۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
خرید مستقیم گندم از کشاورز، توسط کارخانجات اجرایی می‌شود| کمبود گندم شانتاژ وارد کننده‌هاست
نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفتگو با «بازار»:

خرید مستقیم گندم از کشاورز، توسط کارخانجات اجرایی می‌شود| کمبود گندم شانتاژ وارد کننده‌هاست

ایمانی، نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران با بیان اینکه در بحث تولید گندم مشکلی نداریم، افزود: به دلیل منافع مالی موجود در واردات این محصول بسیاری سعی دارند بگویند کمبود گندم داریم.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که برداشت گندم در کشور آغاز شده است و کماکان ادامه دارد، قیمت خرید تضمینی این محصول مورد رضایت گندمکاران نیست و همین امر موجب شده است کشاورزان رغبت چندانی برای تحویل گندم به سیلوهای دولت نداشته باشند که این خود می تواند موجب نیاز به واردات این محصول در حجمی بیش از سالهای گذشته شود. این در شرایطی است که در بخش گندم دوروم این مشکل وجود ندارد و مانند سال گذشته توسط کارخانجات ماکارونی با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب خریداری می شود.  

در بخش گندم دوروم مشکلی نداریم چون از سال گذشته کارخانجات ماکارونی با کشاورزان به توافق رسیده اند و بر اساس حجم مورد نیاز خود با گندم کاران قرارداد می بندند و در زمان برداشت با قیمت معینی خریداری می کنند

«علی قلی ایمانی» نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران در خصوص کمبود احتمالی گندم در بخش آرد و ماکارونی به «بازار» گفت: در بخش گندم دوروم مشکلی نداریم چون از سال گذشته کارخانجات ماکارونی با کشاورزان به توافق رسیده اند و بر اساس حجم مورد نیاز خود با گندم کاران قرارداد می بندند و در زمان برداشت با قیمت معینی خریداری می کنند.

ایمانی افزود: با این وجود بحثی که الان وجود دارد این است که بسیاری از دوستان ما به دنبال واردات هستند و لذا توجهی به تولید داخل ندارند چون در واردات سودهای کلان محقق می شود به همین دلیل به عناوین مختلف تولید داخلی را تحت الشعاع بسیاری از گفتارها و سخنان قرار می دهند و از کمبودها صحبت می کنند.

دولت اجازه واردات گندم را به بخش خصوصی نمی دهند چون جزو کالاهای اساسی است و از آن طرف هم مجلس مصوب کرده است که کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد شود و لذا اگر به بخش خصوصی واردات واگذار شود به بیراهه می رود

وی تصریح کرد: با این وجود دولت اجازه واردات گندم را به بخش خصوصی نمی دهند چون جزو کالاهای اساسی است و از آن طرف هم مجلس مصوب کرده است که کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد شود و لذا اگر به بخش خصوصی واردات واگذار شود به بیراهه می رود.

ایمانی با تاکید بر اینکه بعید است که دولت به بخش خصوصی اجازه واردات برخی کالاهای استراتژیک از جمله گندم را بدهد، افزود: با این وجود برخی سعی دارند با خبرسازی زمینه واردات برخی کالاهایی که حتی در کشور مازاد بر مصرف تولید می شود را مهیا کنند که این به تولید ضربه می زند.

امسال کارخانجات ماکارونی ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار تن گندم دوروم از کشاورزان طرف قرارداد خود خریداری کرده اند

عدم نیاز به تامین ارز از مزایای خرید مستقیم گندم دوروم توسط کارخانجات ماکارونی
نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران در خصوص حجم خرید گندم دوروم از کشاورزان نیز گفت: سال گذشته ۱۸۰ هزار تن گندم دوروم توسط کارخانجات ماکارونی از کشاورزان خریداری شد در حالی که سال گذشته قیمت آن کیلویی ۲هزار و ۷۰۰ تومان بود یعنی ۲۰۰ تومان بالاتر از قیمت گندم آردی بود. با این وجود کارخانجات ماکارونی با کشاورزان با نرخ ۱۰ درصد بالای قیمت خرید تضمینی قرارداد بستند.  

ایمانی افزود: خرید گندم دوروم توسط کارخانجات ماکارونی به نوعی به نفع خودشان است چون دیگر نیاز به تامین ارز و باز کردن LC ندارند.

وی خاطر نشان کرد: شنیده ها حاکی است امسال نیز کارخانجات ماکارونی ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار تن گندم دوروم از کشاورزان طرف قرارداد خود خریداری کرده اند.

ایمانی گفت: قیمت خرید تضمینی دورم امسال ۵ هزار و ۲۰۰ تومان بود و لذا کارخانجات به نرخ ۵ تا ۱۰ درصد بالاتر از این قیمت این محصول را از کشاورزان خریداری کرده اند.

اگر گندم آردی توسط کارخانجات آرد خریداری شود دولت مجبور به انبارداری و تامین منابع مالی در یک دوره مشخص نیست

زمینه سازی برای خرید مستقیم گندم آردی توسط کارخانجات آرد
این مقام مسئول گفت: صنعت ما اگر بخواهد به صورت قراردادی عمل کند کشاورزان می توانند براحتی نیاز آنها را تامین کنند. به طوری که کارخانجات آرد نانوایی نیز پیشنهاد دادند که امسال ۵ میلیون تن گندم آردی را با قرارداد از کشاورزان خریداری کنند، اما به دلیل مشکلات پیش آمده در بازرگانی دولتی موجب شد این امر محقق نشود.

ایمانی گفت: در صدد هستیم که برای سال زراعی جاری این اتفاق بیفتد و در حد معقول کشاورزان قبل از کشت با کارخانجات آرد، استان به استان قرارداد ببندند و مستقیما درب کارخانه محصول خود را تحویل بدهند.

وی در خصوص محاسن خرید مستقیم گندم توسط کارخانجات نیز اظهار داشت: اگر این امر محقق شود از یکسو دولت دیگر مجبور به انبار داری نیست و مستقیم از دست کشاورز به دست کارخانه دار می رسد.

ایمانی ادامه داد: از سوی دیگر نیاز نیست در یک بازه زمانی چند ماهه مبالغ بسیار سنگینی را برای خرید گندم تامین کند. به عبارت دیگر وقتی کارخانجات ورود پیدا می کنند منابع بین استان ها تقسیم می شود و بار مالی دولت سبک می شود و دیگر دغدغه پرداخت نخواهد داشت.

این فعال بخش زراعت گفت: همانطور که می دانید امسال در بحث کلزا هم این اتفاق افتاد اگرچه سطح اش کم بود اما قراردادی که کارخانجات با کلزا کاران بستند بار مالی را از روی دوش دولت برداشت. از سوی دیگر پول شان را هم در لحظه دریافت کردند برخلاف کشاورزانی که کلزا را به دولت تحویل دادند و پرداخت پول آنها یک ماه طول کشید.

در حوزه تولید گندم پتانسیل خودکفایی را داریم  اما تحقق این امر به نگاه مسئولان رده بالا از جمله رئیس جمهور آینده بستگی دارد

رئیس جمهور منتخب شفاف سازی کند که خواهان تولید داخلی است یا خیر
نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران در پاسخ به این سوال که به نظر شما نگاه دولت سیزدهم به بخش کشاورزی چگونه خواهد بود، گفت: در جلسه ای که با رئیس جمهور منتخب خواهیم داشت تاکید مان بر این است که مشخص کنند آیا تولید داخلی را می خواهند یا خیر؟

وی ادامه داد: اگر می خواهند رها شده باشد و خودش به اصطلاح گلیم خودش را از آب بیرون بکشد خود داستان دیگری دارد. اما اینکه رئیس جمهور منتخب در سخنرانی هایش اعلام کرده است که توجه اش به تولید داخل است بحث دیگری است که قابل بحث کردن است؛ یعنی در مورد محصولاتی که امکان تولید در داخل وجود دارد و می توانیم تا مرز خود اتکایی پیش برویم می تواند امیدوار کننده باشد.

ایمانی تصریح کرد: البته این کار نیاز به یک تیم قوی در وزارت جهاد کشاورزی دارد که در راس وزیر است. به این معنا که اگر وزیر از جایی بیگانه با بخش کشاورزی انتخاب شود نه تنها مشکلات بخش کشاورزی را سامان دهی نخواهد کرد بلکه امور را بیشتر به هم می ریزد.

وی تاکید کرد: به نظر بنده وزیر آینده جهاد کشاورزی باید از بدنه اجرایی بخش کشاورزی باشد و به اصطلاح در صنعت کشاورزی استخوان خُرد کرده باشد تا هم بتواند تیم کارآمد و موثری را جمع کند و هم بتواند مدیریت صحیحی را داشته باشد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: همانطور که می دانید در سال ۹۲ که پایان دولت دهم بود سالانه ۷ میلیون تن گندم وارد می کردیم و کسی هم اعتراضی نداشت. با این وجود مقام رهبری از دولت یازدهم خواست که در تولید گندم باید خودکفا شویم و وزیر جهاد کشاورزی نیز متعهد به تحقق این امر شد و لذا اقدام به تامین منابع، ارائه آموزش به کشاورزان و غیره کرد و لذا در سال ۹۵ در تولید گندم به خود کفایی رسیدیم.

وی ادامه داد: به این ترتیب در آن دوره ضمن اینکه ۷ میلیون تن واردات را دیگر نداشتیم، تولید داخل را هم به طور کامل تامین کردیم و حتی ۳۰۰ هزار تن نیز صادرات داشتیم. پس این پتانسیل و قابلیت در کشور وجود دارد منتهی اینکه از این منابع به چه نحوی استفاده شود جای بحث دارد و آن برمی گردد به نگاه مسئول بالا دستی که رئیس جمهور است.

ایمانی گفت: امیدواریم دولت بعدی به این نکته توجه کند که الان تنها ناجی کشور بخش کشاورزی است و در رشد اقتصادی و تامین امنیت غذایی موثر است اگرچه سهم کشاورزی در درآمد ناخالص ملی کم است.

این فعال بخش زراعت در پاسخ به این سوال که خاوازی، وزیر دولت دوازدهم چقدر توانسته خواسته های بخش کشاورزی را تامین کند، گفت: دوره وزارت ایشان کوتاه بود و لذا فقط توانست تیم خود را بچیند و از این به بعد خروجی کار وی باید نمایان شود که آیا توانسته با استدلال های منطقی و کارشناسانه همراهی دولت و مجلس را با خودش ایجاد کند یا خیر.

کد خبر: ۹۶٬۱۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha