آگاه‌سازی مخاطب به جای درگیر شدن با فضای مجازی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد

آگاه‌سازی مخاطب به جای درگیر شدن با فضای مجازی

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: به جای مسدودسازی و درگیر شدن با فضای مجازی باید راهکار آگاه سازی مخاطب را مدنظر قرار دهیم.

به گزارش بازار، محمدجواد آذری جهرمی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری پویش ملی ارتقاء آگاهی حقوقی جامعه که میان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه امضا شد، افزود: حدود یک سال قبل گزارشی از قوه قضاییه دریافت کردیم که مبنای آن بررسی بیش از هزاران پرونده ثبت شده با موضوع‌های متعدد کلاهبرداری در دادسرای جرایم رایانه‌ای بود که مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده بود.

وی گفت: در گزارشی که برای ما ارسال شد، قوه قضاییه درخواست کرده بود چرا این کلاهبرداری‌ها انجام می‌شود و از ما خواسته شد راه‌حل‌هایی برای پیشگیری از این مشکلات نظر گرفته شود تا از وقوع جرایم در فضای مجازی و به تبع آن ثبت شکایت پیشگیری کنیم.

آذری جهرمی با تاکید بر اینکه رویکرد قوه قضاییه بسیار مناسب و مطلوب بود، گفت: از زمان دریافت گزارش، کارگروهی مامور شدند تا به صورت خاص روی این مساله کار کنند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات حدود ۶ ماه روی این مساله مطالعه انجام داد تا بسترهای فسادخیز و ایجاد مساله برای مردم را که باعث تشکیل پرونده قضایی می‌شود، بررسی کند.

جهرمی تاکید کرد: بخشی از این مشکلات به دلیل سیستم‌های فنی مانند تبلیغات و اخبار دروغی است که در فضای مجازی منتشر می‌شود و پایه و اساسی ندارد. البته با توجه به دستورهای اجرایی آمریکا برای قطع همکاری کشورها با ایران در حوزه فناوری اطلاعات، سختی‌های بسیاری را ایجاد شد، اما در دسترس نبودن تجهیزات حوزه فناوری باعث نشد ما در این مسیر پیش نرویم.

وزیر ارتباطات گفت: یکی از کارهای انجام شده ایجاد زیرساخت برای تبلیغات بود به این معنا که آژانس‌های تبلیغاتی به جای استفاده از پلتفرم‌هایی که قوانین ما را رعایت نمی‌کنند، تبلیغات خود را روی بسترهای داخلی انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: با امضای این تفاهم‌نامه، دولت امکانات مناسبی در دست آژانس‌های تبلیغاتی قرار داده است تا از ظرفیت‌های هوش مصنوعی برای پیشبرد کار خود استفاده و فضای تبلیغات منجر به فریب و دروغ را کم اثر کنند، این کار به خوبی پیش رفته و حتی به کسب وکار جدیدی در کشور تبدیل شده است.

جهرمی تصریح کرد: مسئولیت مهم ما در این فرایندها، آگاه‌سازی کاربرانی است که در برابر اخبار بسیار زیادی قرار دارند و ما باید آن‌ها را برای تشخیص بین سره و ناسره آماده کنیم.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: در موضوع کرونا هر روز خبری بدون سند درباره نوع تغذیه مردم درمقابله با کرونا ارایه می‌شد و مشکلاتی را ایجاد می‌کرد. برای اینکه مرجع خبری وجود داشته باشد و مردم هر شنیده‌ای را مورد توجه قرار ندهند؛ بستر مناسبی ایجاد خواهد شد و ما تصمیم گرفتیم به جای مسدودسازی و درگیر شدن با فضای مجازی راهکار آگاه سازی مخاطب را مدنظر قرار بدهیم.

وی افزود: دستگاه قضایی خیلی سریع اهتمام به خرج داد و با تیم اجرایی ما وارد مذاکره شد. نتیجه این همکاری به تدوین تفاهم بین سازمان تنظیم مقررات به عنوان نماینده دولت و معاونت پییشگری دولت به نمایندگی از قوه قضاییه منجر شد. اجراکننده این تفاهم‌نامه اپراتورها هستند و اگر نیاز باشد سایر فعالان حوزه فناوری نیز وارد عرصه خواهند شد.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: با امضای این تفاهمنامه، بسترهایی که باعث ترویج جرم به ویژه کلاهبرداری از مردم می‌شوند، ساماندهی خواهند شد و در آینده می‌توان تاثیر این تفاهم‌نامه را شاهد بود.

کد خبر: ۹۶٬۸۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha