۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
قیمت نفت از قبل کرونا هم بیشتر شد| رفتار محتاطانه اوپک
گزارش بازار از نوسانات طلای سیاه در هفته گذشته

قیمت نفت از قبل کرونا هم بیشتر شد| رفتار محتاطانه اوپک

قیمت طلای سیاه با رشد بیش از سه درصد به بالاترین رقم از اکتبر ۲۰۱۸ رسیده است. این رشد قیمت در شرایطی اتفاق افتاده که ائتلاف اوپک ۵ روز دیگر قرار است که درباره افزایش تولیدات خود تصمیم بگیرند.

بازار؛ گروه انرژی: قیمت نفت خام در پایان معاملات دیشب (بامداد شنبه به وقت تهران) با امید به افزایش تقاضای تابستانی سوخت رشد کرد تا پنجمین رشد هفتگی متوالی آن به ثبت برسد. اکنون تمام نگاه ها به اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت، روسیه و سایر متحدان این سازمان دوخته شده که قرار است روز اول جولای(دهم تیر) در مورد تعدیل بیشتر توافق کاهش تولید از ماه آگوست به بعد گفت وگو کنند.

در حالی به نظر می رسد که ائتلاف اوپک پلاس عجله‌ای برای افزایش بالای تولید ندارد که بازارهای بزرگ مصرف به شدت نگران رشد قیمت ها در بازار هستند. هند که سومین بازار بزرگ مصرف انرژی محسوب می شود، برای چندمین بار خواهان افزایش تولیدات این ائتلاف شده است.

دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند در دیدار آنلاین با محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک نگرانی های کشورش نسبت به افزایش قیمت های نفت و افزوده شدن به فشارهای تورمی را مطرح کرد. البته وزیر انرژی عربستان خیلی این گفته ها را قبول نداشته و مدعی است که اوپک در مهار تورم نقشی مؤثر دارد. بن سلمان معتقد است که باید محتاط باشیم، اما این احتیاط به معنای آن نیست که نباید کاری انجام دهیم، بلکه باید مطمئن شویم هیچ گام اشتباهی برنمی‌داریم.

قیمت طلای سیاه با رشد بیش از ۳ درصد به بالاترین رقم از اکتبر ۲۰۱۸ رسیده است. نفت برنت در آخرین روز این هفته به قیمت ۷۶ دلار و ۱۸ سنت و نفت خام آمریکا به قیمت حدود ۷۴ دلار معامله شد. بررسی قیمت ها از رشد ۴۴ درصدی قیمت ها از ابتدای امسال تا کنون حکایت دارد 

دلایل رکورد شکنی قیمت نفت چه بود؟ 
رشد قیمت نفت در هفته های گذشته دلایلی متعددی داشته است. برخی تحلیل گران بر این باورند که آغاز فصل تابستان و واکسیناسیون گسترده کرونا در جهان امید به رشد تقاضای نفت افزایش داده است. در حالی تقاضا در بازار جهانی روند صعودی به خود گرفته پیش بینی می شود که اوپک پلاس در مورد افزایش تولید خود از ماه آگوست با احتیاط عمل کند.

وزرای ائتلاف اوپک پلاس در اول جولای (دهم تیر) دیدار می‌کنند تا در مورد مدیریت عرضه نفت به بازار گفتگو کنند. این اطلاعات در جلسه ماه آوریل تنها طرح‌های قبلی خود را برای افزایش تولید بین ماه‌های مه و جولای تثبیت کردند.

این ائتلاف تا پایان ماه جولای ۲.۱ میلیون بشکه در روز به بازار نفت دنیا اضافه می‌کند. بازار در حال حاضر منتظر حرکت بعدی اوپک پلاس است و پیش‌ بینی‌ ها افزایش بیشتر تولید این ائتلاف را از ماه اوت نشان می‌ دهد.

از ۱۵ تحلیلگری که بلومبرگ از آنها نظرسنجی کرده ۱۳ تحلیلگر انتظار افزایش حدود ۵۱۰ هزار بشکه ای تولید اوپک پلاس را از ماه اوت دارد. این رقم تنها یک چهارم کسری عرضه نفت است که برای ماه اوت پیش‌بینی شده است.

بسیاری عقیده دارند ائتلاف اوپک پلاس عجله‌ای برای افزایش بالای تولید ندارد. عبدالعزیز بن سلمان وزیر نفت عربستان هم بر محتاط بودن در افزایش زود هنگام عرضه تاکید کرده است. ولی اظهار نظرهای اخیر وی نشان از افزایش تولید اوپک پلاس است.

 وزرای ائتلاف اوپک پلاس در اول جولای (دهم تیر) دیدار می‌کنند تا در مورد مدیریت عرضه نفت به بازار گفتگو کنند و بسیاری عقیده دارند ائتلاف اوپک پلاس عجله‌ای برای افزایش بالای تولید ندارد

واکنش بازار به بلاتکلیفی برجام 
کاهش امیدواری ها به احیای نفت ایران در بازارهای جهانی را از دیگر دلایل رشد قیمت طلای سیاه دانست. در حالی که مقام های آمریکایی می گویند هنوز اختلافاتی جدی در مورد برخی مسائل اصلی جهت توافق بر سر احیای برجام باقی مانده است، چشم انداز لغو تحریم های ایران و بازگشت قریب الوقوع نفت این کشور به بازار تا حدودی تضعیف شده است.

سرمایه گذاری کمتر شد، قیمت ها بیشتر
کاهش قیمت نفت باعث شد تا سرمایه گذاری ها در این صنعت پایین بیاید. این کاهش سرمایه گذاری اگرچه در آن زمان تاثیری بر قیمت ها نداشت اما حالا به دلیل کاهش ظرفیت ها به دلیل عدم تامین سرمایه مورد نیاز، خودنمایی می کند.

درن وود، مدیرعامل شرکت اکسون موبیل هم اظهار کرد: فکر می‌کنم با خروج از همه‌ گیری و فقدان سرمایه‌ گذاری در صنعت و هم‌ زمان با آغاز دوباره رشد اقتصادی، نبود توازن عرضه و تقاضا بیشتر شود.

سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر هم معتقد است که  در پروژه های نفت و گازی سرمایه گذاری کافی صورت نگرفته است و این می تواند قیمت ها را بالاتر ببرد.

گروه Trading house Trafigur می گوید نفت می تواند سال آینده به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد. بانک امریکا همچنین این هفته پیش بینی کرد که قیمت ها می تواند تا این سطح رشد کند و گلدمن ساکس هم می گوید این سطح قیمت را رد نمی کنم

نفت ۱۰۰ دلاری می شود
به گزارش رویترز قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات روز جمعه با ۶۲ سنت معادل ۰.۸ درصد افزایش به ۷۶ دلار و ۱۸ سنت رسید تا از رشد ۳.۳ درصدی را برای هفته گذشته به ثبت برساند. این بالاترین قیمت از اکتبر ۲۰۱۸ تا حالاست. قیمت نفت خام آمریکا ۳.۰۹ در هفته گذشته افزایش پیدا کرد. بر اساس این گزارش نفت خام آمریکا در آخرین روز کاری این هفته با ۷۵ سنت معادل یک درصد رشد به ۷۴ دلار و ۵ سنت رسید. بررسی قیمت ها نشان می دهد که قیمت نفت در امسال تا حالا حدود ۴۴ درصد رشد را تجربه کرده است.

هرچند که قیمت ها موجود در بازار بالاترین رقم از از اکتبر ۲۰۱۸  است اما امیدواری ها به ادامه این رشد همچنان ادامه دارد و برخی از مدیران نفتی از احتمال افزایش قیمت طلای سیاه به ۱۰۰ دلار سخن می گویند. به گزارش بلومبرگ گروه Trading house Trafigur گفت: نفت می تواند سال آینده به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد. بانک امریکا همچنین این هفته پیش بینی کرد که قیمت ها می تواند تا این سطح رشد کند و گلدمن ساکس هم می گوید این سطح قیمت را رد نمی کنم.  

بن ون بوردن، مدیرعامل شرکت انگلیسی - هلندی شل در این رویداد تصریح کرد: به احتمال زیاد هم شاهد نفت ۵۰ دلاری و هم نفت ۱۰۰ دلاری خواهیم بود، البته درباره توالی آن نمی‌توانم نظری دهم.

پاتریک پویان، مدیر عامل شرکت توتال انرژیز در مجمع اقتصادی قطر گفت: امکان رسیدن قیمت نفت به ۱۰۰ دلار برای هر بشکه وجود دارد، اما در سال‌های آینده دوباره می‌توانیم شاهد افت‌ قیمت‌ها باشیم و دیگر به نوسان قیمت‌ ها عادت کرده‌ایم.

کد خبر: ۹۵٬۵۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha