۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
قطب دوم گلاب کشور آب ندارد؛ خسارت میلیاردی به کشاورزان لاله زار
گزارش بازار؛

قطب دوم گلاب کشور آب ندارد؛ خسارت میلیاردی به کشاورزان لاله زار

کرمان- سرمازدگی و خشکسالی موجب خسارت میلیاردی به کشاورزان در قطب دوم تولید گلاب و اسانس گل محمدی شده است.

بازار؛ گروه استانها: لاله زار بعد از کاشان دومین قطب تولید گل محمدی و گلاب در کشور است، نزدیک به ۴ هزار هکتار گلزار گل محمدی در استان کرمان زیر کشت قرار دارد و ۲۵ واحد بزرگ صنعتی و صدها واحد خانگی به کار گلاب‌گیری در این روستای شهرستان بردسیر مشغول هستند.

لاله زار یکی از مرتفع ترین و پر آب ترین مناطق استان کرمان محسوب می شود که هزاران کشاورز در این مناطق به کار تولید گل محمدی مشغول هستند، کار برداشت این محصول نیز از ابتدای خرداد ماه آغاز و تا نیمه تیر ماه ادامه می یابد، برعکس سایر مناطق استان کرمان لاله زار به آبهای زیر زمینی وابستگی ندارد و آب مورد نیاز برای آبیاری باغها از طریق سد بالا دست این روستا و رودخانه های جاری در این منطقه تامین می شود.

کاهش ۷۰ درصدی بارندگی در استان کرمان
اما کاهش ۷۰ درصدی بارندگی در استان کرمان در این منطقه نیز تاثیر خود را گذاشته است، میزان بارندگی در این منطقه نیز ۶۰ درصد کاهش یافته و آب رودخانه به شدت کاهش یافته به طوری که سد لاله زار در سال جاری آبگیری نشده است.

قطب دوم گلاب کشور آب ندارد؛ خسارت میلیاردی به کشاورزان لاله زار

از سوی دیگر سرمازدگی شدید در ابتدای سال جاری موجب یخ زدگی درختان گل شده است و اگر این روزها به لاله زار سر بزنید به جای بوی گل، بوی سوزاندن بوته ها توسط کشاورزان به مشام می رسد این در حالیست که بسیاری از کشاورزان برای تامین مایحتاج اولیه زندگی نیز با مشکل جدی مواجه شده اند.

به سادگی می توان بوته هایی که به رنگ سیاه تغییر رنگ داده اند را مشاهده کرد، درختانی که به وسیله کشاورزان قطع و در گوشه ای از باغها سوزانده می شوند

به سادگی می توان بوته هایی که به رنگ سیاه تغییر رنگ داده اند را مشاهده کرد، درختانی که به وسیله کشاورزان قطع و در گوشه ای از باغها سوزانده می شوند، گفته می شود جایگزینی این بوته ها و بازگشت اقتصاد لاله زار به نقطه اول حداقل چهار سال زمان می برد.

از سوی دیگر افزایش بی رویه گرمای هوا در سردترین نقطه استان کرمان یکی دیگر از دغدغه هاست به طوریکه ۵ هزار تن کاهش برداشت محصول در این منطقه ثبت شده است و بسیاری از کشاورزان با مشکل جدی برای تامین نقدینگی مواجه هستند.

کاهش شدید تعداد گردشگران و خسارت به مردم
شیوع کرونا و کاهش ورود گردشگر به این منطقه نیز از مشتریهای محصولات روستاییان کاسته است، طی سالهای اخیر لاله زار به یکی از روستاهای مقصد گردشگری استان کرمان تبدیل شده بود و کشاورزان و روستاییان از این فرصت برای فروش محصولات خود استفاده می کردند اما در سال جاری و پس از شیوع کرونا عملا مشتری برای محصولات کشاورزی در این روستا وجود ندارد و فشار اقتصادی روز افزون شده است.

اسانس گل محمدی نیز که مشتریهای پر و پا قرصی از اروپا داشت حالا با چالش تامین نیاز بازار خارجی مواجه شده و مشتری های خود را از دست داده است.

خشکسالی، گرما زدگی موجب خشک شدن گلهای محمدی و کاهش کیفیت شده است و به نظر می رسد تدبیر و حمایت از کشاورزان در سال جاری باید در دستور کار جدی قرار گیرد.

خشکسالی گریبان کشاورزان را گرفته است
فرماندار بردسیر در گفتگو با بازار اظهار کرد: بردسیر یکی از مهمترین قطبهای تولید محصولات کشاورزی و دامی در استان کرمان محسوب می شود، ارتفاع بالای این منطقه، بارندگی های مطلوب و وجود منابع آبی این منطقه را منحصر به فرد کرده است اما در سال جاری خشکسالی گریبان کشاورزان را گرفته است.

مجید نجف پور افزود: متاسفانه رودخانه های جاری در لاله زار به شدت کم آب شده اند و زمان انتظار برای آبیاری باغها نیز طولانی تر شده است همچنین جشنواره گل محمدی هم به دلیل شیوع کرونا تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی به کاهش ورود گردشگر به این منطقه اشاره کرد و گفت: بسیاری از مردم اقدام به ایجاد مراکز بوم‌گردی کرده بودند که عملا این مراکز هم تعطیل شده است.

فرماندار بردسیر ادامه داد: چهار هزار هکتار باغ گل در لاله زار وجود دارد و از هر هکتار هر سال ۵ تن محصول برداشت می‌شود اما در سال جاری افت تولید گل مشهود است.

چهار هزار هکتار باغ گل در لاله زار وجود دارد و از هر هکتار هر سال ۵ تن محصول برداشت می‌شود اما در سال جاری افت تولید گل مشهود است

وی از فعالیت ۲۵ واحد کوچک و بزرگ گلاب گیری در لاله زار خبر داد و گفت: کاهش تولید گل روی کار و اشتغال در این مراکز نیز تاثیر می گذارد.

نجف پور ادامه داد: لاله زار طی سالهای اخیر به رتبه نخست تولید گل محمدی و رتبه دوم تولید گلاب در کشور تبدیل شده بود.

وی با اشاره به حضور کارشناسان شرکت‌های مطرح ادکن سازی اروپا در لاله زار گفت: بیشترین درخواست اسانس گل محمدی از سوی فرانسه، انگلیس و آلمان انجام می‌شود.

کاهش ۵ هزار تنی تولید گل
مدیر جهاد کشاورزی بردسیر نیز در گفتگو با بازار اظهار کرد: سرمایه اکثر مردم در لاله زار در باغهای گل به کار گرفته شده است و هزاران نفر جذب بازار کار در زمینه تولید گلاب و اسانس شده اند.

قطب دوم گلاب کشور آب ندارد؛ خسارت میلیاردی به کشاورزان لاله زار

رمضان سبک خیز می افزاید: خشکسالی در سال جاری نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است که موجب کاهش ۵ هزار تنی تولید محصول شده است.

وی وابستگی لاله زار به آب های سطحی و کاهش حجم این آبها را دلیل کمبود آب و خشکسالی در این منطقه دانست.

سبک خیز بیان کرد: از سوی دیگر سرمازدگی ماه های ابتدایی سال جاری نیز موجب خشک شدن بسیاری از بوته های گل شده است و عملا درصد قابل توجهی از باغ ها دچار سرمازدگی و آسیب شده اند.

کشاورزان منتظر حمایت مسئولان هستند
وی به گرمازدگی تابستانه نیز اشاره و بیان کرد: در زمان به گل نشستن باغ ها نیز گرمای هوا موجب گرمازدگی گل ها می شود.

سبک خیز گفت: حجم قابل توجهی از گل در سال جاری برداشت شده است و هم اکنون در روزهای پایانی برداشت هستیم اما بسیاری از کشاورزان خسارت جدی دیده اند.

در کنار کشاورزان کارگاه های گلاب گیری نیز این روزها با کمبود گل مواجه هستند و از حجم کار آنها در مقایسه با سال گذشته کاسته شده است این رویه خسارت های جدی به اقتصاد مردم این منطقه وارد کرده است و نگرانی ها در زمینه موج جدید مهاجرت از روستاها به شهر شدت گرفته است.

کشاورزان خواستار حمایت بیشتر از سوی مسئولان و ارائه تسهیلات برای جبران خسارت ها در کوتاه مدت هستند.

کد خبر: ۹۵٬۹۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha