۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
عرضه ۵ هزار میلیارد تومان اوراق برای تامین پروژه های برق |شورای اقتصاد در صدور مجوز تعلل می کند
مدیرعامل شرکت برق حرارتی در گفتگو با «بازار» خبر داد

عرضه ۵ هزار میلیارد تومان اوراق برای تامین پروژه های برق |شورای اقتصاد در صدور مجوز تعلل می کند

طرزطلب، مدیرعامل شرکت برق حرارتی با بیان اینکه امسال ۵ هزار میلیارد تومان اوراق برای تامین مالی پروژه های برقی عرضه خواهد شد، گفت: متاسفانه مجوز انتشار اوراق از سوی شورای اقتصاد به کُندی صورت می گیرد.

بازار؛ گروه انرژی: هر روز برنامه جدیدی برای خاموشی ها اعلام می شود و مسئولان توانیر می گویند که هفته سختی پیش رو داریم. آنگونه که مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق گفته « احتمالا این هفته میزان مصرف برق از ۶۲ هزار مگاوات هم فراتر رود.» قطعی های برق حالا شرایط سختی را برای صنایع ایجاد کرده و بسیاری از فعالین اقتصادی از احتمال رشد قیمت کالا به دلیل کاهش تولید در ماه های آینده می گویند. وضعیت مشترکین خانگی هم چنگی به دل نمی زند و بسیاری از خانوارها در ساعت های گرم تابستان برقشان قطع می شود. با این وجود به نظر می رسد که برخی از دستگاه ها درکی نسبت به بحرانی بودن اوضاع ندارند. آنگونه که «محسن طرز طلب» مدیرعامل شرکت برق حرارتی به خبرگزاری «بازار» می گوید: تامین مالی از محل انتشار اوراق مشارکت معمولا به ماه های پایانی سال موکول می شود در حالیکه بیشترین مشکلات مالی و محدودیت نقدینگی در نیمه اول سال است. به عنوان مثال مجوز انتشار ۱۹۰ میلیارد تومان اوراق در تاریخ ۲۶ اسفند صورت گرفت و عملا دیگر این فرصت را از دست دادیم.

بر اساس قانون بودجه مجاز به انتشار ۵ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تامین مالی هستیم ولی صدور مجوز از سوی شورای اقتصاد به کندی صورت می گیرد 

به گفته مدیرعامل شرکت برق حرارتی ایران، در بودجه ۱۴۰۰ ما مجاز به انتشار ۵ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تامین مالی هستیم در حالیکه میزان اوراق منتشر شده در سال گذشته یک هزار و ۳۵۷ میلیارد تومان بوده است.

 او با بیان اینکه ما مشکلی برای عرضه و فروش این اوراق نداریم، در رابطه با زمان انتشار آن گفت: تاریخ انتشار کاملا بستگی به زمان صدور مجوز از شورای اقتصاد دارد.

بر اساس برآوردهایی که پارسال صورت گرفت، هر کیلو وات تبدیل انرژی حدود ۳۶۰ تومان برای ما تمام می شود در حالیکه متوسط دریافتی از مردم  به ازای هر کیلو وات حدود ۸۰ تومان است

او با بیان اینکه معمولا صدور مجوزهای لازم برای انتشار اوراق حدود ۷ ماه طول می کشد، ادامه داد: با توجه به شرایط خاصی که صنعت برق با آن مواجه است، خواسته ما از شورای اقتصاد تسریع این کار است به گونه ای که قبل از پایان نیمه اول تاییدیه های لازم صادر و مجاز به عرضه اوراق باشیم.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی در بخش دیگری از سخنان خود با مشکل نقدینگی در صنعت برق اشاره کرد و گفت : درآمد حاصل از فروش اوراق در مقایسه با حجم بدهی و البته پروژه های نیمه تمام صنعت برق بسیار پایین است و باید فکر دیگری به حال آن کرد. در حال حاضر سرمایه گذاری در این صنعت به شدت کاهش یافته و نیازمند جذب سرمایه های جدید هستیم. جدای از این بهره وری برخی از نیروگاه ها بسیار پایین بوده و باید به دنبال افزایش راندمان آنها بود.

هزینه تبدیل هر کیلووات برق ۳۶۰ تومان
او همچنین گفت: بر اساس برآوردهایی که پارسال صورت گرفت، هر کیلو وات تبدیل انرژی حدود ۳۶۰ تومان برای ما تمام می شود. البته اگر فرض را بر این بگذاریم که هزینه های ما متناسب با تورم هم بیشتر شده باشد، قیمت تمام شده برق برای ما امسال خیلی بیشتر از آن حرف ها خواهد بود. در حالیکه متوسط بهای دریافتی از مردم حدود ۸۰ تومان است.

پارسال شورای اقتصاد مجوز انتشار ۱۹۰ میلیارد تومان اوراق  را در  تاریخ ۲۶ اسفند صادر کرد  و عملا دیگر این فرصت را از دست دادیم

تامین نقدینگی برای پروژه های برقی در حالی به کندی صورت می گیرد که میزان مصرف با تولید به هیچ وجه هم خوانی نداشته و مسئولان از کسری حدود ۷ هزار مگاواتی خبر می دهند. بر اساس آنچه اعلام شده در آغاز هفته گذشته (۲۹ خردادماه) پیک مصرف برق به ۵۹ هزار و ۹۲۳ مگاوات رسید. در دومین روز هفته (۳۰ خردادماه) شاهد عبور پیک مصرف از مرز ۶۰ هزار مگاوات بودیم به طوری که در این روز پیک مصرف برق به میزان ۶۰ هزار و ۶۰۱ مگاوات به ثبت رسیددر آخرین روز بهار (۳۱ خردادماه) برای نخستین بار در تاریخ کشور، پیک لحظه‌ ای مصرف برق از مرز ۶۱ هزار مگاوات عبور کرد. در این روز در ساعت ۱۲ و ۲۵ دقیقه ظهر، مصرف لحظه‌ای برق به ۶۱ هزار و ۳۸۵ مگاوات رسید.

رکورد شکنی در مصرف برق ادامه دارد 
در نخستین روز تابستان (اول تیرماه) پیک مصرف برق کشور باز هم افزایش یافت و به میزان ۶۱ هزار و ۴۲۵ مگاوات به ثبت رسید. در روز چهارشنبه (دوم تیرماه) با رسیدن پیک مصرف برق کشور به ۶۱ هزار و ۶۳۴ مگاوات، بیشترین میزان مصرف لحظه‌ای برق در تاریخ ایران ثبت شد. در سوم تیرماه هم پیک مصرف برق دوباره به زیر ۶۱ هزار مگاوات بازگشت و در ساعت ۲۱ و ۴۱ دقیقه، مصرف ۶۰ هزار و ۷۷۰ مگاواتی به عنوان بیشترین میزان مصرف لحظه‌ای برق در روز پنج‌شنبه به ثبت رسید.

روز گذشته و بر اساس تازه ترین گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران در ساعت ۱۲ و ۵۲ دقیقه مصرف برق به رقم بی سابقه ۶۲ هزار و ۸۱ مگاوات رسید.  این میزان مصرف درحالی است که در سال های گذشته به طور معمول، پیک مصرف اواخر تیرماه اتفاق می افتاد که از حدود ۵۷ هزار مگاوات عبور نمی کرد.

کد خبر: ۹۶٬۰۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha