۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۸
از کار انداختن قلب طرح مالیات بر عایدی سرمایه با تعدیل تورم
نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد

از کار انداختن قلب طرح مالیات بر عایدی سرمایه با تعدیل تورم

عده‌ای از طریق تعدیل تورم در طرح مالیات بر عایدی سرمایه خواستار تشویق فردی هستند که موجب تلاطم در بازار اساسی املاک شده، این اقدام ناعدالتی مالیاتی ایجاد خواهد کرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به تصویب کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس گفت: براساس این طرح فعالیت‌های سوداگری با درآمدهای هنگفت و نجومی که نتیجه‌ای جز ضرر مردم عادی و ثروتمند شدن قشر خاصی ندارد، مشمول مالیات می‌شوند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس با بیان اینکه این مالیات شامل حوزه ارز، املاک، خودرو و سکه خواهد شد، افزود: مالیات بر عایدی سرمایه با هدف توزیع عادلانه ثروت در جامعه و تنظیم آن، کنترل ضریب جینی و فاصله طبقاتی و رشد اقتصادی متعادل در اصل درآمدها در چارچوب اقدامات کلان، تصویب شد و معافیت‌های مناسبی هم برای افرادی که مشمول این قانون نشوند، در نظر گرفته شده که با قطعیت می‌توان اعلام کرد، بیش از ۹۵ درصد اقشار جامعه معاف از مالیات هستند.

وی بیان کرد: با وجود معافیت مناسب و مزایای بالای این قانون، برخی ذینفعان با فشارهای رسانه‌ای و ایجاد استرس در دل مردم سعی در بی‌خاصیت کردن طرح دارند و بعضاً نیز بحث حذف تورم عمومی از عایدی را مطرح می‌کنند.

میرتاج‌الدینی ضمن تاکید براینکه هدف از اخذ مالیات، مقابله با سوداگری و فعالیت‌های غیرمولد است، گفت: با وجود اعطای معافیت کافی به سرمایه‌های مولد و مصرفی دیگر نیازی به تشویق سرمایه‌های غیرمولد با تعدیل تورمی نیست و در اصل نباید این بازارها جذابیت داشته باشند که سوداگران به آن ورود کنند و تعدیل تورم به معنای پذیرفتن تورم ناشی از فعالیت سفته‌بازان خواهد بود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: چرا عده‌ای خواستار تشویقِ فردی که موجب تلاطم در بازار اساسی املاک شده، از طریق تعدیل تورم هستند اما زمان اخذ مالیات از کارمندان یا تولیدکنندگان هیچ صحبتی از تعدیل تورم نمی‌کنند؟ این اقدام آنها ناعدالتی مالیاتی ایجاد خواهد کرد بنابراین در صورت تعدیل تورمی، سوداگران سدی را در برابر سودجویی خود نمی‌بینند و بازدارندگی مالیات بر عایدی سرمایه از بین خواهد رفت.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس با اشاره به اینکه مالیات بر عایدی سرمایه یعنی مالیات ضد تورم که از رشد نقدینگی درون‌زا برای تسهیلات‌دهی به بازارهای پرسود و کم ریسک مانند مسکن جلوگیری می‌کند، افزود: زمانی که این مسئله کنترل شود به دنبال آن تورم نیز کنترل خواهد شد و صحبت از تعدیل تورم یعنی جلوی این فعالیت‌ها گرفته نشود و رشد تورم از طریق نقدینگی درون‌زا با همین روند ادامه پیدا کند.

وی در خصوص معافیت‌های در نظر گرفته شده برای حوزه مسکن و خودرو گفت: عمده مردم در حال حاضر توانایی خرید یک ملک رو ندارند چه برسد به اینکه مشمول مالیات هم شوند. در واقع به طور میانگین در هر خانواده به تعداد اعضا و حدود ۵ ملک و خودرو از مالیات معاف هستند و خرید و فروش به این تعداد مشکلی ندارد.

میرتاج الدینی در خصوص معافیت مالیاتی سایر کالاها هم اظهار کرد: برای هر فرد ۱۰۰ گرم طلا و در مورد ارز نیز تا ۲ هزار یورو یعنی برای یک خانواده ۵ نفره خرید و فروش تا ۵۰۰ گرم طلا و ۱۰ هزار یورو تا ۶ ماه ابتدایی اجرای قانون معافیت وجود دارد و اغلب مردم به دلیل شرایط مالی حتی یک سوم این مقدار رو هم نمی توانند معامله کنند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه در مجموع معافیت عایدی ارز و طلا تا میزان معافیت ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم برای هر شخص حقیقی بالای ۱۸ سال برقرار است، تصریح کرد: طبق قانون بودجه امسال، یک خانوار ۵ نفره می‌تواند از ۲۴۰ میلیون تومان عایدی معاف از مالیات نیز در بخش طلا و ارز بهره ببرد، یعنی اگر این خانوار ۶۰۰ میلیون تومان طلا بفروشد؛ در حالی که قیمت خرید آن ۳۶۰ میلیون تومان بوده است، لازم نیست، هیچ مالیاتی پرداخت کند.

میرتاج الدینی با تاکید بر معافیت طلا و احتمال بیشتر شدن این معافیت ادامه داد: برای هر فرد ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرم معافیت طلا مطرح شده که مشمول طرح نباشد. برای رفع نگرانی مردم لازم است، گفته شود برای طلاجاتی که معمولا هر خانواده در اختیار دارد مانند آنچه که مربوط به عقد و عروسی، ارث و یا مهریه است، مشمول این قانون نمی شود و این قانون صرفا برای کسانی است که در کار سوداگری هستند مثل آنچه که چند سال گذشته پیش آمد و عده ای سوداگر هر روز صدها سکه خرید و فروش می‌کردند. حتی با خرید و فروش شمش طلا بصورت کیلویی، اقتصاد جامعه را مختل کرده و یک ریال هم مالیات نمی‌پرداختند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس در خصوص سازندگان نیز گفت: تولیدکنندگان مسکن جزو فعالانی هستند که برای کشور ارزش افزوده ایجاد می‌کنند و رشد اقتصادی به همراه اشتغال پایدار را به دنبال دارند، بنابراین اولین انتقال خانه نوساز نیز معاف از پرداخت مالیات است تا این گروه نیز از معافیت مالیات بر عایدی بهره‌مند شوند.

کد خبر: ۹۶٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha