۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
مسکو یا ریاض؛ برنده مذاکره افزایش تولید نفت کیست؟| اوپک پلاس چند بشکه به تولید اضافه می‌کند
«بازار» گزارش می دهد

مسکو یا ریاض؛ برنده مذاکره افزایش تولید نفت کیست؟| اوپک پلاس چند بشکه به تولید اضافه می‌کند

درحالی روند روبه رشد قیمت ها ادامه دارد که اختلاف نظرها بین مسکو و ریاض درباره افزایش سطح تولیدات به اوج خود رسیده؛ گفته می شود که در صورت ثابت نگه داشتن تولید نفت، بازار با کسری عرضه مواجه می شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: هم زمان با رشد قیمت نفت، چانه زنی ها و مذاکرات پشت پرده  برای افزایش سطح تولیدات اوپک هم  وارد فاز تازه ای شده است. آنگونه که بلومبرگ اعلام کرده اوپک و متحدانش مذاکرات مقدماتی را به تعویق انداختند تا کشورها زمان بیشتری برای توافق قبل از این اجلاس حساس داشته باشند. به نظر می رسد که دلیل این تعویق اختلاف نظرها بین مسکو و ریاض درباره سطح تولیدات نفتی است.

مرتضی بهروزی فر کارشناس اقتصاد نفت در اینباره به خبرگزاری «بازار» می گوید: با توجه به رشد تقاضایی که در بازار ایجاد شده، افزایش سطح تولیدات نفتی قطعی است. اما اینکه رشد تولید چقدر باشد کاملا به مذاکرات دو غول نفتی روسیه و عربستان بستگی دارد.

او که افزایش ۱.۵ تا ۲ میلیون بشکه ای تولیدات نفتی اوپک را منطقی می داند، می گوید : چنانچه افزایش تولید کمتر از یک میلیون یشکه باشد، روند روبه رشد قیمت ها تا بشکه ای ۸۰ دلار پیش خواهد رفت. اما چنانچه تولیدات بیش از ۲ میلیون بشکه بیشتر شود احتمال قیمت نفت به کانال ۶۰ دلار سقوط می کند.

ناگفته نماند که بسیاری از منابع خبری و تحلیل گران بازار نفت احتمال می دهند که به طور متوسط ۵۵۰ هزار بشکه در روز به تولید نفت اوپک پلاس اضافه شود.

مذاکرات اوپک و متحدانش به تعویق افتاده تا اعضای این ائتلاف بتوانند به یک جمع بندی مشخصی درباره میزان افزایش تولیدات خود برسند گفته می شود مسکو خواهان افزایش سطح تولید است، در مقابل ریاض  مدافع افزایش تدریجی تولید است

حذف ۷.۴ میلیون بشکه نفت از بازار جهانی
افزایش سطح واکسیناسیون در بسیاری از کشورهای پیشرفته تقاضای نفت را به شدت بالا برده است. به گفته محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک، انتظار می رود تقاضا در سال ۲۰۲۱ به میزان شش میلیون بشکه در روز رشد کند که پنج میلیون بشکه در روز آن در نیمه دوم سال خواهد بود. در حالی آمارهای اعلامی از افزایش تقاضای نفت خبر می دهد که اعضای اوپک به صورت جدی برنامه های کاهش تولید را اجرایی می کنند.

بر اساس اعلام کمیته فنی اوپک پلاس، کشورهای عضو ائتلاف اوپک پلاس در ماه مه موفق شدند توافق کاهش تولید نفت را به میزان ۱۱۴ درصد اجرا کنند که نشان می دهد این رقم از فوریه ۲۰۲۱ در این سطح ثابت مانده است. گزارش های منتشر شده نشان می دهد که کشورهای عضو اوپک در ماه مه ۷.۴۷ میلیون بشکه در روز را از بازار جهانی نفت حذف کردند.

حالا با افزایش قیمت نفت به بالاترین رقم طی دو سال گذشته یعنی بالاتر از ۷۵ دلار در هر بشکه، تحلیلگران انتظار دارند این ائتلاف بخشی از کاهش تولیدی را که از سال گذشته اعمال کرده به بازار بازگرداند.

بهبود تقاضا در مصرف کننده‌های اصلی انرژی از جمله ایالات متحده و چین  قیمت‌ها را به بالاترین سطح از اکتبر ۲۰۱۸ رسانده است. با این اوصاف چنانچه اعضای اوپک تولیدات خود را افزایش ندهد، بازار با کسری شدید مواجه خواهد شد

مصرف از عرضه سبقت می گیرد
بهای معاملات نفت برنت با ۳۱ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش، به ۷۵ دلار و هفت سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۶ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، به ۷۳ دلار و ۴۴ سنت در هر بشکه رسید. اما رشد قیمت نفت در هفته های گذشته دلایل متعددی داشته که مهم ترین آن را افزایش سطح تقاضا می تواند دانست. کارشناس اقتصاد انرژی می گوید که بهبود مصرف کننده‌های اصلی انرژی از جمله ایالات متحده و چین به حمایت از افزایش تقاضای سوخت کمک کرده و قیمت‌ها را به بالاترین سطح از اکتبر ۲۰۱۸ رسانده است.   به گفته او، چنانچه اعضای اوپک تولیدات خود را افزایش ندهد، بازار با کسری شدید مواجه خواهد شد.

البته تحلیل گران جهانی هم این گفته ها را قبول دارند.  هووی لی، اقتصاددان شرکت Oversea-Chinese Banking در سنگاپور گفته که «ما انتظار داریم مصرف در آینده نزدیک از عرضه پیشی بگیرد. چرا که با واکسیناسیون بیشتر افراد، نگرانی‌های ناشی از ویروس باید کاهش یابد.»

استفاده از ذخایر غیر متعارف نفتی همواره استراتژی دولت آمریکا بوده و اینکه رییس جمهور این کشور بایدن باشد یا ترامپ خیلی فرقی نمی کند. بنابر این تصور که با آمدن بایدن تولیدات آمریکا کاهش پیدا می کند، کاملا اشتباه است

استفاده از ذخایر غیر متعارف نفتی استراتژی همیشگی آمریکا
 اما کاهش سطح ذخایر نفتی آمریکا از دیگر دلایل صعودی شدن طلای سیاه است. آمار موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته به میزان ۸.۲ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است. با این حال ذخایر بنزین ۲.۴ میلیون بشکه و ذخایر سوختهای تقطیری ۴۲۸ هزار بشکه افزایش داشت. با این وجود بهروزی فرد از افزایش سطح تولیدات آمریکا در ماه های آینده خبر می دهد. او به خبرگزاری بازار گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم ذخایر غیر متعارف آمریکا نقش کلیدی در بازار نفت دارند  و این تصور که این ذخایر دچار مشکل شود؛ خیلی دور از ذهن است. این کارشناس اقتصاد انرژی همچنین ادامه داد : استفاده از ذخایر غیر متعارف نفتی همواره استراتژی دولت آمریکا بوده و اینکه رییس جمهور این کشور بایدن باشد یا ترامپ خیلی فرقی نمی کند.

او ادامه داد: حتی اگر قیمت ها خیلی پایین هم باشد، این کشور با استفاده از امکاناتی که در اختیار دارد، تولیدات خود را حفظ خواهد کرد.

کمتر از ۲۴ ساعت دیگر مشخص می شود که اعضای اوپک چه میزان به تولیدات خود اضافه خواهند کرد با این وجود نگرانی ها نسبت به آینده بازار نفت وجود دارد  . تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشتی نوشتند در نهایت عرضه بیشتری از سوی اوپک پلاس برای متعادل نگه داشتن بازار تا سال ۲۰۲۲ نیاز خواهد بود. این بانک آمریکایی پیش بینی کرد تقاضا به میزان ۲.۲ میلیون بشکه در روز تا پایان سال رشد می کند و بازار با پنج میلیون بشکه در روز کمبود عرضه روبرو می شود.

کد خبر: ۹۶٬۴۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha