۸ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۴
تشریح اصلی‌ترین موانع ورود فناوری و شرکت‌های دانش بنیان به حوزه کشاورزی
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

تشریح اصلی‌ترین موانع ورود فناوری و شرکت‌های دانش بنیان به حوزه کشاورزی

تبریز- رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی تقسیم اراضی زراعی به مساحت‌های کوچک را یکی از اصلی‌ترین موانع ورود فناوری به حوزه کشاورزی در کشور دانست.

بازار؛ گروه استان ها: امنیت غذایی کشور به طور مستقیم به تولیدات بخش کشاورزی وابسته است و هرگونه اختلالی در روند تولید این بخش میتواند به طور مستقیم، امنیت غذایی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی کشور را تهدید کند.

همه این موارد می تواند ایده راه اندازی یک شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی باشد.

بخش کشاورزی سهم مهمی در تولید ناخالص داخلی کشور و همچنین در اشتغال‌ زایی مردم ایران داشته و نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند، دستیابی به امنیت غذایی، کسب درآمد های ارزی و استقلال سیاسی و اقتصادی از عمده ‌ترین ضرورت‌های توجه به بخش کشاورزی است و توسعه کشاورزی بدون نگرش پایداری به آن موجب بروز مسائل و مشکلاتی شده است که مصرف بی رویه مواد شیمیایی و تخریب محیط زیست از عمده‌ ترین آن‌ها است.

کشاورزی پایدار نوعی از کشاورزی است که کیفیت زندگی نسل ‌های فعلی و آینده را از طریق حفظ و بهبود فرآیند های اکولوژیکی که زندگی به آن وابسته است را بهبود می‌ بخشد یکی از اهداف اساسی توسعه کشاورزی پایدار، ایجاد درآمد و اشتغال در نواحی روستایی در جهت افزایش رفاه و کاهش فقر روستاییان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

تشریح اصلی‌ترین موانع ورود فناوری و شرکت‌های دانش بنیان به حوزه کشاورزی

رفع مشکلات شرکت های دانش‌بنیان می تواند زمینه ورود فناوری های جدید را در بخش کشاورزی فراهم کند. ولی هم اکنون شرکت های دانش ‌بنیان بخش کشاورزی با مشکلات عدیده ای رو به رو هستند. به طوری که تعدادی از این شرکت ها ورشکسته شده و یا در شرف ورشکستگی قرار دارند.

با توجه به نقش مهم شرکت های دانش بنیان در پیشرفت علمی و فعالیت های تجاری کشور در بخش کشاورزی و دامپروری راهکار هایی نظیر تسهیل در اعطای وام های کم بهره و نظام مند در بخش کشاورزی و دامپروری، تدوین سیاست های حمایتی و تشویقی توسط دولت، گذراندن آموزش های لازم برای موسسات و علاقه مندان تاسیس شرکت های دانش بنیان به منظور مدیریت بازاریابی  می تواند نقش مهم و بسزایی را در رشد و شکوفایی شرکت های مذکور ایفا کند.

تشریح اصلی‌ترین موانع ورود فناوری و شرکت‌های دانش بنیان به حوزه کشاورزی

کشاورزان رغبتی برای به‌کارگیری فناوری نوین ندارند
عبدالرضا واعظی رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: بر اساس مطالعات حاصل از بررسی نتایج داده‌های سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، اتحادیه اروپا و وزارت کشاورزی کشورهای مختلف، متوسط اراضی کشاورزی در کل دنیا ۸.۷ هکتار است؛ درحالی‌که در ایران سطح اراضی کشور ۴.۹ هکتار بوده که تقریباً نصف میانگین اراضی کشاورزی جهان است.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی افزود: در زمین‌های کوچک هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند و به لحاظ اقتصادی استفاده از تجهیزات و فناوری‌های نوین کشاورزی مقرون‌به‌صرفه نمی‌شود و کشاورزان رغبتی برای به‌کارگیری فناوری نوین ندارند.

وی با اشاره به مزایای کشت یکپارچه در کشاورزی بیان کرد: وظیفه تجمیع کاشت خرده‌مالک‌ها بر عهده شرکت تعاونی روستایی گذاشته‌شده است ولی فعالیت این شرکت محدود به توزیع کود و اقلام کشاورزی شده است.

در حوزه کشاورزی نیازمند روش‌ها، تجهیزات و فرهنگ فناورانه هستیم
رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با بیان اینکه سیستم کشاورزی در کشور ما بسیار قدیمی است، تأکید کرد: در حوزه کشاورزی نیازمند روش‌ها، تجهیزات و فرهنگ فناورانه هستیم.

وی با انتقاد از خرید محصولات خارجی به‌جای محصولات فناور داخلی گفت: خرید محصولات تولیدشده باکیفیت فناورانه موجب حمایت از صاحبان ایده و فناوران شده و اقتصاد دانش‌بنیان توسعه خواهد یافت.

تشریح اصلی‌ترین موانع ورود فناوری و شرکت‌های دانش بنیان به حوزه کشاورزی

واعظی یادآور شد: در کشور از ۶ هزار شرکت دانش‌بنیان تنها ۵۸۱ شرکت در حوزه کشاورزی فعال هستند و درصورتی‌که موانع توسعه کشاورزی برداشته شود سرمایه‌گذاران حاضر خواهند شد در حوزه کشاورزی سرمایه‌گذاری کنند.

ضرورت حمایت از طرح های فناورانه در آذربایجان شرقی
رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی همچنین بر ضرورت حمایت از طرح های فناورانه در آذربایجان شرقی تاکید کرد و گفت: این استان ظرفیت های مهمی نیز در زمینه تولید موتورهای خودرو دارد و پیشنهاد ایجاد مرکز نوآوری موتور خودرو در تبریز را ارائه کرده ایم.

وی ادامه داد: این طرح اقدامی مفید برای توسعه دانش طراحی و ساخت موتورهای سبک و سنگین است.

واعظی با بیان اینکه ایجاد مرکز نوآوری موتور موجب حمایت از ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه در حوزه طراحی و تولید موتور خودروهای سبک و سنگین خواهد شد گفت: قطعه سازان و خودروسازان بسیاری در استان فعالیت می‌کنند که فعالیت مرکز نوآوری پیشنهادی می‌تواند بستر لازم برای پیاده‌سازی ایده‌های نو مبتنی بر دانش، ظهور و حمایت از خلاقیت جوانان به‌ویژه فارغ‌التحصیلان، پرورش محصولات نوآورانه و هدایت آن‌ها تا مرحله تبدیل‌شدن به محصولات فناورانه قابل‌عرضه به بازار در حوزه خودروهای سبک و سنگین را فراهم کند.

وی با اشاره به توانمندی‌های علمی مبتکران و فناور استان بر ضرورت به‌روزرسانی فناوری تولید موتورهای جدید و تولید موتورهای هایتک جدید تأکید کرد.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی برگزاری رویداد استارت‌آپی در حوزه طراحی و تولید موتور را نیز گامی برای شناسایی استعدادها و ایده‌های نوین و رفع نیازهای فناورانه دانست.

کد خبر: ۹۶٬۳۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha