۱۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
افزایش چراغ خاموش قیمت لبنیات در اصفهان؛ پای خشکسالی به افزایش قیمت شیر باز شد
گزارش بازار؛

افزایش چراغ خاموش قیمت لبنیات در اصفهان؛ پای خشکسالی به افزایش قیمت شیر باز شد

اصفهان- قیمت لبنیات در بازار اصفهان رو به افزایش است و این در حالی است که هنوز مصوبه‌ای در این خصوص در هیئت دولت نداشته‌ایم.

مریم یاوری؛ بازار: قصه کمبود نهاده‌های دامی ناشی از خشکسالی و عدم توانایی دولت در تامین این نهاده‌ها روز به روز پرغصه‌تر می‌شود، زخم کمبود این محصول روزی در فروش زودهنگام دام‌های سبک و سنگین سرباز می‌کند و روز دیگر اثر آن را در ذبج دام‌های مولد ناشی از نبود نهاده می‌بینیم، اقدامی که از سرناچاری انجام شده و در این بین سازمان دامپزشکی با ارسال نامه‌ای به وزارت جهاد کشاورزی خواستار ممانعت هر چه سریعتر از این اقدام شده است.

ذبح اجباری دام مولد در اصفهان
امیر زرگران، رئیس اتحادیه دامداران استان اصفهان به ناتوانی دامداران اصفهان همچون دیگر دامداران کشور برای تامین نهاده‌ها اشاره می‌کند و به خبرنگار بازار می‌گوید: هزینه‌های سرسام آور تامین نهاده برای دام دامداران را به نقطه آخر رسانده است.

قیمت شیر مدت‌هاست ثابت مانده و این در حالی است که هزینه‌های تامین نهاده، نگهداری، کارگری و ... روز به روز رو به افزایش است

او می‌افزاید: دامداران توان دیدن گرسنگی دام‌هایشان را ندارند، قیمت گوشت قرمز رو به کاهش رفته و قیمت لبنیات نیز تغییر نکرده و ذبح اجباری را انجام می‌دهند.

ممانعت از قیمت‌گذاری دستوری
رئیس اتحادیه دامداران استان اصفهان که قیمت چهار هزار و ۵۰۰ تومانی شیر را جوابگوی مخارج دامداری‌ها نمی‌داند و ابراز می‌کند: این قیمت مدت‌هاست ثابت مانده و این در حالی است که هزینه‌های تامین نهاده، نگهداری، کارگری و ... روز به روز رو به افزایش است.

افزایش چراغ خاموش قیمت لبنیات در اصفهان؛ پای خشکسالی به افزایش قیمت شیر باز شد

او که معتقد است هنوز واکنش جدی را از سوی مسئولان برای بهبود وضعیت تامین نهاده دامداری‌ها شاهد نبوده‌ایم، اضافه می‌کند: همچنین باید نسبت به قیمت‌گذاری‌های دستوری تصمیم‌گیری درستی انجام شود تا شاهد بهبود شرایط باشیم.

انتظار ما از مسئولان ساماندهی بازار است چرا که استرس زیادی به مصرف کنندگان در زمینه اخبار ضد و نقیض افزایش و یا کاهش قیمت محصولات وارد می‌شود

تجربه نشان می‌دهد هر گاه شرایط بر تولید کنندگان سخت شود، خودسرانه افزایش قیمت را انجام می‌دهند و در این بین با افزایش قیمت مصوب بار دیگر شاهد افزایش قیمت محصولات خواهیم بود، اتفاقی که گویا در بازار بی سر و سامان لبنیات اصفهان افتاده است.

افزایش قیمت لبنیات توسط برخی از شرکت‌های تولیدی
در این ارتباط رسول امین الرعایایی رئیس اتحادیه خوار و بار فروشان اصفهان که معتقد است در بازار اصفهان با کمبود مواد لبنی رو به رو نیستیم، به خبرنگار بازار می‌گوید: همه انواع لبنیات در بازار موجود است اما در برخی از محصولات شاهد افزایش قیمت هستیم.

افزایش چراغ خاموش قیمت لبنیات در اصفهان؛ پای خشکسالی به افزایش قیمت شیر باز شد

او می‌افزاید: شرکت پگاه، میهن و... نسبت به افزایش قیمت اقدام کرده‌اند، این افزایش قیمت غیرقانونی بوده و باید روند نظارت در این زمینه قوی‌تر باشد.

رئیس اتحادیه خوار و بار فروشان اصفهان اضافه می‌کند: انتظار ما از مسئولان ساماندهی بازار است چرا که استرس زیادی به مصرف کنندگان در زمینه اخبار ضد و نقیض افزایش و یا کاهش قیمت محصولات وارد می‌شود.

قیمت پیشنهادی اصفهان برای افزایش قیمت شیرخام ۶ هزار و ۱۰۰ تومان است
همچنین ولی الله هادیان، مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در این ارتباط به خبرنگار بازار می‌گوید: اتحادیه دامداران و جهادکشاورزی اصفهان خواستار افزایش قیمت شیر و لبنیات هستند.

او اظهار می‌کند: با توجه به برگزاری جلسات ستاد تنظیم بازار استان اصفهان قیمت ۶ هزار و ۱۰۰ تومان را برای هر لیتر شیر پیشنهاد داد که این پیشنهاد در تهران نیز ۶ هزار و ۴۰۰ تومان است.

با توجه به برگزاری جلسات ستاد تنظیم بازار استان اصفهان قیمت ۶ هزار و ۱۰۰ تومان را برای هر لیتر شیر پیشنهاد داد که این پیشنهاد در تهران نیز ۶ هزار و ۴۰۰ تومان است

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان ادامه می‌دهد: قیمت فعلی شیر خام چهار هزار و ۵۰۰ تومان است و بررسی افزایش قیمت در دستور کار هیئت دولت قرار خواهد گرفت.

هنوز افزایش قیمت شیر مصوب نشده است
او می‌افزاید: باید توجه داشت که تاکنون افزایش قیمت شیر خام در کشور و استان اصفهان مصوب نشده است و هر گونه افزایش قیمتی تخلف است.

هادیان تصریح می‌کند: برخی از شرکت‌های تولید مواد لبنی تخلفاتی در زمینه افزایش قیمت داشته‌اند که به شدت با آنها برخورد شده است.

او اضافه می‌کند: نمی‌توان تولید شیر را معطل تصمیم ستاد تنظیم بازار در آینده کنیم چرا که دامدار برای تولید روزانه نیاز به نهاده و ... دارد، بنابراین در انتظار ابلاغ قیمت جدید شیر است واین اقدام باید هر چه سریعتر صورت گیرد.

افزایش چراغ خاموش قیمت لبنیات در اصفهان؛ پای خشکسالی به افزایش قیمت شیر باز شد

مجلس موافق افزایش قیمت شیر است
آشفته بازار نبود نهاده‌ها، کاهش قیمت گوشت قرمز و افزایش قیمت لبنیات به صورت غیر رسمی پای مجلس را نیز به این بازار باز کرد، مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار بازار به بررسی قیمت جدید شیر در کمیسیون کشاورزی مجلس اشاره می‌کند و می‌گوید: قیمت شیر را با حضور معاونان وزاری صمت و کشاورزی مورد بررسی قرار دادیم.

مجلس نامه‌ای را به دولت خواهد زد تا در این زمینه پای کار بیاید و بتوانیم مصرف لبنیات را برای دهک‌های پایین نیز فراهم کنیم

او ادامه می‌دهد: پس از بررسی شرایط و به منظور حفظ تولید ملی مبلغ ۶ هزار و ۴۰۰ تومان برای هر لیتر شیر مورد تائید این کمیسیون قرار گرفت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: مجلس نامه‌ای را به دولت خواهد زد تا در این زمینه پای کار بیاید و بتوانیم مصرف لبنیات را برای دهک‌های پایین نیز فراهم کنیم.

هر چند هنوز مسئولان با گذشت بیش از دو ماه از اعلام شرایط تامین نهاده‌ها در کشور نتوانسته‌اند در خصوص قیمت شیر خام تصمیم نهایی خود را اعلام کنند اما باید توجه داشت که گم شدن این چالش در بین برنامه‌ها و جلسات پایان دولت می‌تواند در آینده نزدیک به چالشی جدی تبدیل شود که در نهایت منجر به از بین رفتن گونه‌های مختلف دام در کشور و از سوی دیگر کوچکتر شدن سبد خرید خانواده‌ها شود.

کد خبر: ۹۶٬۵۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha