عرضه مرغ های یک کیلویی در بازار! | تلفات مرغداری ها در فصل گرما ۲ برابر می شود
«بازار» گزارش می دهد

عرضه مرغ های یک کیلویی در بازار! | تلفات مرغداری ها در فصل گرما ۲ برابر می شود

مدتی است که مرغ در بازار کم شده و هم اکنون بسیاری از واحدهای صنفی در سطح شهر تهران یا مرغ ندارند و یا مرغ را بیش از قیمت مصوب ۲۴هزار و ۹۰۰ تومان به مشتریان خود عرضه می کنند.

بازار؛ گروه بازار و اصناف: گزارش میدانی خبرنگار بازار حاکی از این است که هم اکنون برخی از واحدهای صنفی در سطح شهر مرغ ندارند و دلیل آن را کمبود مرغ در مرغدارای ها اعلام می کنند.

یک مرغ فروش در غرب تهران به خبرنگار خبرگزاری «بازار» گفت: مدتی است که قیمت مرغ در عمده فروشی گران شده و چون ما ملزم به فروش مرغ به قیمت مصوب ۲۴ هزار و ۹۰۰تومان هستیم فعلا مرغ عرضه نمی کنیم.

کمبود مرغ از مدتها پیش قابل پیش بینی بود
«حسین احمدی» بیان کرد: کمبود مرغ از مدتها پیش قابل پیش بینی بود، چون مرغداری ها جوجه ریزی کمتری را داشته اند و این سبب شده که هم اکنون شاهد کمبود مرغ در بازار باشیم.

برخی از مرغ فروشی ها در شهر قیمت مصوب مرغ را روی مغازه های خود الصاق کرده اند، اما مرغ برای عرضه ندارند و این مساله باعث سرگردانی مردم برای خرید مرغ شده است

با وجود اینکه برخی از مرغ فروشی ها در شهر قیمت مصوب مرغ را روی مغازه های خود الصاق کرده اند، اما مرغ برای عرضه ندارند و این مساله باعث سرگردانی مردم برای خرید مرغ شده است.

گزارش میدانی خبرنگار بازار از میادین میوه و تره بار شهرداری تهران نیز حاکی است که در برخی از غرفه های این میادین خریداران پس از یک ساعت معطلی در صف ۴ عدد مرغ با وزن حدود یک کیلوگرمی دریافت می کنند و دو هفته است که مرغ با این وزن به مشتریان بفروش می رسد.

امروز ششم تیرماه در میدان میوه تره بار میدان صادقیه تهران فقط دو غرفه مرغ به مردم عرضه می کرد که آنهم پس از معطلی یک ساعته خریداران در صف، ۴ عدد مرغ یک کیلوگرمی به مردم فروخته می شود.

عرضه مرغ به هر نفر ۴ مرغ یک کیلوگرمی
در میدان قزل قلعه جلال ال احمد نیز امروز دو غرفه مرغ عرضه می کرد که وزن هر کدام آن حدود یک کیلوگرم بود و برای هر کسی که در صف بود ۴ عدد مرغ کوچک بفروش می رسید.

ترس از گرما و شرایط فصلی و احتمال تلف شدن مرغ ها به علت افزایش دما در سالن مرغداری ها، عمده دلیل عرضه مرغ یک کیلوگرمی در بازار است

در خصوص دلایل کمبود مرغ در بازار و فروش آن با وزن یک کیلوگرمی و یا کمتر به مردم، نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور به خبرنگار بازار گفت: ترس از گرما و شرایط فصلی و احتمال تلف شدن مرغ ها به علت افزایش دما در سالن مرغداری ها، عمده دلیل عرضه مرغ یک کیلوگرمی در بازار است.

«حبیب اسداله نژاد» بیان کرد: کاهش جوجه ریزی در مرغداری ها نیز سبب شده هم اکنون مرغ در بازار حدود ۱۰ درصد کمبود داشته باشد.

هم اکنون بازار کمتر از ۱۰ درصد کمبود مرغ دارد 
این مقام مسئول در کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور اظهار داشت: ولی این شرایط باعث کمبود شدید مرغ در بازار نیست بلکه هم اکنون کمتر از ۱۰ درصد در بازار مرغ کمبود دارد.

در فروردین ماه ۱۱۲ میلیون، اردیبهشت ماه ۱۱۳ میلیون و درخرداد ماه ۱۱۳میلیون قطعه مرغ در مرغداریها جوجه ریزی شده است در حالی که برای تامین نیاز و رفع کمبود مرغ در بازار، باید مرغداری ها هر ماه ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی می کردند

وی با اشاره به میزان جوجه ریزی در مرغداری ها در طی سه ماه گذشته یادآور شد: در فروردین ماه ۱۱۲ میلیون، اردیبهشت ماه ۱۱۳ میلیون و در خرداد ماه ۱۱۳میلیون قطعه مرغ در مرغداریها جوجه ریزی شده است در حالی که برای تامین نیاز و رفع کمبود مرغ در بازار، باید مرغداری ها هر ماه ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی می کردند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور با بیان اینکه در این سه ماه به علت کمبود جوجه حدود ۷ درصد جوجه ریزی کم بوده است، گفت: این موضوع نیز در کمبود مرغ در بازار آنچنان اثرگذار نیست که هم اکنون شاهد کمبود مرغ در بازار هستیم.

اسدالله نژاد تاکید کرد: تولید کنندگان به دنبال تامین مرغ مورد نیاز مردم هستند و مرغ نیز به اندازه کافی تولید می شود، ولی برای رفع کمبود مرغ و ساماندهی آن در بازار باید نظارت ها بیشتر شود.

همواره تلفات مرغ در فصل گرما افزایش می یابد
وی بیان کرد: تجربه به ما نشان داده است که همواره تلفات مرغ در فصل گرما افزایش می یابد و حتی تلفات به بیش از ۲ برابر نیز می رسد و مرغداران برای کاهش خسارت احتمالی، مرغ خود را با وزن کمتری و با حدود ۳۲ روز به بازار عرضه می کنند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور افزود: عرضه مرغ با وزن کم و تخلیه زودتر از موعد سالن ها نیز حدود ۲۵ درصد باعث کمبود گوشت مرغ در بازار می شود و این مساله نیز باعث کمبود نسبی مرغ در بازار می شود.

هم اکنون قیمت مرغ زنده ۱۹ هزار و ۵۰۰ تا ۲۰ هزار تومان است و باید مرغ کشتار روز  حدود ۲۹ هزار تومان بفروش برسد، اما قیمت مصوب مرغ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است

این مقام مسئول در کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور در خصوص قیمت مرغ نیز گفت: هم اکنون قیمت مرغ زنده ۱۹ هزار و ۵۰۰ تا ۲۰ هزار تومان است و باید مرغ کشتار روز  حدود ۲۹ هزار تومان بفروش برسد، اما قیمت مصوب مرغ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است.

وی با بیان اینکه مرغداری ها هم اکنون مرغ را در بازار به قیمت مصوب ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه می کنند، گفت: از طرفی تحویل نهاده ها به مرغداری ها نیز به سختی و دیر انجام می شود و تولید کنندگان مجبور هستند بخشی از نهاده های خود را از بازار آزاد تهیه کنند.

اسدالله نژاد بیان کرد: به طور متوسط هر ماه بازار نیازمند ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی است، ولی در بازار جوجه یک روزه کم است و این سبب شده که هم اکنون جوجه یک روزه به قیمت ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار تومان به مرغداران عرضه شود در حالی که قیمت آن قبلا ۴۵۰۰ تومان بود.

مرغداران در سه ماه گذشته نتوانسته اند ماهانه ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی کنند
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور کاهش در تولید جوجه یک روزه نیز در کمبود مرغ در بازار تاثیرگذار است زیرا مرغداران در سه ماه گذشته نتوانسته اند ماهانه ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی کنند.

در حال حاضر عرضه مرغ با نرخ مصوب در مرغ فروشی های سطح شهر تهران و میادین میوه و تره بار شهرداری تهران کاهش یافته ولی عرضه مرغ بسته بندی و قطعه بندی با قیمت بالاتر همچنان ادامه دارد.

هم اکنون قیمت مرغ بسته بندی در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران حدود ۴۸ هزار تومان و قیمت مصوب مرغ تازه ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است و این سبب شده عرضه مرغ بسته بندی در فروشگاه ها افزایش و عرضه مرغ کشتار روز در بازار کمتر شود.

کمبود مرغ در برخی ازواحدهای صنفی مرغ فروشی ها سبب شده قیمت مرغ در برخی از این واحدهای صنفی به قیمت ۳۲ تا ۳۵ هزار تومان به مشتریان عرضه شود و فروش مرغ به قیمت مصوب به مردم نیازمند نظارت بیشتر دستگاه های نظارتی است.

کد خبر: ۹۵٬۸۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha