۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
تحلیل گروه یارانه‌ای؛ جذاب برای خرید| چگونه در گروه رایانه‌ای سود کنیم؟
تحلیل گروه های بورسی؛

تحلیل گروه یارانه‌ای؛ جذاب برای خرید| چگونه در گروه رایانه‌ای سود کنیم؟

جهانی، اقتصاددان در تحلیل گروه رایانه‌ای بورسی می‌گوید: کف سازی صورت گرفته در این نواحی قیمتی به گونه‌ای است که احتمال از دست رفتن این کف حمایتی بسیار ضعیف است.

 بازار؛ گروه بورس: گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن، در آخرین روز معاملات تابلوی بورس در هفته گذشته با ۱۳ نماد فعال، معاملات سهام شرکت‌های خود را به پایان رسانید که در بین این نمادها نماد تاپکیش(شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش) با ۱۳ میلیون حجم و رشد ۵ درصدی سهم بیشترین رشد در بین نمادهای این گروه را داشت.

از بین این تعداد نماد فعال به غیر از سه نماد قیمت سهام مابقی نمادها رشد داشته است. شرکت رایان هم افزا با تعداد ۱۰ هزار عدد معامله بیشترین تراکنش را در بین ۱۳ نماد فعال این گروه داشته است. دکتر طاهره جهانی مدرس بازار سرمایه و کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار، به شاخص‌های اثرگذار، نحوی معاملات و تحلیل بنیادی و تکنیکالی این گروه پرداخت که در ادامه آن را می‌خوانید.  

*خدمات رایانه‌ای به عنوان یکی از صنایع پیشرو در اکثر کشورها محسوب می‌شود و با توجه به سرعت بالای این صنعت مسلما در ایران تمامی این خدمات ارائه نمی‌شود، بیشتر خدمات ارائه شده در صنعت رایانه‌ای ما در کدام حوزه هست؟
با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، اهمیت اینترنت و فناوری اطلاعات در حوزه سازمانی و زندگی اجتماعی افزایش چشم گیری پیدا کرده است. در کشور ما نیز شرکت‌هایی که در صنعت رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن فعال هستند، بیشتر در حوزه پرداخت و خدمات POS، فناوری اطلاعات و ارتباطات به شبکه بانکی، صدور و ارائه خدمات کارت اعتباری و ایجاد و توسعه شبکه‌های پرداخت الکترونیک در حوزه نرم افزارها فعالیت می کنند.

 شاید بتوان به جدیت گفت از جمله صنایعی که کمترین آسیب را در میان کسب و کارها از بیماری کرونا دیده است و نه تنها سودآوری شرکتها تحت تاثیر  آسیب های پاندمی  قرار نگرفته است؛ بلکه استفاده بیشتر در بازه حداقل یک ساله از سیستم های الکترونیکی به عنوان جایگزین خدمات حضوری می تواند تاثیر مثبتی بر این بخش داشته باشد.

*یکی از روش‌های تحلیل سهم تغییر عوامل تاثیر گذار بر صنایع یک گروه است، در این صنعت چه عوامل یا پارامترهای بر روی قیمت سهام تاثیرگذار است؟
یکی از خدمات مهم در صنعت رایانه و فعالیت های وابسته به آن، خدمات نظام پرداخت است که اجرای صحیح و گسترش آن می‌تواند تاثیر مثبتی در میزان تراکنش ها و به تبع آن افزایش سودآوری این دست شرکتها داشته باشد. نقش انکارناپذیر فناوری اطلاعات در سیستم دریافت  و پرداخت نظام بانکی بر کسی پوشیده نیست. این به کارگیری نه تنها به نظام پرداخت جدیدی با کارکردهای نوین منجر شده بلکه شاکله نظام پرداخت و تفکر مشتریان به خدمات پرداخت را نیز دچار تغییر نموده است.


برخی از مهمترین خدمات شرکتهای این صنعت در حوزه فروش خودپردازها، کارتهای اعتباری، تجهیزات کامپیوتری می باشد. بنابراین گسترش فعالیت های بین بانکی و تنوع بخشی هر چه بیشتر به  خدمات ارائه شده به مشتریان، امکان استفاده گسترده تر از خدمات این رسته صنعت را فراهم می کند.

از فروردین ۱۳۹۹ با برخورد به کف کانال، شاهد حرکت و شکست سقف کانال و کندلهای تهاجمی به سمت بیرون کانال بوده‌ایم و مجدد با شروع اصلاح در مرداد ماه امسال شاهد اصلاحی بی سابقه در اکثر سهام این گروه بوده ایم

همچنین فاکتور بعدی موثر در سوداوری این دست شرکت‌ها را می توان به نتیجه رسیدن مذاکرات و بازگشت به توافق برجام دانست، چراکه در زمینه انتقال تکنولوژی و مواد اولیه تولیدات سخت افزاری می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و با هزینه کمتری لوازم اولیه در اختیار شرکت‌های تولیدی و مونتاژ قرار گیرد، علاوه بر این به دلیل بهبود مراودات بین المللی محصولات تولیدی و مونتاژ شده قابلیت صادرات در حجم گسترده تری را دارا خواهند بود.
همچنین تحولات و نوآوری ها با گسترش امکان R&D می تواند رشد آینده این صنعت را تضمین کند. تجربه روند تاریخی نشان داده است، در هر برهه از زمان که سیاستهای بین المللی فضای مساعدتری را برای افزایش مراودات اقتصادی با سایر کشورها برای ایران فراهم کرده است و از فشار تحریم های بین المللی کاسته شده است.

این صنعت و شرکتهای زیر مجموعه آن جز صنایع پیشتاز در حوزه سودآوری از منظر بنیادی بوده‌اند. نکته قابل توجه دیگر در این صنعت و عملکرد بنیادی شرکتهای زیر مجموعه آن وابستگی بالای صنعت بانکی به خدمات ارائه شده در این رسته است.

*بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بین افزایش خدمات بانکی و سودآری شرکت‌های رایانه‌ای رابطه مستقیم وجود دارد.
 تجربه تاریخی نشان داده است، هرگاه شاهد تحول مثبتی در حوزه بنیادی و وضعیت سودآوری شرکتهای گروه رایانه بوده‌ایم؛ به دلیل افزایش خدمات ارایه شده به حوزه بانکی، صنعت بانکداری نیز تحولات مثبتی از منظر سوداوری به خود دیده است. بنابراین  هر عاملی موجبات بهبود سوآوری مجموعه شرکت‌های بورسی گروه رایانه را فراهم آورد، به دنبال آن با یک ترولانس میان دوره ای (در اغلب موارد ماهانه یا سه ماهه) شاهد تحولات مثبت در صنعت بانکداری خواهیم بود و این صنعت به عنوان یک صنعت برای پیشران برای صنعت بانکداری محسوب می‌گردد.

*از نظر تابلوی بورس وضعیت این گروه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در حال حاضر بیست شرکت بورسی از گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن معرف صنعت رایانه هستند. شاخص گروه رایانه از سال ۹۱ تا ابتدای سال ۹۹ در یک کانال بلند مدتی صعودی با شیب بسیار ملایم در حال نوسان بوده است که  زمان ماندگاری روند صنعت در این کانال اعتبار این کانال را به شدت افزایش می‌دهد. از فروردین ۱۳۹۹ با برخورد به کف کانال، شاهد حرکت و شکست سقف کانال و کندلهای تهاجمی به سمت بیرون کانال بوده‌ایم و مجدد با شروع اصلاح در مرداد ماه امسال شاهد اصلاحی بی سابقه در اکثر سهام این گروه بوده ایم (تقریبا بیش از نیمی از سهام این صنعت با اصلاح بیش از ۷۰ درصدی نسبت به سیکل رشد گذشته خود مواجه شدند). با مشاهده نمودار زیر کاملا به عمق اصلاح صنعت رایانه در این اصلاح زمانی – قیمتی عمیق پی خواهیم برد.

تحلیل گروه یارانه‌ای؛ جذاب برای خرید | چگونه در گروه رایانه‌ای سود کنیم؟

*تحلیل تکنیکالی شما از این گروه چیست؟
در حال حاضر شاخص این گروه در کانال دوم نزولی به سر می برد و پس از سپری کردن یک سیکل ساید یا نوسانی اکنون با نزدیکی به محدوده حمایتی PRZ مستطیل زرد رنگ، پالسهای برگشتی قیمت از زیرشاخه های این صنعت را شاهد هستیم. در صورتی که روند حرکتی شاخص صنعت رایانه به گونه ای ادامه یابد که بتواند از مقاومت سقف کانال داینامیک نزولی فعلی عبور کند، می‌تواند برای ورود کم ریسک تلقی شود  و با توجه به اصلاح سنگین تجربه شده، می تواند فرصتهای مساعد و جذاب سرمایه گذاری جدید را با مطالعه برای ورود جدید فراهم سازد.  

   کف سازی صورت گرفته در این نواحی قیمتی به گونه ای است که احتمال از دست رفتن این کف حمایتی بسیار ضعیف است.

تحلیل گروه یارانه‌ای؛ جذاب برای خرید | چگونه در گروه رایانه‌ای سود کنیم؟

از آنجا که تقریبا همه شرکتهای موجود در این صنعت تاکنون جز شرکتهای کوچک و متوسط بورس ایران محسوب می شوند، روند حرکتی این شاخص مشابهت بیشتری به روند حرکتی شاخص هم وزن دارد. نمودار فوق مقایسه شاخص هم وزن (نمودار خطی بنفش رنگ) را با نمودار شاخص صنعت رایانه (نمودار کندل استیک) نشان می دهد. آنچه در مقایسه این نمودار ها با یکدیگر مشهود است فاصله کنونی بیش از ۱۵۰ درصدی از یکدیگر است که انتظار می رود در بلند مدت به یکدیگر همگرا شوند. این خود دلیلی است تا بتوان صنعت رایانه را یکی از جا مانده ترین صنایع کوچک و متوسط بورسی نامید.
 به سهامدارانی که پیش از اصلاح سنگین قیمتی وارد این گروه صنعت شده‌اند توصیه می شود که دید میان مدتی برای نگه داری داشته باشند.

کد خبر: ۹۶٬۸۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha