۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
ابلاغ آیین نامه اجرایی «فداکار خدمت»
توسط معاون اول رئیس جمهور صورت گرفت؛

ابلاغ آیین نامه اجرایی «فداکار خدمت»

جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور آیین نامه اجرایی تبصره (۱) ماده (۲۰) قانون مدیریت بحران کشور در خصوص موضوع «فداکار خدمت» را ابلاغ کرد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، هیئت وزیران در جلسه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ به پیشنهاد سازمان مدیریت بحران کشور و به منظور ارزش نهادن به فرهنگ ایثار و فداکاری و حفظ جایگاه «فداکار خدمت»، آیین نامه اجرایی تبصره (۱) ماده (۲۰) قانون مدیریت بحران کشور، آیین‌نامه اجرایی ماده یادشده را که به موضوع مزبور می‌پردازد، تصویب کرد.

به موجب این آیین نامه، کارکنان و داوطلبانی که در فاصله زمانی اعلام تا خاتمه شرایط اضطراری مندرج در قانون مدیریت بحران کشور، داوطلبانه یا به درخواست سازمان مدیریت بحران کشور، طبق برنامه عملیات پاسخ دستگاه‌های ذی ربط که به تأیید این سازمان رسیده است، همکاری نموده و به سبب انجام وظایف محوله، آسیب دیده یا فوت می‌نمایند، مشمول این آیین نامه هستند و به عنوان فداکار خدمت محسوب می‌شوند و از خدمات و تسهیلات حمایتی مندرج در آیین نامه بهره‌مند خواهند شد.

در مورد آن دسته از فداکاران خدمت که تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی هر یک از صندوق‌های بیمه درمان و بازنشستگی می‌باشند، حسب مورد خود یا عائله تحت تکفل از خدمات و تسهیلات بیمه همان صندوق‌های ذی ربط بهره‌مند خواهند شد و در صورتی که از پرداختی به مشمولین این آیین نامه کمتر باشد، سازمان مابه التفاوت آن را از محل اعتبارات مندرج در قانون مدیریت بحران کشور جبران خواهد نمود.

چنانچه هر یک از کارکنان یا داوطلبان حین عملیات پاسخ، مفقود گردند تا زمان تعیین وضعیت نهایی فرد مبنی بر غایب مفقود الاثر بودن وی که طبق قوانین و مقررات مربوط به تأیید مرجع قضایی ذی صلاح می‌رسد، مستمری مندرج در آیین نامه حسب مورد به ذی نفعان قانونی وی پرداخت می‌گردد.

دستگاه‌های اجرایی می‌توانند برای کارکنان و داوطلبان متبوع خود متناسب با نیاز به تشخیص بالاترین مقام دستگاه، پوشش‌های بیمه‌ای مسئولیت و حوادث بی نام در چارچوب قوانین مربوط که در آن تعهدات بیمه‌گر برابر با هزینه‌های مربوط در این آیین‌نامه باشد، برای موارد خاص خریداری نمایند؛ در این صورت خدمات و تسهیلات حمایتی مندرج در این آیین نامه از محل همان بیمه‌نامه‌ها تأمین می‌شود.

آن دسته از فداکاران خدمت که خدمات برجسته‌ای در حفظ اموال و نجات جان مردم و کاهش صدمات ناشی از حوادث و سوانح داشته اند، متناسب با سطح خدمات ارایه شده به پیشنهاد استاندار و تأیید رییس سازمان مدیریت بحران کشور و تصویب وزیر کشور جهت دریافت و بهره مندی از نشان‌های مندرج در آیین نامه اعطای نشان‌های دولتی، به مرجع ذی ربط معرفی می‌شوند.

همچنین سازمان مدیریت بحران کشور موظف است با همکاری شوراهای اسلامی شهر و روستا و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با رعایت قوانین و مقررات مربوط تمهیداتی را فراهم نماید که به‌منظور پاسداشت خدمات فداکاران خدمت و ترویج ارزش‌های فداکاری و ایثار به پیشنهاد کمیته استانی و تصویب کمیته ملی برنامه‌های تقدیر از فداکاران خدمت از قبیل نامگذاری معابر، اماکن و فضاهای عمومی در شهرها و روستاها و پیش بینی محل دفن مناسب اجرا شود.

کد خبر: ۹۵٬۵۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha