۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۶
سونامی خودروهای فرسوده در راه است
عضو انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده:

سونامی خودروهای فرسوده در راه است

عضو انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده گفت: از حدود سه سال گذشته هیچ برنامه منسجمی برای خروج و کنترل فرسوده‌های سواری در کشور ارائه نشده است.

به گزارش بازار، محمد حسین گودرزی، عضو انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده با اشاره به تاریخچه اسقاط در کشور گفت: صنعت اسقاط در سال ۱۳۸۵ شروع بکار کرد و خودرو های ۲۵ سال به بالا اسقاط می شد و در طول ۸ سال جنگ تحمیلی تولید نداشتیم و الان رسیده به یک میلیون دویست هزار دستگاه تولید داخل که واردات هم بدان اضافه می شود و سونامی خودروهای فرسوده در راه است.

وی افزود: این در حالی است که تنها مسیر خروج فرسوده‌ها یعنی واردات خودرو طی چند سال گذشته مسدود شده است. سال ۱۴۰۴ تعداد خودروهای فرسوده در کشور به هشت میلیون دستگاه می‌رسد، با توجه به اینکه در سال گذشته تنها ۸ هزار خودروی فرسوده اسقاط شده، عدم حمایت دولت و بی توجهی به این موضوع و فرسوده بودن ناوگان بین شهری و اتوبوس. دیگر ناوگان کشور و اگر همین روند ادامه پیدا کند، اسقاط این هشت میلیون خودروی فرسوده. که در تردد هستند مشکلات زیادی بوجود خواهند آورد.

عضو هیئت مدیره انجمن اسقاط و بازیافت کشور اضافه کرد: از حدود سه سال گذشته هیچ برنامه منسجمی برای خروج و کنترل فرسوده‌های سواری در کشور ارائه نشده است. براساس آمارهایی که در این زمینه منتشر شده در سال ۹۸ نزدیک به یک میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده وجود داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد طی سال ۹۹ و همچنین سال ۱۴۰۰ در مجموع حدود ۷۰۰ هزار دستگاه دیگر (به‌طور متوسط سالانه حدود ۳۵۰ هزار دستگاه) خودروی فرسوده به این تعداد اضافه می‌شود.

گودرزی در پایان به انعقاد قرار داد بایکی از خودروسازان داخلی و جایگزین ۱۰۰۰۰۰ خودرو به جای خودرو های فرسوده گفت :ما امیدواریم تا دولت اینده توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشد که با وجود تحریم ها و بازدارندگی از سقف اسقاط و با توجه به افزایش تعداد خودروهای فرسوده باید منتظر تبعات زیانبار حضور آنها در کشور باشیم. بی‌تردید اضافه شدن بر تعداد خودروهای فرسوده سبب افزایش مصرف سوخت و هدررفت انرژی خواهد شد افزایش مصرف سوخت نیز خود را در آلوده شدن بیشتر هوای کلان‌شهرها و همچنین افزایش خسارت به محیط‌زیست نشان خواهد داد.

کد خبر: ۹۶٬۲۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha