۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
گذر از کرونا با حمایت کسب و کارها؛ به نیازهای جامعه توجه کنید تا محصولاتتان مشتری داشته باشد
بازار گزارش می دهد

گذر از کرونا با حمایت کسب و کارها؛ به نیازهای جامعه توجه کنید تا محصولاتتان مشتری داشته باشد

در این روزها که دنیا در تلاش است تا از چالشهای اقتصادی سال ۲۰۲۰ رها شود، سوال مهم این است که نقش شرکتها و کسب و کارها در این گذر چیست؟

بازار؛ گروه بین الملل: در جریان همه گیری کرونا دولتها با هزینه های زیادی روبرو شدند و میزان درآمد انها نیز تقلیل پیدا کرد. حمایت از اقتصاد چه در دوره کرونا و چه در پسا کرونا به اصلی ترین و مهمترین مسولیت دولتها تبدیل شد و نقش بخش خصوصی در اجرای پروژه های بزرگ اقتصادی کمرنگ شد.

در این شرایط در مورد ضرورت حضور شرکتها به عنوان عضوی مهم از جامعه در اجرای طرح ها صحبت می شود . نشریه csr.ir در گزارش خود نوشت: «مسولیتهای اجتماعی شرکتها را می توان قانون نانوشته و وضع شده توسط خود شرکتها دانست که هدف ان نشان دادن مسئولیت پذیری شرکت در حوزه اجتماعی و توجه به محیط زیست، جامعه و اقتصاد است. اصلی ترین و مهمترین هدف مسولیتهای اجتماعی شرکتها را می توان به تصویر کشیدن مسولیت پذیری شرکت دانست. مساله ای که می تواند دید افراد جامعه را نسبت به شرکت تغییر دهد و این احساس را در انها ایجاد کند که با خرید کالاها و خدمات شرکت به صورت غیرمستقیم در ساخت محیط پیرامون خود و برطرف کردن مشکلات و معضلات  ان دخیل هستند.»

شرکتها چگونه باید از جامعه حمایت کنند
 باید در نظر داشت هیچ راه درستی و منحصربفردی در این زمینه وجود ندارد و بهترین و اصلی ترین راه انجام مسولیت اجتماعی توسط شرکت این است که  ضعف های موجود در محیط اطرافش را شناسایی کند و برای برطرف کردن ان گامی بردارد.

این ضعف ها در برخی از کشورها می تواند به حوزه اموزش کودکان و مهارت اموزی جوانان مربوط شود و در کشور دیگر به مساله تامین غذا و مایحتاج اولیه زندگی مربوط باشد. مهم شناسایی نیازهای جامعه ای است که در ان زندگی می کنیم. البته برخی از حوزه ها از قبیل کاهش انتشار کربن، سرمایه گذاری در انرژی های پاک و مقابله با گرمایش زمین از طریق کاهش ردپای کربن به کشور یا منطقه خاصی محدود نمی شود و نیاز این روزهای دنیا است و شرکتها باید برای حرکت در این مسیر سرمایه گذاری کنند.

 کیتی اشمیت، یکی از تحلیل گران حوزه مسولیتهای اجتماعی در مصاحبه ای با نشریه بیزینس دیلی با اشاره به این مساله که انجام مسولیتهای اجتماعی توسط شرکتها علاوه بر خودشان به جامعه هم منفعت می رساند، گفت: «شرکتهای مسول در مقابل جامعه، بیشترین منفعت را کسب می کنند. زیرا در دنیای امروزی و با توجه به سرعت بالای انتقال اطلاعات در جوامع، اینکه مردم در مورد شرکت چگونه فکر می کنند اهمیت زیادی دارد. ایجاد یک تصویر مثبت از شرکت در میان مردم باعث می شود تا نام شما به خوبی در میان مردم مطرح شود و از ان پس به نقطه تمرکز اخبار و اطلاعات تبدیل شوید.در واقع این طور می توان بیان کرد که شرکتها با انجام مسولیتهای اجتماعی و نشان دادن حسن نیت خود در مقابله با جامعه در درجه اول رشد درامد و سوداوری را شاهد هستند که هدف اصلی هر کسب و کاری است.»

آیا باید انجام مسولیتهای اجتماعی اجباری شود
در مورد اجباری بودن یا نبودن انجام مسولیتهای اجتماعی توسط شرکتها بحث های زیادی در گرفته است. برخی بر این باور هستند که باید  انجام مسولیتهای اجتماعی اجباری شود تا هر شرکت سهمی از درامدش را به جامعه اختصاص دهد و در صورت عدم اجرای این سیاست با شرمت مقابله شود. این سیاستی است که امروزه در هند اجرا می شود.

اما یک عده بر خلاف این نظر را مطرح می کنند و بر این باورند زمانی انجام مسئولیتهای اجتماعی مزیتی برای یک شرکت محسوب می شود و استقبال از محصولات و خدمات انها را افزایش می دهد، که این کار به صورت داوطلبانه انجام شود و نشان دهنده حسن نیت تصمیم گیران شرکت باشد.

بر مبنای گزارش وب سایت csr.ir مطالعاعات انجام شده در امریکا نشان می دهد، ۶۰ درصد مردم معتقدند شرکتها بدون وجود یک قانون دولتی که انجام مسولیتهای اجتماعی را اجباری می کند، باید در این حوزه وارد شوند. 

آنها بر این باورند انجام مسئولیتهای اجتماعی شرکتها در شرایطی که قانونی برای اجباری بودن آن وجود داشته باشد، مزیتی برای شرکت محسوب نمی شود. ۹۰ درصد از افراد مورد مطالعه هم اعلام کردند انها کالای تولیدی شرکتی را خریداری می کنند که در عرصه مسولیتهای اجتماعی به موضوعی بپردازد که از نظر انها دغدغه و مشکل روز جامعه است.

به عنوان مثال اگر فردی احساس کند مساله کمک به تامین غذای نیازمندان مشکل روز دنیا است، از محصولات شرکتی خریداری می کند که مسولیتهای اجتماعی خود را به این مساله اختصاص داده است و فردی که دغدغه محیط زیست دارد، به سمت خرید کالاهای تولیدی شرکتی می رود که دغدغه ای مشابه خودش دارد. از این طریق خریدار احساس می کند  به صورت غیر مستقیم در اصلاح مشکلات جامعه نقش دارد و این حس رضایت برایش مطلوب است.

کد خبر: ۹۶٬۳۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha