بلاکچین، قابل اعتماد ترین تکنولوژی دنیا| رمز ارزها گران نمی شوند متنوع می شوند
فناوری که برپایه تئوری های ریاضیات ایجاد شده است

بلاکچین، قابل اعتماد ترین تکنولوژی دنیا| رمز ارزها گران نمی شوند متنوع می شوند

رمزارزها بر روی فناوری بلاکچین ایجاد شده اند که بسیار قابل اعتماد است و بر اساس تئوری ژنرال های بیزانسی ایجاد شده است.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: این روزها بازار خرید و فروش رمزارزها در کشورمان بسیار داغ شده است. دیگر ماینینگ مانند سابق طرفداری ندارد بلکه خرید و فروش یا ترید رمزارزهاست که کاربران ایرانی بسیاری را به خود جذب کرده است. اما رمزارزها چیست؟ چه کارایی دارد و چرا اینهمه طرفدار دارد؟

کریپتوکارنسی یا رمزارز">رمزارز به دسته‌ای از پول‌ و ارزهای دیجیتال یا مجازی گفته می‌شود که در آن‌ها از رمزنگاری یا کریپتوگرافی برای تراکنش‌های مالی استفاده شده‌است؛ به طوری که رمزگشایی آن‌ها بسیار دشوار و بعضا غیرممکن است. این نوع ارزها عموما توسط مرکز خاصی کنترل نمی‌شوند، سریع و مقرون به صرفه‌اند و محدودیت جغرافیایی را از میان برداشته‌اند؛ و از همه مهم‌تر با دغدغه‌ی حفظ حریم خصوصی ایجاد شده‌اند. رمزارزها بر روی فناوری بلاکچین اجرایی شده اند و همانقدر که سود بالایی دارند ممکن است ضررهای بزرگ نیز به همراه داشته باشند.

ویژگی های فناوری بلاکچین
فناوری بلاکچین بسیار قابل اعتماد و معتبر است و رمزارزها برروی آن اجرایی شده اند.

امیرعباس امامی، کارشناس رمزارز">رمزارز به «بازار» گفت: تکنولوژی و پدیده رمزارزها که با بیت کوین آغاز شده است از تکنولوژی بلاکچین استفاده می کند. زیرساخت رمزارزها فناوری بلاکچین است.

او افزود: از ویژگی های بلاکچین غیرمتمرکز بودن آن است. این فناوری بسیار شفاف بوده و غیرقابل دستکاری است. بیت کوین نیز در حال حاضر نیمه محرمانه است و آدرس گیرنده، فرستنده و مبلغ تراکنش مشخص است. از دیگر ویژگی های فناوری بلاکچین آن است که غیرقابل سانسور بوده و نمی توان آن را دستکاری کرده و کسی را در این فناوری محدود کرد.

امامی در ادامه بیان کرد: این فناوری هم فرآیند کارها را سرعت بخشیده و هم کم هزینه است. برای پرداخت های اندک خوب نیست اما برای تراکنش های بالا به شدت جذاب است چراکه در سیستم بانکی برای تراکنش ده میلیون دلاری مبلغ بسیار بیشتری برای کارمزد پرداخت می شود تا در فناوری بلاکچین.

او با اشاره به این که در بلاکچین نیازی نیست به کسی اعتماد شود بیان کرد: در بلاکچین به یک شبکه اعتماد می کنید نه یک فرد خاص. بیت کوین نیز قابل دستکاری نیست اگرچه قیمت آن براساس میزان عرضه و تقاضای بازار تعیین شده و افراد در تعیین قیمت بیت کوین تاثیر دارند اما هرچه تعداد کاربران این رمزارز">رمزارز محبوب افزایش یابد میزان تاثیر دخالت نهنگ های بازار کمتر می شود. توزیع بیت کوین پیچیده تر می شود اما تاثیر نهنگ ها کمتر می شود.

امامی گفت: به طور کلی پروتکل بیت کوین یعنی نوت هایی که پردازش در آن ها ذخیره شده و شبکه بیت کوین برروی سرورهای آن قرار دارد غیرمتمرکز است.

تفاوت بیت کوین با اتریوم
او در رابطه با تفاوت بیت کوین با اتریوم بیان کرد: بیت کوین یک پایگاه داده غیرمتمرکز است که سابقه تراکنش ها در آن ذخیره می شود اما اتریوم علاوه بر این امر، امکان ذخیره سازی کدهای کامپیوتری را هم دارد. در بیت کوین پایگاه داده غیرمتمرکز داریم و در اتریوم کامپیوتر غیرمتمرکز. در بیت کوین در واقع دفترکل غیرمتمرکز داریم. به طور مثال من و شما قراردادی نوشتیم که اگر فردا آفتابی بود بازنده صد تومان به فرد برنده بپردازد، قصد داریم قرارداد را برروی کامپیوتر شخص سوم ذخیره کنیم، اتریوم امکان ذخیره سازی برروی کامپیوتر سوم را بدون نیاز به اعتماد به شخص خاصی فراهم کرده است.

امامی تاکید کرد: در واقع اتریوم نسل دوم شبکه های بلاکچینی است و نسل های بعدی در تلاش هستند که ظرفیت های شبکه را افزایش دهند. چراکه اتریوم محدودیت های تراکنش بر ثانیه را داراست.

او افزود: پلتفرم های مشابه که مدعی هستند از اتریوم بهتر هستند تلاش می کنند با راهکارهایی تعداد تراکنش بر ثانیه را افزایش دهند.

تئوری ژنرال های بیزانسی
کارشناسان معتقدند اکنون روشی ایجاد شده که افراد بتوانند به همدیگر اعتماد کنند و اسناد و مدارک کاملا صحیح باشند و جعلی از کار در نیایند. به گفته آن ها رمزارزها بر پایه تئوری ژنرال های بیزانسی ایجاد شده اند.

کاوه مشتاق، فعال و کارشناس رمزارزها به «بازار» گفت: اگر به صورت پایه ای بخواهیم تکنولوژی به کار رفته در رمز ارزها را توضیح دهیم، دانشی که رمزارزها برروی آن بنا شده، نظریه بازی در تئوری های ریاضیات است. در واقع تئوری ژنرال های بیزانسی است.

او افزود: روشی پیدا شده که میان افرادی که به یکدیگر اعتماد ندارند، ایجاد اعتماد کند. تاکنون هرچه نوشته می شد و هر سندی را می توانستیم بگوییم جعلی بوده و درست نیست. اما اکنون راهکاری ایجاد شده که به روش ریاضیات ثابت کنیم آنچه نوشته ایم درست است و جعلی نیست. از ابتدای پیدایش بشر تاکنون چنین روشی نداشتیم.

سخن آخر
رمزارزها به مرور زمان تکامل می یابند بنابراین همانگونه که قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۱ به ۱۵۰ هزار دلار نرسید ممکن است در آینده نیز به یک میلیون دلار نرسد چراکه هرروزه بررقیبان بیت کوین افزوده می شود. آنچه مسلم است بلاکچین که رمزارزها برروی آن ایجاد شده اند فناوری کاملا قابل اعتماد است.

کد خبر: ۹۶٬۶۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha