مقررات حاکم بر تولید بازنگری شوند
رئیس اتاق بازرگانی ساری:

مقررات حاکم بر تولید بازنگری شوند

مهاجردارابی، رئیس اتاق ساری، ضمن گرامیداشت روز صنعت و معدن این روز را فرصتی برای تجدید نظر در مقررات حاکم بر تولید دانست تا به معنای واقعی از این بخش حمایت شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق ساری با اشاره به ۱۰ تیرماه، روز ملی صنعت و معدن از مسئولان و تصمیم‌سازان کشور خواست تا به مناسبت این روز، مقررات حاکم بر تولید را مورد تجدید نظر قرار دهند و به معنای واقعی کلمه در راستای پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها و امکان جهش تولید گام بردارند.

عبداله مهاجر دارابی، رئیس اتاق ساری در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران تصریح کرد: صنعت و معدن به عنوان موتور محرک بخش اقتصاد تأثیر مهمی در افزایش درآمد سرانه و تولید ناخالص ملی دارد، از این‌رو باید نگاه مسئولان به این بخش متفاوت از گذشته باشد و زمینه‌ای فراهم شود تا موانع پیش روی تولید برداشته شوند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به مشکلات فراروی حوزه صنعت و معدن مهم‌ترین مسئله را بروکراسی‌های زائد و دست‌وپاگیر عنوان کرد و گفت: این روال که در حال تبدیل شدن به یک موضوع عادی است و رنجش فعالان اقتصادی را در پی دارد؛ ناشی از ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی از بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی و گمرک گرفته تا وزارت صنعت، معدن و تجارت است که بخش خصوصی را سردرگم کرده، تا حدی که گاهی سرمایه‌گذاران از آغاز یا ادامه کار منصرف می‌شوند.

او خاطرنشان کرد: در فعالیت‌های معدنی با تداخلات بسیار زیادی بین محیط زیست، منابع طبیعی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مواجهیم، واگذاری محدوده‌های معدنی استان در پیچ وخم تصمیمات ادارات کل منابع طبیعی و سازمان‌های مربوطه مانده است. حتی اوقاف نیز در برخی موارد با اسناد و مدارک و ادعای وقفیت اراضی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، چالش‌هایی را برای فعالان اقتصادی ایجاد می‌کند تا حدی که در مواردی علی‌رغم اینکه سرمایه‌گذاران استعلام و مجوزات قانونی را دریافت و کار را شروع کرده‌اند؛ مشخص می‌شود که بخشی از اراضی موقوفی است و صاحبان صنایع با مشکلات حقوقی مواجه می‌شوند.

مهاجر همچنین نوسانات شدید نرخ ارز که به بالارفتن هزینه‌های تولید منجر شده، دخالت دولت در بازار و قیمت‌گذاری‌های دستوری محصولات فلزی و معدنی و ابلاغ بخشنامه‌های خلق‌الساعه را از دیگر مواردی عنوان کرد که فعالان بخش صنعت و معدن را به ستوه آورده است و در این شرایط که واحدهای تولیدی و صنعتی نیاز به محیط آرام و باثبات برای ادامه فعالیت دارند، مسئولان با اعمال سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های مغایر با فعالیت در محیط کسب‌وکار "خودتحریمی" را رقم زده‌اند.

به باور این فعال اقتصادی روز صنعت و معدن فرصتی مغتنم برای تجدید نظر در تصمیم‌گیری‌های حاکم بر این بخش است، به‌نحوی که هماهنگ با شعار سال باشد و به معنای واقعی پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها برای تولیدکنندگان و صنعتگران که در شرایط تحریم نیز دست از کار و تلاش نکشیدند و در عرصه اقتصاد حضور داشتند؛ اتفاق بیفتد.

رئیس اتاق ساری اظهار امیدواری کرد: با حضور دولت جدید و با نگاه جدی‌تر به حوزه تولید و اشتغال، موانع پیش روی فعالان اقتصادی برداشته شود و شاهد رونق و جهش تولید باشیم.

کد خبر: ۹۶٬۸۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha