۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
بزودی صادرکننده واکسن کرونا خواهیم بود
وزیر بهداشت:

بزودی صادرکننده واکسن کرونا خواهیم بود

نمکی، وزیر بهداشت گفت: با کمال افتخار می‌گویم امروز داشته هایمان با تصاعد، بیشتر از داشته‌های روزهای اول کروناست. امروز نیاز به تخت اضافه برای بستری بیماران در هیچ یک از موج‌ها نداریم.

به گزارش بازار، سعید نمکی در مراسم افتتاح مرکز کارآزمایی بالینی واکسن ضد کرونا نورا در دانشگاه بقیه الله افزود: امروز برای نفس کشیدن بیمار مبتلا به کرونا در هیچ یک از بیمارستان‌ها نیاز به دستگاه اکسیژن ساز نداریم در حالی که در روزهای اول به شدت نیاز داشتیم و ۴۷۰ دستگاه اکسیژن ساز در بیمارستان‌ها تعبیه کردیم و بقیه درحال نصب است.

نمکی افزود: ما در سال تحریم و گرفتاری، بیش از ۱۶۰ دستگاه سی تی اسکن به دورترین نقاط کشور فرستادیم.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: در ماه های آینده نه تنها کمبود واکسن نخواهیم داشت بلکه ریل گذاری کردیم که واکسن ما در اقصی نقاط جهان، که قلدرها و زورگویان درها را روی تهیدستان بسته اند، بتوانم واکسن صادر و هدیه کنیم و این از افتخارات ناب جمهوری اسلامی است.

سعید نمکی در آیین افتتاح مرکز کارآزمایی بالینی واکسن ضد کرونا نورا در دانشگاه بقیه الله عج گفت: با تمام فشارهایی که با سیل و زلزله و طوفان و آنفلونزای H۱N۱ و کرونا برای نظام سلامت پیش آمد برخی ها فکر می کردند پرستار و پزشکی که شاید ماه ها بخاطر حصر سنگین اقتصادی کارانه ش را نگرفته بودند با دیگر کشورها مقایسه می کردند که ممکن است به کف خیابان بیایند و این روزهای سخت و نداشته ها را تحمل نکنند اما به داشته های ما فکر نکردند.

وی با بیان اینکه داشته های ما اول از همه اعتقاد و ایمان و اخلاص به خدای بزرگ بود، افزود: دشمنان نمی دانستند ما ملتی هستیم که خدایی دارد که هرگز دستش را در روزهای سخت رها نکرد. آنها نمی دانستند که ملتی داریم قویتر، پایدارتر و شجاعتر از آنچه که به تصویر بکشند. آنها به یاد نداشتند که هشت سال دفاع مقدسی داشتیم که پس از هشت سال میلیمتری از این خاک سرزمین را سر میز مذاکره ای پس نگرفتیم.

نمکی اضافه کرد: آنها نمی دانستند ما فرزانه بی بدیلی داریم که در هدایت، حمایت و رعایت والاترین مقام قابل استناد جهان است، آنها نمی دانستند که ما شرکتهای دانش بنیان و جوانانی داریم که از خود حماسه می افرینند، آنها نمی داستند که ما روحانیتی داریم که وقتی می گوییم نماز جمعه تعطیل - چانه نمی زنند، ما شیعه عاشق اهل بیتی داریم که وقتی می گوییم حرم را باید بنا به این مصلحت ببندیم استقبال می کند، ما عشق به استقلال این مملکت آنچنان بی تابمان کرده است که برای آینده این سرزمین نه فقط که آرزوهای بلند که همت های بلند داریم.

وی گفت : گرچه امروز و این روزها برای این جمع دلپذیر است اما برای این سرباز دلپذیرترین هاست.

وزیر بهداشت درمان و اموزش پزشکی در ادامه به بیان خاطره ای از سی سال پیش و پیگیر بودن انتقال یک فناوری از کشورهای بیگانه به ایران که ارزوی ما بود پرداخت و افزود: ما امروز ان فناوری را در دانشگاه بقیه الله داریم و به جهان عرضه می کنیم و این یکی از دستاوردهای بی بدیل برای جمهوری اسلامی ایران است.

نمکی با بیان اینکه امروز داشته هایمان با تصاعد بیشتر از داشته های روزهای اول مبارزه کروناست افزود: امروز نیاز به تخت اضافه برای بستری بیماران در هیچ یک از موج ها نداریم. امروز برای نفس کشیدن بیمار مبتلا به کرونا در هیچ یک از بیمارستانها نیاز به دستگاه اکسیژن ساز نداریم در حالیکه در روزهای اول به شدت نیاز داشتیم.

وی افزود :ما ۴۷۰ دستگاه اکسیژن ساز در بیمارستانها نصب کردیم و بقیه در حال نصب است. ما در سال تحریم و گرفتاری بیش از ۱۶۰ دستگاه سی تی اسکن به دورترین نقاط این کشور فرستادیم.
وزیر بهداشت گفت: هفته پیش در یک منطقه مرزی ترکمن نشین بیمارستانی مهیا شد که در خواب هم نمی دیدند. این از افتخارات جمهوری اسلامی ایران بود.

نمکی افزود: روزهای اول بروز کرونا؛ در بخش آزمایشگاه مولکولی که فقط دو آزمایشگاه داشتیم امروز بیش از ۴۰۰ آزمایشگاه حتی در دورترین نقاط مرزی این مملکت داریم و امروز با لطف خدا صاحب دانش نوین مدیریت بیماری هستیم.

وی اضافه کرد: در موج چهارم با ویروس انگلیسی که قدرت سرایت و بیماری زایی و مرگ زایی چندبرابری داشت، ما یک دوم موج سوم مرگ داشتیم و این هنرمندی تیمی بود که طراحی مدیریت بیماری را به عنوان مدل موفق اجرا کردند.

نمکی خاطرنشان کرد : امروز ما واکسن کووید ۱۹ را با چندین پلتفورم در اختیار داریم، واکسن برکت و واکسن پاستور به سرانجام رسید، دیروز واکسن اسپوتنیک روسی را رونمایی کردیم، در سیناژن مرحله دو بالینی را می گذرانند، در رازی به خوبی مرحله ۲ درحال اتمام است. در مجموعه فخرا مرحله ۲ آن هم به خوبی پیش می رود و مجموعه سپاه که به خوبی درحال پیشرفت در مراحل ساخت واکسن است که همه این ها نشان از توان بالای دانشمندان ایرانی در ساخت واکسن است.

کد خبر: ۹۵٬۷۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha