۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
سرانه مطالعه را بالا ببر، پول در بیار!
ایده های نو در گفتگو با «بازار»

سرانه مطالعه را بالا ببر، پول در بیار!

از آنجایی که فرهنگ کتابخوانی در کشور آن طور که باید افزایش نیافته است؛ اما با این وجود میتوان از روش های نو همچون کتابهای صوتی و حتی میکرو کتاب ها در این مسیر بهره برد.

فرحناز سپهری؛ خبرگزاری بازار- با پیشرفت هایی که در دنیای امروز انجام می شود شاهد نوآوری هایی در بخش کتابخوانی  هم هستیم. به طوری که از جمله این موارد می توان  به انواع پادکست‌ها و کتابهای صوتی اشاره کرد. در همین راستا وبرای تشویق بیشتر افراد به کتابخوانی،استارتاپ سبکتو   سال ۹۵  راه اندازی شد که در زمینه  ارایه پادکست‌ها و میکرومقاله‌ها، میکروکتاب‌ها و نانو کتاب ها فعالیت می کند. خبرگزاری بازار با  شیوا جلوه یکی از بنیانگذاران   این استارتاپ فرهنگی گفتگویی انجام داده است.

کتابخوانی با سبکتو

 چگونگی راه اندازی سبکتو را درآغاز از زبان شیوا جلوه شنیدیم، سبکتو در دی ماه ۹۵ با میکرومقاله و پادکست‌هایی در زمینه سبک زندگی موفق و موفقیت به زبان ساده کار خودش را شروع کرد. در حال حاضر سبکتو ۳ هم‌بنیان‌گذار دارد: خودم (شیوا جلوه) لیسانس مدیریت بازرگانی، مرتضی حسین‌ اهلو لیسانس مدیریت بازرگانی و علی پدرام فوق‌لیسانس فلسفه علم.

وی افزود: مدتی بعد از شروع فعالیت سبکتو و حضور در بین استارتاپ‌ها (به واسطه استارتاپ قبلی) متوجه شدیم که برخی افراد با ایده‌هایی ساده به موفقیت‌های بزرگی می‌رسند و برخی با اینکه ایده‌های جدیدی دارند نمی‌توانند به نتیجه برسند.

این بانوی نوآور در ادامه به بهره گرفتن از سبک افراد و اینکه چرا کتابخوانی کاهش یافته در راستای اجرای ایده شان یاد کرد و گفت: کمی در مورد سبک زندگی این افراد بررسی کردیم و دیدیم که کتاب نقش اساسی در آن دارد و آنها در برنامه روزانه‌شان حتما مطالعه دارند. اما سوالی که برایمان پیش آمد این بود که چرا سرانه مطالعه در  ایران اینقدر کم است. ما دورهمی و میزگردهای برگزار کردیم و متوجه شدیم که عادت و شکل مطالعه افراد تغییر کرده‌ است و این کتاب‌ها هستند که باید برای عصر امروز تغییر کنند. بعد ایده میکروکتاب به ذهن رسید.

 محصول جدید سبکتو؛ نانو کتاب ها

جلوه در ادامه با اشاره به محصولات سبکتو افزود: اولین محصول سبکتو بعد از پادکست‌ها و میکرومقاله‌ها، میکروکتاب‌ها بودند. میکروکتاب‌ها چکیده‌ای از کتاب‌ها هستند که در زمان کوتاهی مطالب اصلی و مهم کتاب را به شما می‌رسانند. میکروکتاب‌ها در دو نسخه صوتی و نوشتاری تولید می‌شوند تا همه افراد در هر شرایطی بتوانند از آنها استفاده کنند. تلاش می‌کنیم تا همه با سبکتو و میکروکتاب آشنا شوند.

وی معتقد است این روزها مردم از کتاب صوتی استقبال می‌کنند به خصوص اینکه می‌توانند در شرایطی از آن استفاده کنند که زمان تلف شده مسافرت شهری بوده یا نیاز به تمرکز کامل مانند کتاب نوشتاری ندارد. این جوان ایده پرداز از نانو کتاب ها به عنوان محصول جدید سبکتو یاد کرد و دراین باره توضیح داد: در حال حاضر هم نانوکتاب‌ها محصول جدید سبکتو هستند که خلاصه‌ای ۳۶۰ درجه‌ای از کتاب‌ها هستند. شما برای اینکه تصمیم بگیرید آیا یک کتاب مناسب شما و سلیقه‌تان هست یا نه، می‌توانید نانوکتاب آن را بخوانید و از اطلاعات کلی آن آگاه شوید. همچنین نانوکتاب‌ها گزینه خوبی برای مرور کتاب‌هایی هستند که قبلا خوانده‌اید.

ایجاد فرهنگ جدید کتابخوانی، چالش سبکتو

جلوه درادامه از ایجاد یک فرهنگ جدید برای کتابخوانی افراد به عنوان مهمترین چالش سبکتو یاد کرد و گفت: از آنجا که افراد به کتاب‌های کاغذی یا حتی قطر زیاد کتاب‌ها عادت داشتند و درک اینکه می‌توانند با میکروکتاب‌ها اطلاعات اصلی کتاب را دریافت کنند کمی سخت بود. چالش بعدی در مورد نیروی کار متخصص بود.

همچنین این استارت آپ همچون سایر استارتاپها با مشکل تامین مالی روبرو بوده است از این رو در آغاز کار در ابتدا وارد شتابدهی آواتک شد و بعد از آن با سرمایه شخصی و درآمد سبکتو سعی در ادامه در این مسیر داشته است. در عین حال که به گفته شیوا جلوه، به دلیل اینکه یکی از اهداف ما دسترسی همه به میکروکتاب بود و به همین دلیل همیشه قیمت میکروکتاب‌ها را بسیار پایین نگه داشتیم و سودآوری خودمان را به حداقل رساندیم. اما خوشبختانه توانستیم از پَس مشکلات بربیاییم.

نقش پررنگ صندوق های سرمایه گذاری خطر پذیر

به باور این بانوی نوآور صندوقهای سرمایه گذاری خطر پذیر قطعا می‌توانند نقش مهم و پر رنگی داشته باشند. به خصوص برای تیم‌هایی که محصول اولیه‌شان را وارد بازار کرده‌اند و نتیجه خوبی گرفتند و برای گسترش کارشان نیاز به تزریق سرمایه دارند. از سویی وی معتقد است برای توسعه این صندوقها یکی از موانع شاید قوانین و بروکراسی‌های اداری باشد که رفع آنها به گسترش صندوق‌ها کمک کند.درا دامه این گفتگو وی اعضای تیم و کاربران سبکتو  را به عنوان مهمترین حمایت کنندگان سکبتو نام برد و از طرفی به حمایت های آواتک  درا بتدای این مسیر و مدیریت تیوان اشاره کرد.

مربیان دلسوز و حرفه ای در شتابنده ها باشند

 از این بانو جوان درباره بهبود  روند راه اندازی استارتاپ ها پرسیدیم و گفت: به نظرم شتابدهنده ها هنوز هم می‌توانند گزینه‌های خوبی برای شروع کار استارتاپ‌ها باشند. البته به شرطی که مربیان دلسوز و حرفه‌ای در آن فعالیت داشته باشند. از نظر قوانین سخت‌گیرانه هم بیمه و مالیات به نظرم مهمترین قوانین هستند که تقریبا همه استارتاپ‌ها با آن مشکل دارند. به نظر بنده به روز شدن قوانین این ادارات می‌تواند کمک بزرگی به استارتاپ‌ها کند.

همچنین وی معتقد است حضور افرادی که استارتاپ و کسب وکار نوپا را بفهمد در هر سازمان دولتی به نظر قدم اول است. بعد بهتر است این سازمان‌ها با کسب وکارهای مرتبط جلساتی داشته باشند و از مشکلات سازمان‌شان بیشتر توضیح دهند.

وی افزود: چرا که شناخت بیشتر یک نیاز می‌تواند محصول بهتر و کامل‌تری تولید کند. برای برخی از استارتاپ‌ها هم وام‌های کم بهره می‌تواند کمک بزرگی باشد. البته به شرطی که فقط در سطح یک بازدید و حرف نمانده و واقعا اجرا شود. همچنین دسترسی به محیط‌های کاری با قیمت‌های مناسب و حمایت‌های لازم می تواند در بهبود فعاالیت دانش بنیان ها موثر باشد. در عین حال جلوه افزون بر قوانین مالیات و بیمه به عدم توانایی پرداخت‌های ارزی به عنوان یکی از مشکلات  این روزهای سبکتو اشاره کرد.

میکرکتاب ها روش نوین کتابخوانی این روزها

در ادامه وی از میکروکتابهای سبکتو وبه عنوان مهمترین ویژگی سبکتو یاد کرد و افزود: این برای ما افتخاری است که توانستیم تا این فرهنگ جدید را طوری بین مردم جا بیندازیم که گروه‌های زیادی به سمت خلاصه کردن کتاب روی بیاورند.

در عین حال هم وی درا ین باره توضیح داد:اما نکته‌ای که وجود دارد این است که میکروکتاب، خلاصه کتاب نیست، بلکه چکیده‌ای کامل از اطلاعات اصلی کتاب است که اگر شما وقت کافی برای مطالعه نداشته باشید، میکروکتاب شما را از خواندن کتاب اصلی بی‌نیاز می‌کند. 
جلوه به درآمدزایی این استارت اپ از طریق فروش اشتراک در اپلیکیشن و وبسایت آن و همچنین فروش میکروکتاب‌ها در پلتفرم‌های آنلاین کتاب اشار ه کرد و افزود: ما برای اینکه افراد بیشتر با میکروکتاب‌های صوتی سبکتو آشنا شوند، معمولا اشتراک‌های رایگان به آنها می‌دهیم تا با فضای میکروکتاب‌ها و محتوای آنها بیشتر آشنا شوند.

وی از تاثیر شیوع کرونا بر سبکتو گفت: شیوع کرونا قطعا تاثیر داشته است. البته به طور کلی بخشی از تیم سبکتو همواره به صورت دورکار با ما همکاری دارند ولی تیم مستقر تغییراتی در شرایط پایان سال داشت. همچنین با نزدیک شدن به نوروز و سال نو وی از ارایه تخفیف برای اشتراک برای مثال ۳۰ درصد تخفیف با کد karno۹۹ خبر داد.

 افتخارآفرینی در  آن سوی مرزها

به گفته شیوا جلوه،  ۳ سال پیاپی کاندید برترین وبسایت و اپلیکیشن در جشنواره وب بودیم، در جشنواره کتاب دیجیتال به عنوان برگزیده انتخاب شدیم و در رویدادهای خارج از ایران جزء تیم‌های برتر شدیم. همچنین در پایان این بانوی جوان به جوانان نوآور توصیه کرد به خودتان ایمان داشته باشید و همیشه یادتان باشد که تیم یکی از مهمترین عوامل موفقیت است. برای ایده تان تلاش کنید ولی اگر به این نتیجه رسیدید که آینده‌ای ندارد، تصمیم درستی بگیرید.

کد خبر: ۹٬۶۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha