۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸
معضل قیمت گذاری دستوری فولاد

معضل قیمت گذاری دستوری فولاد

باید بدانیم بورس کالا محل کشف قیمت است و نباید صرفا به عرضه و تقاضا در روزهای معاملاتی در این نهاد نگاه شود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، بهادر احرامیان، نایب رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور در مورد قیمت گذاری فولاد بیان داشت:  بهتر است در قیمت گذاری دخالتی نشود، همچنین بازار دستوری نباشد چرا که وقتی در این امر دخالت می شود بازار از وضعیت نرمال خود خارج می شود. باید بدانیم بورس کالا محل کشف قیمت است و نباید صرفا به عرضه و تقاضا در روزهای معاملاتی در این نهاد نگاه شود بلکه نیاز به توجه و اهمیتی بیشتر می باشد.

بهادر احرامیان در ادامه افزود: در مورد شیوه جدید قیمت گذاری شمش و مقاطع در بورس کالا باید بپذیریم هر گونه دخالت در قیمت ها فقط یک نتیجه دارد، آن هم اینکه باعث دور شدن بازار از تعادل است. وقتی بازار از تعادل خارج شود قطعا کلیه فعالان در عرصه فولاد متضرر خواهند شد.

در ابتدا ممکن است اینگونه به نظر برسد که عملی که انجام شده برای بخشی از زنجیره بسیار مثبت بوده است ولی آنچه که مهم است در بلند مدت  با تداوم دخالت در کار بورس و دستوری شدن قیمت ها و لحاظ نمودن قوانین اضافه منجر می شود که بازار از تعادل خارج شود و فقط در کار بورس مداخله شود.

ایشان تصریح کرد: قطعا افزایش قیمت ها در بورس کالا با دلیل و برهان منطقی است؛ یقینا روی این مسئله تفکر شده و چشم اندازهای بلند مدت آن را نیز متصور شده اند. وقتی معاملات بورس در یک روز انجام می شود؛ بدین معنی نیست که تا عرضه بعدی که در هفته آینده است بازار فولاد در داخل و خارج کشور متوقف می شود، بلکه این بازار ادامه پیدا می کند و معاملات در جریان است و در همین بین حتی ممکن است در طول این یک هفته؛ در معاملات خارج از بورس که در بازار آزاد انجام می شود کف قیمتی نیز افزایش پیدا کند.

به طور فرضی متصور می شویم که قیمت ها در خارج از بازار ۱۰ درصد افزایش یافته است؛ حال آنکه معاملات یک کارخانه در هفته گذشته مورد استقبال قرار نگرفته باشد. پس این کارخانه باید در عرضه هفته جاری ۳ درصد کاهش را برای محصولاتش لحاظ کند. با این شرایط این تولید کننده ۱۳ درصد متضرر خواهد شد.

با توجه به لحظه ای بودن قیمت ها در بازار فولاد؛ می دانیم که معاملات بورس ما هفتگی هستند. اما معاملات بازار طی این یک هفته نه تنها متوقف نمی شود بلکه جریان دارد. بنابراین چنانچه مداخله ای نابخردانه صورت پذیرد یا هر گونه قیمت گذاری خارج از منطقی توسط بورس لحاظ شود. در این صورت نتیجه نهایی برای فروشنده و خریدار و همچنین خود بورس بد است؛ چرا که طبق قاعده باید کشف قیمت شود. همچنین به هیچ وجه نباید قیمت های روی محصولات دستوری باشد.

کد خبر: ۹۶٬۵۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha