افزایش تعرفه بر واردات محصولات دانش بنیان اجرا می شود
به منظور تقویت دانش بنیان های داخلی؛

افزایش تعرفه بر واردات محصولات دانش بنیان اجرا می شود

رییس مرکز توسعه فناوری های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ضرورت تصویب طرح قانون جهش تولید دانش بنیان در مجلس به منظور ارتقا جایگاه شرکت های دانش بنیان داخلی را یادآور شد.

به گزارش بازار، اسماعیل قادری فر گفت: براساس اخرین امار که در سال ۲۰۱۸ارایه شده است ایران در روند تولید علم در رتبه بین ۱۵و ۱۶و در شاخص توسعه اقتصاد دانش بنیان رتبه ۹۴جهانی را کسب کرده است که رتبه قابل توجهی نیست.

قادری فر افزود: درعین حال کشور مان به لحاظ کمی ودر بخش زیر ساخت های توسعه فناوری و شرکت های دانش بنیان در منطقه رتبه اول ولی به لحاظ توسعه اقتصاد دانشی رتبه دوم بعداز ترکیه قرار دارد وی حضور شرکت های دانش بنیان داخلی در بازارهای بین المللی را قابل توجه ندانست و افزود بر اساس برآوردهای غیر رسمی تا پایان سال ۹۹ فروش شرکت های دانش بنیان حدود ۲۰۰میلیارد تومان بوده است که از میزان کمتر از یک میلیارد دلار محصولات فن اورانه بوده است وی علت این رکود را تحریم و عدم مراودات مالی و فعالیت مثمر ثمر در بازار سازی بین الملل بیان کرد.

قادری فر بر ضرورت برنامه ریزی برای ایجاد تسهیل و رفع موانع در گسترش بازار تاکید کرد و گفت:در این خصوص مجموعه ای با ۳۴کشور هدف در معاونت علمی و فناوری تشکیل شده است وی تصریح کرد باید برای توسعه و ضریب نفوذ در بازر های بین المللی حداقل در آسیای میانه قفقاز با ۹۰۰میلیون جمعیت برنامه ریزی کرد.

رییس مرکز توسعه فناوریهای راه بردی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری ضرورت تغییر نگاه سنتی به سرمایه گذاری ها توسط بنگاه های اقتصادی را یادآور شد و افزود: امروز سرمایه کذاری فقط در بخش مسکن را ه و ابنیه نیست بلکه دانش های ذهنی نهفته وفناورانه پیشرفته که به سادگی قابل ارزش گذاری به لحاظ مادی نیستند دارای ارزشند.

قادری از توافق با وزارت صمت برای تسهیل حضور شرکت های دانش بنیان در مجموعه های اقتصادی خبر داد و افزود: هم اکنون شرکت های دانش بنیان با ورود به حوزه سلامت و فناوریهای دارویی وتجهیزات بیو تکنولوژی ۹۶ درصد اقلام مورد نیاز کشور را در داخل تولید می کنند وی از تولید دستگاه ونتیلاتور به عنوان نمونه از دست آوردهای شرکت های دانش بنیان های داخلی یاد کرد و افزود در این مدت حتی یک دستگاه از این نمونه وارد کشور نشده است.

قادری فر از ارایه بیش از ۱۳۰خدمت به شرکت های دانش بنیان در چهار چوب قانون حمایت از این شرکت ها و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات از جمله معافیت های مالیاتی و گمرکی گفت و افزود: مهمترین بخش قانون حمایت از دانش بنیان ها برنامه ریزی برای افزایش ضریب نفوذ نوآوری از طریق ارتقا سطح تکنولوژی و فناوری شرکت های دانش بنیان است وی تصریح کرد به منظور استفاده از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان با تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از قانون ترک تشریفات مناقصه برای این شرکت ها استفاده شود.

وی از فروش دو هزار میلیارد تومان و ارتقا در منظومه اقتصادی کشور در تولید ناخالص ملی از یک درصد به بیش از شش درصد به عنوان نشانه ای از موفقیت در انتخاب مسیر شرکت های دانش بنیان یاد کرد.

قادری فر تحریم و نوسان های قیمت ارز را باعث شکوفایی شرکتهای دانش بنیان دانست و گفت: اکنون زمان تقویت و افزایش تحقیق و توسعه و حضور در بازارهای صادراتی به منظور مانایی شرکت های دانش بنیان در اقتصاد داخلی و خارجی است.

کد خبر: ۹۶٬۲۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha