افزایش گردش مالی دیجی کالا به ۴۰ هزار میلیارد تومان| خبری از بورسی شدن استارت آپ ها نیست
عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

افزایش گردش مالی دیجی کالا به ۴۰ هزار میلیارد تومان| خبری از بورسی شدن استارت آپ ها نیست

کلاهی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران از رشد ۷۰ درصدی گردش مالی دیجی کالا خبر داد و گفت: مانع تراشی برای جلوگیری از ورود استارتاپ ها به بورس همچنان ادامه دارد.

بازار، اقتصاد دیجیتال: سنگ اندازی ها سر راه بورسی شدن استارت آپ ها حالا صدای اعتراض رییس سازمان بورس را هم درآوردهاست. همین چند وقت پیش بود که دهقان دهنوی در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت که  هدف ما این بوده است که پنج استارتاپ را وارد بورس کنیم اما  موانع زیادی از بیرون به ما  تحمیل شد، و این اجازه به ما داده نشد. این گفته ها در شرایطی مطرح می شود که رییس پارلمان بخش خصوصی تهران تیر پارسال طی توییتی از پذیرفته شدن نماد تپسی در فرابورس خبر داده بود.

او با اشاره به نشست فعالان اقتصادی با وزیر اقتصاد و دارایی گفته بود که، از مردادماه عرضه چهار شرکت دی جی کالا، تپسی، شپور و کافه بازار در بورس شروع شروع می شود. حالا  درست در یک سالگی این وعده و وعیدها «علیرضا کلاهی صمدی» عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران هیچ چشم انداز روشنی درباره ورود استارتاپ ها به بورس ندارد و به خبرگزاری بازار می گوید معلوم نیست که امسال هم این وعده محقق شود.

گردش  مالی دیجی کالا امسال به بالای ۴۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید با این وجود برخی می گویند این استارت آپ پشتوانه مالی ندارد و شرایط بورسی شدن را ندارد 

اختلاف نظرها در باره چگونگی شناسایی ارزش دارایی‌های استارت آپ ها را یکی از مهم ترین موانع بورسی شدن آنها می توان دانست.  

کلاهی صمدی در این باره می گوید: این مساله در تمام دنیا پذیرفته شده است. شاهد هستیم که سهام های رشدی مثل آمازون، اپل، فیس بوک که اتفاقا دارایی سنگینی هم پشت آنها نیست رشد سریعی دارند.

او ادامه داد : این رشد سریع را در ارزش استارت اپ های ایرانی هم شاهد هستیم. به عنوان مثال پیش بینی می شود که گردش مالی دیجی کالا امسال بین ۷۰ تا ۸۰ درصد رشد کند.

این فعال اقتصادی با طرح این سوال که اگر یک فروشگاهی بخواهد که فروشی معادل دیجی کالا را داشته باشد باید چند متر زمین داشته باشد، ادامه داد: هنوز که هنوز برخی از مسئولین وقتی می بینند که زمین و ساختمانی پشت این گردش مالی نیست، نگران می شوند که مبادا ارزش این دارایی حبابی باشد.

۱۸ تا ۳۶ ماه پروسه ورود شرکت ها به بازار سرمایه 
این فعال اقتصادی درحالی از مانع تراشی ها و حساسیت ها درباره ورود استارت آپ ها به بازار سرمایه گله می کند که مدیرعامل فرابورس پیشتر طولانی بودن فرآینده ورود شرکت ها به بورس را طبیعی دانسته بود.

امیر هامونی می گوید که «ورود شرکت ها به بورس روال خاص خود را دارد و فقط هم مختص استارت‌آپ‌ها نیست وهمه شرکت‌ها درگیر چنین حساسیت‌هایی هستند. ما باید از تمامی مراجع مربوطه استعلام کنیم و منتظر جواب این استعلام‌ها بمانیم و تا زمانی که این استعلام‌ها پاسخ داده نشود، نمی‌توانیم کار خاصی انجام دهیم. در بعضی از موارد مانند روابطی که با بانک مرکزی و بیمه داریم، سلبی عمل می‌کنیم، به این صورت که می‌گوییم اگر موردی وجود دارد به ما اطلاع دهید در غیر این صورت ما فرض را بر تایید می‌گذاریم.

رییس سازمان فرابورس می گوید که حساسیت ها برای ورود به بازار سرمایه تنها مربوط به استارت آپ ها نیست. ضمن اینکه پروسه ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه در دنیا بین ۱۸ تا ۳۶ ماه طول می‌کشد

او همچنین گفته بود که پروسه ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه در دنیا بین ۱۸ تا ۳۶ ماه طول می‌کشد.

بار اشتغال روی دوش استارت آپ ها 
شیپور، تپسی، کافه بازار، اسنپ و دیجی کالا ۵ استارت آپی هستند که مدت هاست در صف انتظار برای ورود به بورس قرار گرفته اند. استارت آپ هایی که کلاهی صمدی معتقد است بخش زیادی از بار  اشتغال در چند سال گذشته به دوش آنها بوده است.  

جالب است که بدانید طبق گزارش اسنپ در سال ۱۳۹۸، حداقل ۲ میلیون راننده در این صنعت مشغول به کار هستند که در مقایسه با اشتغال‌زایی  ۲.۳ میلیونی دولت برای کارمندان، عدد بزرگی به نظر می‌رسد.  

کلاهی همچنین به ارزش افزوده و اشتغال زایی استارت آپ ها اشاره کرد و گفت: ما دو نوع کارآفرینی در کشور داریم. نوع اول کار آفرینی سوداگری زالو صفتانه از جیب و سرمایه مردم است. نوع دیگر، کارآفرینی واقعی است که به کاهش هزینه های داد و ستد کمک می کند. خالقان این نوع سال ها نه تنها خود رشد میکند بلکه ارزش افزوده بالایی هم خلق می کنند.

عضو اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه مسئولان باید تنگ نظری ها و نگرانی ها را کنار بگذارید، ادامه داد: دیر یا زود ناچار به پذیرش ماهیت فعالیت استارت آپ ها و ورود آنها به بورس خواهیم بود.

 طبق گزارش اسنپ در سال ۱۳۹۸، حداقل ۲ میلیون راننده در این صنعت مشغول به کار هستند که در مقایسه با اشتغال‌زایی  ۲.۳ میلیونی دولت برای کارمندان، عدد بزرگی به نظر می‌رسد

دیجی کالا کی بورسی می شود؟ 
دیجی‌کالا که خود را بزرگ‌ ترین فروشگاه اینترنتی ایران می‌داند به گفته بنیان‌ گذارانش سه سال است که برای ورود به بورس برنامه‌ ریزی می‌کند. برادران محمدی در نشست خبری خود در تیر  سال گذشته اعلام کردند که می‌ خواهند بر اساس قوانین فرابورس، با یک درصد حداقلی وارد بازار سرمایه شوند. اما به نظر می رسد ورود استارت آپ ها به بورس به این راحتی ها نیست. این در حالی است کلاهی می گوید که گردش مالی این استارت آپ از ۲۸ هزار میلیارد تومان در سال گذشته به حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

کد خبر: ۹۵٬۸۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha