است، احتمالا مربوط به گذشته است. گاهی سرمایه گذاری هنگفتی برای خطوط و تجهیزات پرداخت شده که اکنون بلا استفاده است.

خودروسازان تعامل بدی با قطعه سازان ندارند، اما نظر مالی مشابه سیاست نابودی زنجیره تامین است. مطالبات به شدت افزایش یافته و دریافتی‌ها بسیار پایین است

* تعامل خودروسازان با قطعه سازان به ویژه کاتالیست سازان چگونه است؟ پرداخت مطالبات را به موقع انجام می‌دهند؟
خودروسازان تعامل بدی با قطعه سازان ندارد، اما نظر مالی مشابه سیاست نابودی زنجیره تامین است. مطالبات به شدت افزایش یافته و دریافتی‌ها به بسیار پایین است. معمولا پرداخت مالی برای قطعه سازان به شکل ارسال جنس با چک‌های شش ماهه تا یکساله است. پول نقد تقریبا در پرداخت‌ها به تولید کنندگان وجود ندارد یا اگر باشد بسیار اندک است. اغلب اوقات تولیدکنندگان مجبور هستند چک‌های بلند مدت را برای خرید دین و دریافت اعتبار به بانک‌ها دهند. هرچند که همین چک‌ها را نیز به تعویق می‌اندازند. اما نگاه می‌کنیم خریدهای خارجی به صورت نقدی و پیش پرداخت است. این سرمایه گذاری‌ها و خرید، از جیب زنجیره تامین انجام می‌شود.

* آیا در داخل کشور تولیدکنندگان کاتالیست توان تامین کاتالیست برای ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو را دارند؟
مقدار کاتالیستی که در کشور تولید می‌شود، گاهی برای تامین نقدینگی تولیدکننده به خارج از کشور صادر می‌شود. خودروساز معمولا مشکل نقدینگی به جای تامین دارد و این مساله نیز برای تمام قطعات صدق می‌کند. اگر بحث مالی نبود، به راحتی یکی از تولیدکنندگان داخلی می‌توانست پاسخگو نیاز خودروسازان داخل باشد، ضمن اینکه تعداد قابل توجه تولید کننده در کشور داریم. قابل توجه هست که متاسفانه از خارج کشور برخی از خودروسازان اقدام به تامین قطعه می‌کنند.

کد خبر: ۹۶٬۸۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha