۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۹
تنور خرید نان گرم شد؛ کمبود آرد نیست کمبود نان هست
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

تنور خرید نان گرم شد؛ کمبود آرد نیست کمبود نان هست

مشهد- برخی از کالاهای اساسی خانواده‌ها به‌طور متناوب با کمبود و گرانی مواجه می‌شود که این ماه دوباره نوبت به نان رسیده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: شهروندان مشهدی هنوز از دغدغه گرانی و کمبود مرغ فارغ نشدهاند که این روزها با ازدحام در برابر نانوایی‌ها روبرو هستند؛ سوژه‌ای که از تابستان سال گذشته به‌طور سریالی و متناوب هرچند وقت یک‌بار گریبان گیر ساکنان این شهر می‌شود.

به گزارش خبرنگار بازار صف‌های مقابل نانوایی‌ها به‌ویژه خبازی های دولتی در طی چند روز گذشته باری دیگر موجب اعتراض برخی شهروندان شده است و اگرچه مسئولان اعلام می‌کنند که هیچ کمبودی برای تأمین و توزیع آرد نیست اما صف‌های مقابل خبازی ها خلاف این گفته را جلوه می‌دهد و لذا بررسی‌های ما نشان می‌دهد که هنوز هم همان عوامل قبلی مانند خروج آرد از شبکه توزیع وجود داشته و البته باید مشکلات دیگری هم به آن افزود که در طی مصاحبه با دست‌اندرکاران این حوزه به بررسی آن پرداختیم.

گلایه نانوایان
در این رابطه رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد در گفت‌وگو با بازار ریشه‌های متعددی را برای این ازدحام در برابر نانوایی‌ها تشریح می‌کند.

مصطفی کشتگر توضیح می‌دهد: باوجود افزایش سه برابری هزینه‌ها مانند حمل‌ونقل و دستمزد کارگران و هم‌چنین بیمه کارگری و اضافه‌حقوق اما هم چنان نان به نرخ گذشته و سال ۱۳۹۸ به فروش می‌رسد و لذا برای نانوایی‌ها گرم نگاه‌داشتن تنور نان واقعاً مقرون‌به‌صرفه نیست.

تنور خرید نان گرم شد؛ کمبود آرد نیست کمبود نان هست

وی بابیان اینکه در حال حاضر نانوایی‌ها با هزینه‌های سال ۱۴۰۰ نان تولید کرده اما باقیمت سال ۹۸ آن را عرضه می‌کنند می‌افزاید: طبیعی است که این نبود تناسب  خود بستر ایجاد بسیاری از مشکلات است.

کشتگر بابیان اینکه حتی مواد اولیه تهیه نان مانند خمیرمایه و آب افزایش قیمت داشته است می‌افزاید: اما قیمت نان تغییری نداشته و سود نانوایان به حداقل رسیده و لذا بسیاری نانوایان ترجیح می‌دهند تا سهمیه و پخت را کاهش دهند که این موضوع درنهایت بر ایجاد صف تأثیر می‌گذارد.

جایگزین نان به‌جای غذای دام
رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد البته دلایل دیگری هم برای شلوغی نانوایی‌ها عنوان می‌کند و به ما می‌گوید: به دلیل گرانی مواد غذایی لذا مصرف نان در خانواده‌ها افزایش‌یافته است و لذا نباید از این موضوع نیز غافل شد.

وی بابیان اینکه نان خشک نیز در حال حاضر متقاضی زیادی پیداکرده است ادامه می‌دهد: به دلیل گرانی علوفه و کمبود نهاده‌های دامی لذا تقاضا برای مصرف نان برای تأمین غذای دام‌ها افزایش‌یافته است و حتی قیمت نان خشک از نان تازه بیشتر شده است.

 وی در خصوص وضعیت توزیع آرد و وضعیت فعالیت نانوایی‌های نیمه یارانه‌ای نیز توضیح می‌دهد: ازآنجایی‌که قیمت آرد آزاد چندین برابر افزایش پیداکرده برای واحدهای نیمه یارانه‌ای پخت نان مقرون‌به‌صرفه نیست که بخواهند همان آرد را باقیمت چهار برابر بخرند و باقیمت مصوب نان را بفروشند.

کشتگر بیان می‌کند: قبلاً نانوایی‌های آزاد پز آرد خود را به نرخ آزاد از بازار می‌خریدند و به همان اندازه نان تولید و عرضه می‌کردند اما با اختصاص آرد نیمه یارانه‌ای به آن‌ها، فقط به‌اندازه آردی که به آن‌ها اختصاص‌یافته، نان پخت می‌کنند و این موضوع میزان عرضه نان را کاهش داده است.

افزایش خرید روستائیان
اگرچه در تمامی روستاهای اطراف مشهد نانوایی به تعداد لازم با سهمیه مکفی وجود دارد اما شنیده ها حاکی از انست که برخی از روستائیان بخشی از نام موردنیاز خود و حتی مازاد بر مصرف را از شهر تأمین می‌کنند تا بخشی از آن را به مصرف دام‌ها برسانند.

البته دراین‌بین خروج آرد دولتی بیش از هر عامل دیگری مطرح است؛ موضوعی که رئیس انجمن صنفی کارخانه‌ها آرد استان‌های خراسان در گفت‌وگو با بازار بر آن مهر تائید زده و اظهار می‌کند: برای ریشه‌یابی این نباید کوتاهی را به گردن نانوا و کارخانه‌دار و یا روستائیان انداخت.

تنور خرید نان گرم شد؛ کمبود آرد نیست کمبود نان هست

حسن حسینی چند نرخی بودن آرد را مهم‌ترین ریشه نابسامانی در این بازار دانسته و عنوان می‌کند: آرد دولتی از شبکه خارج می‌شود اما باید دید چرا این اتفاق رخ می‌دهد؟

رئیس انجمن صنفی کارخانه‌ها آرد استان‌های خراسان بیان می‌کند: ما در بخش صنعتی افزون بر ۱۵ هزار تن گندم در ماه تقاضا داریم و این در حالی است که از طرف شرکت غله فقط ۲ هزار تن سهمیه قائل می‌شویم لذا طبیعی است که حواله و سهیمه آرد دولتی باقیمت ۲۰۰ هزار تومان از بخش صنعتی سر در می آورد.

وی با اشاره به اینکه کمبود نان و یا صف را نباید به خرید روستائیان نسبت داد و صورت‌مسئله را پاک کرد ادامه می‌دهد: چند نرخی بودن گندم  و هم چنین آرد بلای جان کشور شده و ریشه تمامی مشکلات در این حوزه به همین موضوع باز می گردد.

حسینی توضیح می‌دهد: به‌طور مثال در حال حاضر گندم با نرخ‌های کیلویی ۶۶۵ تومان، ۹۰۰ تومان و ۲ هزار و ۷۰۰ تومانی در بازار وجود دارد و در مقابل دولت گندم را از کشاورز و بخش خصوصی هر کیلو ۵ هزار تومان خریداری می‌کند که این تناقض ریشه بسیاری از مشکلات و از همه مهم‌تر فساد و ایجاد بازار سیاه است.

وی با تأکید بر این موضوع که خرید مازاد بر مصرف روستائیان و ایجاد مشکل در بازار چندان صحیح نیست ادامه می‌دهد: روستاییان از سهمیه آرد برخوردار هستند، دولت به هر روستایی که سه خانوار و بیشتر جمعیت دارد، آرد به نرخ دولتی تحویل می‌دهد و هم‌اینک همه روستاهای خراسان رضوی از نعمت آرد دولتی برخوردار هستند و کمبودی در این رابطه ندارند.

کد خبر: ۹۶٬۷۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha