۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
چگونه یک خودرو صفر کیلومتر را آب‌بندی کنیم؟ | آمادگی لازم برای حرکت
«بازار» بررسی کرد

چگونه یک خودرو صفر کیلومتر را آب‌بندی کنیم؟ | آمادگی لازم برای حرکت

منظور از آب‌بندی کردن خودرو در حقیقت آماده سازی ابتدایی خودرو برای استفاده طولانی مدت با  کارکرد نرم و روان و بدون سر و صدا است، هزار کیلومتر نخست اهمیت ویژه در آب‌بندی دارد.

بازار؛ گروه خودرو: در زمان خرید خودرو صفر کیلومتر، چالش اصلی مشتریان و مالکان خودروها با توجه به تقلیل کیفیت خودروهای داخلی، شیوه آب‌بندی کردن است. آب‌بندی خودرو اصطلاحی که در بازار و میان دلالان، خریداران و فروشندگان فرمول‌های عجیب و غریبی دارد که هیچ ارتباطی با علم و صنعت خودرو ندارد. اما این سوال همواره برای مالکان خودروها مطرح هست که آب‌بندی یعنی چه؟ چرا باید آب‌بندی برای خودرو انجام شود؟ در صورت عدم آب‌بندی چه ایراداتی در خودرو ممکن هست رخ دهد؟ در این گزارش سعی کردیم، به سوالات فوق پاسخ داده و شیوه اصولی و درست آب‌بندی خودروهای صفر کیلومتر را شرح دهیم.

منظور از آب‌بندی چیست؟
خودرو متشکل از قطعات فراوانی بوده که اجماع آن‌ها با یک دیگر سیستم‌ها را تشکیل می‌دهد. برای نصب هر یک از سیستم‌های قوای محرکه، انتقال قدرت، تعلیق و غیره مراحل تست و کالیبراسیون انجام می‌شود. این مراحل به همراه تست‌های پس از مونتاژ اصطلاحا خودرو را آب‌بندی می‌کند. واژه آب‌بندی در خودرو یعنی آماده سازی سیستم یا مجموعه جهت عملکرد، معمولا آب‌بندی برای اجزای محرک و دوار خودروها و سایر وسایل نقلیه انجام می‌شود. بنابراین می‌توان نتجه گرفت خودروها در کارخانه‌های خودروسازی مراحل آب‌بندی را گذارنده‌اند.

 منظور از آب‌بندی کردن خودرو در حقیقت آماده سازی ابتدایی خودرو برای استفاده طولانی مدت بوده و در زمان آب‌بندی باید به گونه ای از خودرو استفاده کنیم تا سایش مولکولی مناسب و یکنواختی بین قطعات مکانیکی ایجاد شود تا  کارکرد نرم و روان و بدون سر و صدا داشته باشد

مراحل آب‌بندی چگونه است؟
منظور از آب‌بندی کردن خودرو در حقیقت آماده سازی ابتدایی خودرو برای استفاده طولانی مدت بوده و در زمان آب‌بندی باید به گونه ای از خودرو استفاده کنیم تا سایش مولکولی مناسب و یکنواختی بین قطعات مکانیکی ایجاد شود تا کارکرد نرم و روان و بدون سر و صدا داشته باشد. در واقع موتور و گیربکس قبل از نصب روی خودرو روشن و به همراه روغن تست می شوند، در این صورت نیاز به حساسیت جهت انجام آب‌بندی نیست. ولی در مجموع قطعات فلزی در ابتدای کارکرد دارای سطح خشن مولکولی هستند که اگر به آرامی و ملایمت ساییده شوند، سطح یکنواخت و روانی ایجاد خواهد شد. ولی اگر همین سطوح با فشار، شدت و دمای بالا ساییده شوند باعث سایش و فرسودگی زیاد می‌گردند، برای مثال سطح پیستون و سیلندر در صورت عدم آب بندی مناسب موجب از دست دادن کمپرس سیلندر و نهایتا کاهش قدرت و کشش موتور خواهد شد.

برای آب‌بندی کردن موتور خودرو بهتر است در هزار کیلومتر اول کارکرد خودرو، دور موتور را بیش از حد بالا نبرید. تعویض دنده ها در دور بالا انجام نشود و با دنده مرده حرکت نکنید. با سرعت یکنواخت در یک دنده حرکت نکنید، از شتاب ناگهانی پرهیز کنید

موتور خودرو را چگونه باید آب‌بندی کرد؟
برای آب‌بندی کردن موتور خودرو بهتر است در هزار کیلومتر اول کارکرد خودرو، دور موتور را بیش از حد بالا نبرید. تعویض دنده ها در دور بالا انجام نشود و با دنده مرده حرکت نکنید. با سرعت یکنواخت در یک دنده حرکت نکنید، از شتاب ناگهانی پرهیز کنید. از پیچیدن سریع و ترمزهای ناگهانی بپرهیزید و بعد از پایان هزار کیلومتر روغن موتور و فیلتر روغن را تعویض نمایید تا براده های احتمالی تخلیه شود و همچنین سایر قسمت های خودرو طبق سرویس اولیه خودرو بازدید گردد.

بنابراین باید ذکر کرد که در هزار کیلومتر نخست رانندگی با خودرو تا حد امکان فشار کمتری به آن وارد شود. بنابراین باید در سربالایی از دنده سنگین و مناسب بهره گرفته شود. شتاب گیری مناسب پیش از رسیدن به سربالایی راهکار مناسبی برای جلوگیری از وارد شدن فشار به خودرو است. بهتر است در این مدت از دور موتور کمتر و دنده سبک تر استفاده شود. برای استفاده از پدال گاز هم محدودیت هایی در نظر گرفته شده است و هرگونه تخت گاز رفتن با خودروی ممنوع است.

گفتنی است که در واقع قطعات مختلف مانند پیستون ها، رنگ ها و دیگر قسمت ها باید با کارکرد مناسب و بهینه از طریق روغن کاری مناسب هماهنگ و یکپارچه شود. گاهی به دلیل غیر همجنس بودن قطعات یک خودرو، این قطعات باید هماهنگ شود. در خودروهایی که توسط شرکت های بزرگ خودروسازی در سطح دنیا ساخته می شود قطعات خودرو پیش از نصب به طور جداگانه آب بندی و با هم هماهنگ شده است. بنابراین راننده بعد از خرید خودرو می تواند براحتی و با سرعت و شرایط دلخواه خود رانندگی کند.

کد خبر: ۹۵٬۷۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha