۷ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
خوش‌نشینی گرانی روی زندگی مستاجران؛ اجاره بها تا ۳۵ درصد افزایش یافت
«بازار» گزارش می دهد

خوش‌نشینی گرانی روی زندگی مستاجران؛ اجاره بها تا ۳۵ درصد افزایش یافت

در اولین هفته تابستان و پس از پایان تب‌وتاب انتخابات ریاست جمهوری، بازار مسکن همچنان در رکود به سر می‌برد، اما روزگار سخت مستاجران در برابر رشد اجاره بها معضلی است که ظاهرا تمام شدنی نیست.

بازار؛ گروه راه و مسکن: در اولین هفته تابستان و پس از آنکه تب‌وتاب انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید، بازار مسکن همچنان در حالت رکود به سر می‌برد؛ اما جدا از خریداران و فروشندگان، موجران و مستاجران هم در این بازار حضور دارند که اتفاقا در تابستان معمولا نقش پررنگ‌تری بازی می‌کنند. در سال‌هایی که کرونا تمایل به جابه‌جایی را در مستاجران کم کرده است، مالکان همچنان تلاش دارند قیمت خانه‌های خود را با تورم گران کنند و بدین ترتیب نقل و انتقال در این بازار، پررونق می‌ماند.

دولت پرداخت وام ودیعه مسکن به مستاجران را با ۲ مدل در دستور کار قرار دارد
سال گذشته و همزمان با شیوع کرونا در کشور، دولت پرداخت وام ودیعه مسکن به مستاجران را در دستور کار قرار دارد. این وام، امسال نیز پرداخت خواهد شد و هفته گذشته محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: «تاکنون ۲۳۰ هزار نفر برای دریافت وام ودیعه مسکن سال ۱۴۰۰ ثبت نام کرده‌اند.» به گفته او تا دو هفته دیگر اولین گروه واجدان شرایط دریافت وام به بانک معرفی خواهند شد.

سقف تسهیلات کمک ودیعه اجاره در تهران ۷۰ میلیون تومان، کلان‌شهرهای بالای یک میلیون نفر ۴۰ میلیون و سایر شهرها ۲۵ میلیون تومان است و متقاضیان تا پایان شهریور ماه فرصت ثبت نام دارند و بانک‌ها و موسسات اعتباری موظفند حداکثر تا پایان آذر سال جاری تسهیلات مذکور را پرداخت کنند.

روزگار سخت مستاجران| اجاره بها تا ۳۵ درصد افزایش یافت

براساس آنچه اعلام شده، نحوه پرداخت وام ودیعه مسکن به مستاجران مانند سال گذشته در دو مدل خواهد بود. اگر کسی وام را یک ساله بگیرد فقط سود ۱۳ درصد را به طور ماهیانه پرداخت می‌کند و اصل پول را سر سال به بانک برمی‌گرداند. روش دوم این است که افراد وام را به صورت پنج ساله دریافت کنند که اصل و فرع آن را در اقساط ماهیانه با نرخ سود ۱۲ درصد پرداخت خواهند کرد.

بنابراین، مستاجران باید در تهران ماهانه یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، کلان‌شهرها یک میلیون و ۳۴۰ هزار تومان و سایر شهرها ۸۴۰ هزار تومان پرداخت کنند.

سال گذشته دولت اعلام کرد مالکان برای تمدید اجاره حق ندارند بیش از ۲۵ درصد در تهران، ۲۰ درصد در سایر کلان‌شهرها و ۱۵ درصد در مابقی شهرها به اجاره‌بها اضافه کنند؛ اما در نهایت آمارها نشان دادند تورم اجاره در سال گذشته حدود ۵۰ درصد بود

سال گذشته دولت اعلام کرد مالکان برای تمدید اجاره حق ندارند برای تمدید قرارداد، بیش از ۲۵ درصد در تهران، ۲۰ درصد در سایر کلان‌شهرها و ۱۵ درصد در مابقی شهرها به اجاره‌بها اضافه کنند؛ اما در نهایت آمارها نشان دادند تورم اجاره در سال گذشته حدود ۵۰ درصد بود. راهکاری که مالکان برای فرار از این مقررات پیدا کردند، تخلیه اجباری آپارتمان و انعقاد قرارداد جدید بود؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهند در سال جاری روند بازار اندکی متفاوت شده است. در آغاز فصل جابه‌جایی‌ها، تورم اجاره‌ها تا حدود ۳۴ درصد افت کرده و اگر چه همچنان تورم در این بازار وجود دارد؛ اما شیب آن کمتر شده است.

تورم اجاره‌بها، عددی میان تورم عمومی و تورم مسکن است و در سال‌های پس از جهش قیمت مسکن، از روند یکسانی پیروی کرده است که انتظار می‌رود امسال مانند دوره‌های پیشین باشد و شیب رشد اجاره‌بهای مسکن کاهشی باشد و احتمالا بین ۲۵ تا ۳۵ درصد افزایش نرخ اجاره داشته باشیم

تحلیل‌گران می‌گویند تورم اجاره‌بها، عددی میان تورم عمومی و تورم مسکن است و در سال‌های پس از جهش قیمت مسکن، از روند یکسانی پیروی کرده است که انتظار می‌رود در سال جاری نیز مانند دوره‌های پیشین باشد و شیب رشد اجاره‌بهای مسکن در سال جاری کاهشی باشد و احتمالا بین ۲۵ تا ۳۵ درصد افزایش نرخ اجاره داشته باشیم که البته با توجه به تورم شدید سال گذشته، می‌توان گفت مستاجران در سال جاری روزهای سختی را در پیش دارند.

روزگار سخت مستاجران| اجاره بها تا ۳۵ درصد افزایش یافت

بعد از انتخابات ریاست جمهوری هم رکود موجود در بازار مسکن از بین نرفته است و تنها آن دسته از مالکانی که نیاز به پول دارند، واحدهای خود را مقداری زیر قیمت عرضه می‌کنند

رسانه های مختلف به نقل از مشاوران املاک خبر می‌دهند حتی بعد از انتخابات ریاست جمهوری هم رکود موجود در بازار مسکن از بین نرفته است و تنها آن دسته از مالکانی که نیاز به پول دارند، واحدهای خود را مقداری زیر قیمت عرضه می‌کنند.

هرچند نتایج یک نظرسنجی که ملک‌رادار از مشاوران املاک انجام داده است، نشان می‌دهد علی‌رغم وجود رکود در بازار مسکن، همچنان نزدیک ۷۰ درصد مشاوران، این بازار را بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری می‌دانند.

از آن سوی ماجرا و در سمت خریدار، هزینه وام مسکن در روزهای اخیر به بالاترین سطح خود در سال ۱۴۰۰ رسید؛ به طوری که قیمت وام برای متاهلین در این مدت از مرز ۲۹ میلیون تومان عبور کرد

از آن سوی ماجرا و در سمت خریدار، هزینه وام مسکن در روزهای اخیر به بالاترین سطح خود در سال ۱۴۰۰ رسید؛ به طوری که قیمت وام برای متاهلین در این مدت از مرز ۲۹ میلیون تومان عبور کرد.

متقاضیان وام برای خرید خانه می‌توانند بدون ایستادن در صف اوراق تسهیلات بانک مسکن را خریداری کرده و به اعتبار آن از این بانک هزینه خرید مسکن را مطالبه کنند. اعتبار هر کدام از این اوراق برابر ۵۰۰ هزار تومان بوده و قیمت خرید آنها در بازار خرید و فروش آنها تعیین می‌شود.

از آنجا که می‌توان به اعتبار هر ورق ۵۰۰ هزار تومان وام از بانک مسکن اخذ کرد بنابراین مجردها مجاز به سقف خرید ۲۸۰ ورق و متاهلها تنها ۴۸۰ ورق خواهند بود. از این طریق هزینه وام مسکن برای متاهلین و مجردین محاسبه می‌شود.

با توجه به هزینه ۶۱ هزار و ۵۰۰ تومانی هر کدام از اوراق این رقم برای مجردها در روز ۳۰ خرداد ماه  ۱۷ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان و برای متاهلها ۲۹ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان برآورد شد. این بیشترین هزینه پرداختی متقاضیان در تمام سال ۱۴۰۰ در قبال اخذ وام بوده است.

اما روز گذشته گزارش بانک مرکزی نشان داد که قیمت مسکن چندان هم قصد کوتاه آمدن ندارد و در برخی مناطق بسیار بسیار اندک رشد قیمت داشته است. بانک مرکزی گزارش بازار مسکن شهر تهران در خرداد امسال را منتشر کرد که بر اساس آن متوسط قیمت هر متر مربع، ۲۹.۶ میلیون تومان برآورد شده است.

بر اساس این گزارش در خرداد امسال ۵ هزار و ۱۰۲ فقره معامله مسکن ثبت شده که نسبت به ماه گذشته (اردیبهشت ۱۴۰۰) رشد ۲۹.۶ درصدی داشت ولی نسبت به ماه مشابه قبل (خرداد ۱۳۹۹) کاهش ۵۲.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در خرداد امسال ۲۹ میلیون و ۶۷۳ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شده که نسبت به اردیبهشت امسال افزایش ۳ درصدی و نسبت به خرداد سال گذشته رشد ۵۶.۶ درصدی دارد

متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در خرداد امسال ۲۹ میلیون و ۶۷۳ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شده که نسبت به اردیبهشت امسال افزایش ۳ درصدی و نسبت به خرداد سال گذشته رشد ۵۶.۶ درصدی دارد.

بیشترین متوسط قیمت در منطقه یک تهران با متری ۶۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اتفاق افتاده و کمترین متوسط قیمت به منطقه ۱۸ با متری ۱۲ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان اختصاص دارد.

کد خبر: ۹۵٬۹۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • asad IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      0 0
      پنج ماه از سال 1400 گذشت هیچ اتفاقی نیافتاد وضعیت اجاره بهای مسکن کماکان بسیار آشفته است یه فرمول عرف از قبل وجود داره که ظاهرا با توجه به قیمت خانه مبلغ رهن رو مشخص میکنند که ظاهرا یک هشتم قیمت منزل هست و یا اجاره را با توجه به مبلغ رهن مشخص میکنند ولی قیمت یه منزل مسکونی که سال قبل 500 میلیون بوده و الان میفرمایند 3 میلیارد چطور ممکن هست که رهن و اجاره پایین بیاد لطفا یه نگاه به سایت دلالی دیوار بکنید قولنامه ها از 15 سال قبل تماما داره در اداره ثبت اسناد ، ثبت میشه پارسال و امسال کجا 20 یا 25 درصد اضافه شده ما هم ببینیم و بدونیم تماما اجاره رو 4 یا 5 برابر کرده اند شغلی بهتر از صاحب خانه بودن سراغ دارید ۴ یا ۵ خانه میخرید نه تجربه میخواد که بخواد سختی بکشی و کاری یاد بگیری و نه میخواد دانشگاه بری خانه ملک شماست مال شماست یا هتل آپارتمانش میکنی روزی یک میلیون تومن میگیری که ممکنه ۱۰ روز در ماه خالی بمونه که در نهایت رقم بالایی میشه و اصلا مجوزی هم نمیخواد و یا اجاره میدی 4۰۰ میلیون با 15 میلیون هر ماه مستاجر بیچاره کار میکنه سختی میکشه میده به شما التماست هم میکنه تعظیم و تکریم هم