۵ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۳
برنامه ایران برای تولید ۲۰ هزارمگاوات برق هسته‌ای
رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد

برنامه ایران برای تولید ۲۰ هزارمگاوات برق هسته‌ای

صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: هدف ما افزایش تولید برق هسته‌ای کشور از یک‌هزار مگاوات به ۲۰ تا ۳۰ هزار مگاوات است.

به گزارش بازار، علی اکبر صالحی در نشستی در مجلس شورای اسلامی که به میزبانی علی نیکزاد نایب رییس مجلس شورای اسلامی و با هدف هم اندیشی برای افزایش ظرفیت برق هسته‌ای برگزار شد، گفت: براساس برنامه‌ریزهای انجام شده در سبد انرژی ایران ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای دیده شده است.
 
وی با بیان اینکه برق هسته‌ای امروز نیروگاه بوشهر در حدود یکهزار مگاوات است گفت: بنابراین براساس چشم انداز تعریف شده حدود ۲۰ نیروگاه هسته‌ای بوشهر باید ساخته شود.
 
صالحی با بیان اینکه طبق طرح تعریف شده قرار بود ظرف ۲۰ سال این برنامه به سرانجام برسد، گفت: بر اساس این طرح تا سال ۱۳۷۴ باید این طرح به اتمام می‌رسید و کشور از ۲۰ هزارمگاوات برق هسته‌ای برخوردار می‌شد.
 
وی ادامه داد: در آن زمان ۲ دلیل برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای بیان شده بود؛ نخستین دلیل آن این بود که هر یکهزار مگاوات راکتور هسته‌ای از نظر محتوای انرژی معادل ۱۱ تا ۱۲ میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی دارد. از سوی دیگر هر کدام از نیروگاه‌های هسته‌ای مانع از انتشار سالانه معادل ۷ میلیون تن گاز آلاینده می‌شود. در واقع ۱۴۰ میلیون تن گاز حرارتی وارد هوا می‌شود که با وجود نیروگاه هسته‌ای دیگر این مقدار آلایندگی وجود نخواهد داشت.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به عمر بیش از ۲۰ ساله زمان ساخت و تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر گفت: درباره طولانی شدن فرایند ساخت نیروگاه بوشهر موارد متعددی مطرح است از جمله اینکه باید یک سیستم شرقی را با یک سیستم غربی به یکدیگر پیوند می‌دادیم و سرانجام نیروگاه سراپا شد و از سال ۹۲ این نیروگاه یک هزار مگاوات برق تولید می‌کند.
 
صالحی گفت: رهبر انقلاب بارها در رابطه با صنعت برق هسته‌ای به دو نکته تاکید کردند، اول اینکه این صنعت تضمین برق مطمئن نسل‌های آینده و دوم مایه اقتدار جمهوری اسلامی است.
 
وی ادامه داد: مجلس نیز توصیه کرده که سازمان انرژی اتمی زیر ساخت‌های لازم را برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای فراهم کند، ما هم بعد از سال ۹۲ وارد گفتگوهایی شدیم تا تعدادی نیروگاه هسته‌ای ساخته شود و در نهایت بر سر ساخت دو نیروگاه با همکاری کشور روسیه اجماع کردیم که چهار سال است عملیات آن شروع شده است.

کد خبر: ۹۵٬۶۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha