۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
خاموشی‌های ادامه دار در خراسان جنوبی؛ تولید مازاد هم چاره ساز نشد
گزارش بازار؛

خاموشی‌های ادامه دار در خراسان جنوبی؛ تولید مازاد هم چاره ساز نشد

بیرجند- خاموشی‌ها در خراسان جنوبی علی رغم تولید مازاد بر نیاز استان همچنان ادامه دارد و مسئولان دلیل قطعی برق را خشکسالی بی سابقه و افزایش رمز ارزها می‌دانند.

بازار، گروه استان‌ها: در جامعه امروز که تکنولوژی حرف اول را می‌زند و انجام اغلب کارها به آن وابسته است و بسیار مردم از نیروی برق کمک می‌گیرند قطع آن و اعمال خاموشی مکرر موجب بروز مشکلاتی در ارائه خدمات دهی شده است و با قطعی برق از زندگی روزمره تا اقتصاد دچار مشکل و اختلال خواهند شد.

گلایه مردم خراسان جنوبی از اعمال خاموشی‌ها این است که خاموشی‌ها طولانی مدت است و باعث از بین رفتن اقلام غذایی موجود در یخچال‌ها و سوپرمارکت‌ها می‌شود، همچنین برای افرادی که با وسایل الکترونیکی کار می‌کنند نیز مشکلات بیشماری را ایجاد کرده است.

قطع برق تنها در داخل شهر رخ نمی‌دهد و خاموشی در محورهای ارتباطی  استان نیز مشکلاتی را برای رانندگان در شب ایجاد کرده همچنین خاموشی دستگاه‌های پزشکی مورد استفاده در خانه‌ها از جمله دستگاه اکسیژن که در خانه‌ها برای برخی از بیماران مبتلا به کرونا و جانبازان استفاده می‌شود، جان بیماران را به خطر انداخته است.

افزایش ۱۰ برابری رمز ارزها
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار بازار یکی از علت‌های افزایش قطعی برق در سال جاری را مصرف رمز ارزها دانست و عنوان کرد: استفاده از رمز ارزها نسبت به سال قبل ۱۰ برابر افزایش داشته است.

وی ادامه داد: بیش از دو هزار مگاوات مصرف رمز ارزها است که فقط ۳۲۲ مگاوات آن دارای مجوز و بقیه غیر مجاز هستند.

دادگر گفت: به دلیل افزایش گرمای امسال نسبت به سال‌های گذشته به میزان متوسط ۵ درجه سانتی گراد در فروردین و ۲.۵ درجه در اردیبهشت ماه سیستم‌های سرمایشی مصرف کنندگان خیلی زود وارد مدار شده است.

به گفته وی سیستم‌های سرمایشی اغلب با بازدهی پایین سهم عمده‌ای در افزایش مصرف برق دارند به گونه‌ای که فقط ۲۳ هزار مگاوات مصرف سیستم‌های سرمایشی در اوج مصرف است.

وی خاطر نشان کرد: کمبود بارندگی در استان نسبت به مدت مشابه درسال‌های قبل یکی از دلایل اصلی کمبود برق در سال جاری است که این موضوع باعث کاهش تولید برق نیروگاه‌های برق آبی و افزایش مصرف برق چاه‌های کشاورزی برای برداشت آب از منابع زیرزمینی شده است.

دادگر اعلام کرد: علاوه بر موارد گفته شده، در کل کشور یک میلیون مشترک برق نیز به مشترکین اضافه شده است که همه این عوامل دست به دست هم داده و باعث شده که تراز تولید برق و مصرف برق در سال جاری به هم بخورد و باعث کمبود برق در سال جاری شود.

خاموشی‌های ادامه دار در خراسان جنوبی؛ تولید مازاد هم چاره ساز نشد

تولید مازاد برق در استان
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی تولید برق استان را با توجه به وجود نیروگاه‌های شهید کاوه قائن و نیروگاه گازی قائن و نیروگاه‌های خورشیدی استان حدود ۷۰۰ مگاوات اعلام کرد و بیان داشت: نیروگاه شهید کاوه در استان مازاد مصرف تولید دارد.

دادگر اضافه کرد: نیروگاه‌های خورشیدی در استان شامل نیروگاه ۱۰ مگاواتی خوسف، نیروگاه ۷ مگاواتی سربیشه نیروگاه یک مگاواتی بشرویه و ۴۵۶ نیروگاه خورشیدی محدود به ظرفیت انشعاب با توان تولید ۴.۶ مگاوات است.

به گفته وی مجموع توان تولید نیروگاه‌های خورشیدی حدود ۲۳ مگاوات است که به شبکه سراسری برق تزریق می‌شود.

توان تولید نیروگاه‌های خورشیدی حدود ۲۳ مگاوات است که به شبکه سراسری برق تزریق می‌شود

اداره یکپارچه شبکه برق در کشور
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در زمینه مازاد تولید برق در استان و حتی ظرفیت صادرات خراسان جنوبی، گفت: صادرات برق خارج از حوزه خدمات شرکت و به تشخیص مقامات وزارت است.

دادگر در پاسخ به این سوال که چرا با وجود مازاد تولید شاهد قطعی برق در خراسان جنوبی هستیم، اظهار کرد: با این وجود که نیروگاه‌های برق استان بیشتر از مصرف استان تولید برق دارند ولی شبکه برق در کشور به صورت یکپارچه اداره می‌شود و شبکه‌ها به هم پیوسته است که مزایای خیلی زیادی دارد.

وی درباره یکپارچگی شبکه برق تصریح کرد: در فصل زمستان سال ۹۹ به دلیل کمبود سوخت در برخی از نقاط کشور از جمله خراسان جنوبی، نیروگاه‌های برق از مدار خارج شدند و گاز نیروگاه شهید کاوه به دلیل افت فشار گاز و جلوگیری از قطع گاز مشترکین خانگی قطع شد و نیروگاه حدود دو تا سه ماه عملاً تولید برق نداشت.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر شبکه برق کشور یکپارچه نبود باید برق استان ٢ یا ٣ ماه قطع می‌ماند در صورتی که به دلیل شبکه به هم پیوسته باقی استان‌ها به خصوص استان‌های جنوبی کشور تولید برق خود را افزایش دادند و کمبود استان خراسان جنوبی و باقی استان‌ها را که مشکل تأمین سوخت داشتند، جبران کردند.

به گفته وی شبکه‌های به هم پیوسته و یکپارچه بنا به دلایلی همچون اختلاف افق، اختلاف فرهنگ‌ها، اختلاف دما و اقلیم‌های مختلف دارای مزایای زیادی است و شبکه برق در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به صورت یکپارچه است که همه از این یکپارچگی منتفع می‌شوند.

خاموشی‌های ادامه دار در خراسان جنوبی؛ تولید مازاد هم چاره ساز نشد

سهمیه بندی کشوری برق برای هر استان
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی درباره چگونگی اعمال خاموشی‌ها نیز عنوان کرد: شرکت توانیر و دیسپاچینگ ملی هر روز برای هر استان یک سهمیه مشخصی را تعیین می‌کند که استان‌ها نباید از آن سهمیه تجاوز کنند.

دادگر ادامه داد: زمانی که مصرف استان از مصرف سهمیه‌بندی شده بیشتر شود، برنامه‌هایی اجرا می‌شود تا برای مشترکین خانگی کمترین خاموشی اعمال شود.

وی بیان کرد: با صنایع بزرگ استان مذاکره و توافق شده است تا در ساعتی که مصرف برق استان زیاد می‌شود این صنایع مصرف خود را کاهش دهند که همکاری خوبی از طرف اغلب صنایع با صنعت برق انجام می‌شود و این صنایع به مدت چند ساعت در شبانه روز کاهش مصرف دارند.

با صنایع بزرگ استان مذاکره و توافق شده است تا در ساعتی که مصرف برق استان زیاد می‌شود این صنایع مصرف خود را کاهش دهند و از طرح های تشویقی بهره مند شوند

به گفته وی به دلیل تشویق این صنایع، بعد از اتمام فصل گرما و عادی شدن شرایط این همکاری‌ها را بدون پاسخ نمی‌ماند و متناسب با همکاری صنایع پاداش‌هایی برای صنایع منظور خواهد شد.

دادگر اضافه کرد: یک گروه دیگر از مشترکین چاه‌های کشاورزی هستند که چاه‌های کشاورزی هم به صورت داوطلبانه با شرکت برق تفاهم‌نامه‌ای دارند که حدود ۴ یا ۵ ساعت در شبانه روز برق چاه‌ها را خاموش کنند که این چاه‌ها نیز کمک بسیار مؤثری به کاهش خاموشی‌ها می‌کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی اظهار کرد: همچنین علاوه بر این موارد برخی از کارخانجات یا ادارات دولتی دارای دیزل ژنراتورهای اضطراری هستند که با آنها نیز تفاهم‌نامه‌ای داریم و برق تولیدی این مولدین برق را خریداری می‌کنیم.

به گفته وی همه این موارد در کنار هم از یک طرف و همکاری مشترکین برق و صرفه‌جویی آنها، باعث می‌شود که در اغلب مواقع از سهمیه تعیین شده عدول نکنیم و پیک استان از حد مجاز خارج نشود، یا با مشارکت‌هایی که گفته شد مقدار تجاوز شده با همکاری جبران شود و خاموشی احتمالی‌ها به حداقل برسد.

قطعی برق با توجه به حساسیت هر منطقه
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی بیان کرد: با وجود تمام این موارد اگر از سهمیه تعیین شده عبور شود مجبور به قطعی برق برخی از مناطق هستیم که کاملاً عدالت رعایت می‌شود.

دادگر تصریح کرد: اینکه کدام منطقه و چه مدت بدون برق باشد با توجه به حساسیت هر منطقه و وجود مشترکین با اهمیت ممکن است یک منطقه کمتر قطعی برق داشته باشد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال مناطقی حساسی که دارای بیمارستان، ایستگاه‌های پمپاژ آب شرب و … هستند از برنامه قطع برق در حالت عادی خارج می‌شوند و حال با توجه به این حساسیت‌ها مناطق اولویت‌بندی شده و به صورت نوبتی به همه مناطق به اولویتی که دارند خاموشی داده می‌شود و هیچ استثنایی هم وجود ندارد.

به گفته وی به تمام مشترکین که در برنامه احتمالی خاموشی قرار دارند از طرق مختلف اطلاع رسانی می‌شود.

کد خبر: ۹۵٬۷۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha