۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۹
فروش دام های مولد عشایر ایلام در سکوت مسئولان
یادداشت؛

فروش دام های مولد عشایر ایلام در سکوت مسئولان

ایلام- «کمبود بارش، خشکسالی و عدم خرید تضمینی دام زنده باعث فروش دام های مولد عشایر استان شده است» این جملات بخشی از یادداشت لیلا کایی فعال رسانه ای برای بازار است که در ادامه می خوانید.

لیلا کایی؛ بازار: امسال یکی از بدترین سال های پنج دهه اخیر در استان ایلام است چراکه کمبود منابع آبی به دلیل کاهش ۴۵ درصدی بارش ضربات سختی را بر پیکره اقتصادی عشایر استان وارد کرده است.

دام های عشایر از بی آبی در حال تلف شدن هستند، عشایر استان نه دام های خود را می توانند به فروش برسانند نه توان نگهداری دارند، بخاطر خشکسالی اخیر چراگاه دامها روبه اتمام است و کاه و کلش منطقه هم توسط دلالان از استان خارج شده است.

متاسفانه به دلیل نبود علوفه، تعدای از عشایر تیشه به دست شده اند و در حال تخریب درختان بلوط برای خوراک دام های خود هستند، به رغم اینکه چندین ماه است خبرهایی در رسانه ها مبنی بر خرید دام مازاد دامداران دست به دست می شود، اما تاکنون چیزی در استان عملی نشده است.

هنوز خبری از شروع خرید دام زنده مازاد بر نیاز عشایر در دست نیست، البته سوال عشایر استان این است قیمت خرید را بر چه مبنایی تعیین و تصویب کرده اند آیا این نرخ گذاری باتوجه به هزینه نگهداری روزانه دام را قصاب محل محاسبه کرده یا کارشناسان.

امسال از لحاظ شرایط اقلیمی و عدم نزولات آسمانی در حد غیر نرمال چرخ زندگانی دامدار و عشایر استان رنجدیده متوقف شده است و ادامه فعالیت با این شرایط غیر ممکن بوده و چاره ای جز بیکاری ،مهاجرت و تغییر رویه زندگی میسر نیست

عشایر و دامداران استان ایلام به دلیل عدم توانایی در تامین نهاده،  مجبور به فروش دام های مولد شده اند، حذف و کشتار دام های مولد قابل جبران نیست و در آینده کشور با مشکلات جدی مواجه می کند.

فروش دام های مولد عشایر ایلام در سکوت مسئولان

بسیاری از عشایر استان ایلام با توجه به خشکسالی و اوضاع نابسامان و نامتقارن دام و علوفه، قادر به پرداخت اقساط وام های دامداری خود نیستند، انتظار است مسئولان در این زمینه نیز کمک حال عشایر باشند.

هرچند طی چند سال اخیر برای نخستین بار در کشور است که قرار است نسبت به خرید دام مازاد عشایر اقدام شود، به همین دلیل شیوه نامه خرید دام مازاد در دو هفته های اخیر تدوین شده و به استان‌ها ابلاغ شده است

امسال از لحاظ شرایط اقلیمی و عدم نزولات آسمانی در حد غیر نرمال چرخ زندگانی دامدار و عشایر استان رنجدیده متوقف شده است و ادامه فعالیت با این شرایط غیر ممکن بوده و چاره ای جز بیکاری ،مهاجرت و تغییر رویه زندگی میسر نیست.

طبق گفته مسئولان امور عشایری استان ایلام، عشایر استان ۳۰۰ هزار راس دام مازاد دارند که در مرحله اول فقط ۵۷ هزار راس آن خرید تضمینی می‌شود و قیمت هرکیلوگرم دام  زنده به قیمت ۴۵ هزار تومان تعیین شده است.

فروش دام های مولد عشایر ایلام در سکوت مسئولان

هرچند طی چند سال اخیر برای نخستین بار در کشور است که قرار است نسبت به خرید دام مازاد عشایر اقدام شود، به همین دلیل شیوه نامه خرید دام مازاد در دو هفته های اخیر تدوین شده و به استان‌ها ابلاغ شده است.

در این تدوین نامه که متولی خرید دام مازاد  عشایر شرکت پشتیبانی امور دام استان است، هنوز دستگاه های اجرایی استان منتظر تخصیص اعتبار لازم و اعلام شرکت پشتیبانی امور دام برای شروع خرید آن با مباشرت اتحادیه شرکت های تعاونی عشایری در سطح استان  هستند.

در حال حاضر اداره کل امور عشایر استان هم بر اساس شیوه نامه ابلاغی میزان سهم خرید هر شهرستانی را مشخص و به پشتیبانی امور دام اعلام کرده است.

جامعه عشایری استان ایلام دارای یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین هستند، تولیدات عشایر شامل تولید سالانه هشت هزار و ۲۰۰ تن گوشت قرمز، ۲۵ هزار تن شیر، ۴۶۵ تن روغن حیوانی، ۳۶۰ تن کشک و یک هزار و ۳۵۰ تن پشم به ارزش یک هزار میلیارد تومان است.

کد خبر: ۹۵٬۶۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha