۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۸
اوراق صرفه‌جویی انرژی منتشر می‌شود
گزارش اتاق ایران از سند چشم‌انداز تولید نفت تا ۱۴۲۰؛

اوراق صرفه‌جویی انرژی منتشر می‌شود

آیین‌نامه بازار خرید و فروش گواهی بهینه‌سازی‌ مصرف انرژی در بورس تصویب شده و قرار است با ساز و کارهای مشخصی معاملات آن در بورس انرژی آغاز شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، سند چشم‌انداز تولید نفت خام ایران تا سال ۱۴۲۰ در جلسه شورای عالی انرژی تصویب شد؛ انتشار این اوراق منجر به بهینه‌سازی‌ مصرف انرژی و کاهش آلودگی‌های محیط‌زیستی شود.

در جلسه شورای‌عالی انرژی به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور، سند چشم‌انداز تولید نفت خام کشور تا سال ۱۴۲۰ تصویب شد؛ براساس این نشست، آیین‌نامه اجرایی ایجاد بازار خرید و فروش گواهی بهینه‌سازی‌ مصرف انرژی در بورس، به تصویب رسید.

در واقع روز گذشته، در نشست شورای‌عالی انرژی آیین‌نامه جدیدی به تصویب رسید که درصورت اجرای آن از طریق بازار سرمایه می‌تواند مقدمه‌ای برای بهینه‌سازی‌ مصرف انرژی باشد. مطابق این طرح بازار خرید و فروش گواهی بهینه‌سازی‌ مصرف انرژی شکل خواهد گرفت و در بازار معاملات ثانویه اوراق گواهی صرفه‌جویی انرژی در بورس انرژی مبادله خواهد شد.

جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در این جلسه گفت: «کشور بزرگ و با موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فردی مثل ایران همواره در منطقه پرتلاطم خاورمیانه تأثیرگذار بوده است... کشور ما در این منطقه همیشه رقبای جدی داشته اما ایران همواره توانسته است با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات کشور در معادلات منطقه‌ای تأثیرگذار باشد».

جهانگیری ابزار نظامی و موقعیت جغرافیایی را از مؤلفه‌های قدرت ایران برشمرد و در ادامه گفت: «افزایش ظرفیت تولید و فروش نفت یکی دیگر از عوامل قدرت کشور است. ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۰ درصد از سهم تولید جهانی نفت را در دست داشت اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌دلیل اختلاف‌نظرهای مدیریتی و توطئه و تحریم‌های ظالمانه دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران این سهم به چهار درصد کاهش یافته است و برخی از کشورهای منطقه از این فرصت استفاده کردند و سهم خود را تولید و فروش نفت افزایش جدی داده‌اند». معاون‌اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه متأسفانه وضعیت به جایی رسیده است که با خارج‌شدن ایران از بازار نفت جهانی، اقتصاد دنیا دچار مشکل نشود، گفت: «وظیفه ملی ماست که با افزایش سرمایه‌گذاری و ورود تکنولوژی‌های جدید و بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی بار دیگر سهم ایران را از بازارهای نفت جهان به دست‌ آوریم.»

درباره گواهی صرفه‌جویی انرژی می‌گویند که یک اوراق محاسباتی است، نشان می‌دهد مقدار مشخصی انرژی در زمان و مکانی مشخص صرفه‌جویی شده و به‌عنوان یک کالای قابل معامله شناسایی می‌شود. این اوراق یک کالای قابل‌مبادله است که حق مصرف انرژی را در قالب یک کالا شناسایی می‌کند و بعد از آن شرایطی را فراهم می‌کند که این دارایی مطابق با قوانین در قالب اوراق مورد مبادله قرار گیرد. در واقع گواهی صرفه‌جویی انرژی اوراق بهاداری است که نشان‌دهنده حق مالکیت بر مقدار مشخصی از میزان انرژی صرفه‌جویی شده از یک حامل انرژی در یک دوره زمانی مشخص است. این گواهی به شرکت‌هایی تعلق می‌گیردکه پروژه‌هایی را برای کاهش مصرف انرژی اجرا می‌کنند و براساس میزان انرژی صرفه‌جویی شده، می‌توانند طبق این گواهی در بورس معاملات خود را پس از طی  فرایندهای مربوطه انجام دهند.

حالا آیین‌نامه بازار خرید و فروش گواهی بهینه‌سازی‌ مصرف انرژی در بورس تصویب شده و قرار است با سازوکارهای مشخصی معاملات آن در بورس انرژی آغاز شود. قرار است این گواهی‌ها از سوی شرکت ملی گاز و توانیر صادر شود و بعد از آن قابلیت معامله را در بورس انرژی پیدا کند. در واقع گواهینامه‌های صرفه‌جویی صادره توسط شرکت ملی گاز و توانیر طبق دستورالعملی که دیروز تصویب شد از این پس نشان‌دهنده حق مالکیت بر مقدار مشخصی از مقدار انرژی صرفه‌جویی شده است. گفته می‌شود انتشار این اوراق منجر به بهینه‌سازی‌ مصرف انرژی و کاهش آلودگی‌های محیط‌زیستی شود.

کد خبر: ۹۶٬۴۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha