۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
کمبود آب در چهارمحال و بختیاری به شهرک های صنعتی رسید؛ آبرسانی با تانکر
بازار گزارش می دهد؛

کمبود آب در چهارمحال و بختیاری به شهرک های صنعتی رسید؛ آبرسانی با تانکر

شهرکرد- کاهش بارش ها در چهارمحال و بختیاری تامین آب در بخش های مختلف از جمله کشاورزی، شرب و صنعت را با مشکل مواجه کرده است.

بازار؛ بهاره صمیمی: چهارمحال و بختیاری یکی از استان های پر بارش در سطح کشور در گذشته بود که حدود هشت الی ۱۰ درصد آب کشور را تامین می کرد.

کاهش بارش ها و وقوع خشکسالی در این استان طی ۱۲ سال گذشته منابع آب این استان را کاهش شدیدی داده است به طوری که هم اکنون بسیاری از مناطق آن با بحران کمبود آب مواجه شده است.

بخش کشاورزی یکی از مهمترین حوزه ها است که بیشترین خسارت ها را از کاهش منابع آب متحمل شده است. در برخی مناطق استان از جمله شهرستان لردگان نیز کمبود آب شرب برای مردم مشکل آفرین شده است و برخی مناطق با تانکر آبرسانی می شوند.

استان چهارمحال و بختیاری وارد دوازدهمین سال خشکسالی شده است و کمبود بارش‌ها در این استان تاکنون جبران نشده است

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری در خصوص کاهش بارش ها به خبرنگار بازار گفت: استان چهارمحال و بختیاری وارد دوازدهمین سال خشکسالی شده است و کمبود بارش‌ها در این استان تاکنون جبران نشده است.

مهران چراغ پور عنوان کرد: میزان بارندگی سال زراعی جاری چهارمحال و بختیاری نسبت به میانگین بلند مدت دوره مشابه ۳۳ درصد کاهش دارد.

مدیر کل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: میزان بارندگی سال زراعی جاری در چهارمحال و بختیاری نسبت به سال زراعی گذشته ۲۲ درصد کاهش بارندگی دارد.

کمبود آب در چهارمحال و بختیاری به شهرک های صنعتی رسید؛ آبرسانی با تانکر

وی تاکید کرد: میانگین وزنی بارندگی سال زراعی جاری چهارمحال و بختیاری ۳۸۵ میلی متر گزارش شده است.

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: تغییر الگوی بارش در چهارمحال و بختیاری رخ داده است و همین عامل موجب کاهش بارش برف در زمستان شده است.

وی ادامه داد: کاهش بارش برف نیز به صورت مستقیم  موجب کاهش منابع آب زیرزمینی می شود که این امر موجب کاهش سطح آب منابع زیرزمینی می شود.  

کم آبی دامن صنعت چهارمحال و بختیاری را هم گرفت
هم اکنون بخش صنعت چهارمحال و بختیاری نیز با کمبود آب مواجه شده است که آبرسانی با تانکر در برخی نواحی صنعتی در این استان آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ۲۴ ناحیه و شهرک صنعتی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

کمبود آب در چهارمحال و بختیاری به شهرک های صنعتی رسید؛ آبرسانی با تانکر

حمید رضا فلاح بیان کرد: ۱۱ شهرک و ناحیه صنعتی در چهارمحال و بختیاری با مشکل کمبود آب مواجه شده است.

شش شهرک صنعتی با بحران جدی تر کمبود آب مواجه شده است که هم اکنون آبرسانی سیار در این شهرک های صنعتی آغاز شده است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری گفت: شش شهرک صنعتی با بحران جدی تر کمبود آب مواجه شده است که هم اکنون آبرسانی سیار در این شهرک های صنعتی آغاز شده است.

وی گفت: شهرک صنعتی شهرکرد هم اکنون با کمبود آب مواجه شده است که آبرسانی با تانکر به آن آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در حال حاضر شهرک صنعتی شهرکرد با چهار تانکر آبرسانی می شود.

وی ادامه داد: تامین منابع آب برای حل مشکل آب در شهرک های صنعتی چهارمحال و بختیاری ضروری است و اگر خشکسالی در این استان شدت بگیرد، مشکلات تامین آب صنعت طی سال آینده در این استان به یک بحران تبدیل می شود.

بی توجهی به منابع آب جاری از طرفی و توسعه بخش کشاورزی و صنعت با بهره گیری از حفر چاه طی سال های گذشته موجب بحران جدی کمبود آب در این استان شده است

کارشناس منابع آب و استاد دانشگاه در این زمینه به خبرنگار بازار گفت: بخش کشاورزی و صنعت در چهارمحال و بختیاری بر پایه استفاده از منابع آب زیرزمینی توسعه داده شده است و همین امر امروز مشکل ساز شده است.

بهنام امینی بیان کرد: بی توجهی به منابع آب جاری از طرفی و توسعه بخش کشاورزی و صنعت با بهره گیری از حفر چاه طی سال های گذشته موجب بحران جدی کمبود آب در این استان شده است.

وی تاکید کرد: بهره گیری از آب های جاری از جمله رودخانه ها برای تامین آب شرب، کشاورزی، صنعت و... باید مورد توجه قرار گیرد تا وابستگی ها به منابع زیر زمینی کاهش یابد.

این کارشناس منابع آب عنوان کرد: بهره گیری از آب تصفیه شده از پساب فاضلاب برای بخش صنعت در این استان ضروری است و این امر تا حدودی مشکلات بخش صنعت را مرتفع می کند.

وی تاکید کرد: صرفه جویی در مصرف آب در استان چهارمحال و بختیاری ضروری است و باید قدر منابع آب موجود را بدانیم چرا که در صورت بی توجهی بیشتر به صرفه جویی با بحران های شدید تر کمبود آب در این استان مواجه می شویم.

بهره گیری مناسب از منابع آب در چهارمحال و بختیاری و ورود نخبگان و اساتید دانشگاه برای یافتن و بهره گیری از روش های نوین مدیریت آب ضروری است تا کمبود آب در این استان از این بیشتر بحرانی تر نشود.

کد خبر: ۹۶٬۷۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha