۷ تیر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۰
ابریشم مازندران در مسیر پیله شدن
بازار گزارش می‌دهد؛

ابریشم مازندران در مسیر پیله شدن

ساری- به رغم تلاش برای احیای نوغانداری، هنوز این صنعت در پیله رکود فرو رفته و این شغل آبا و اجدادی در مازندران برای پیله شدن نیازمند رفع موانع و حمایت است.

بازار؛ گروه استان‌ها: نوغانداران از رنج و سختی و حمایت نشدن گلایه دارند و معتقدند هزینه‌های بالای تولید از یک سو، محدودیت فضا و حمایت‌های قطره چکانی و اندک از سوی دیگر سبب شده تا هر سال شمار بهره برداران این حرفه تولید کاسته شود.

نامرغوب بودن تخم نوغان، عدم فعالیت کارگاه‌های تولید، کمبود فضا برای پرورش و بی رونقی بازار سبب شده تا فعالیت در حرفه نوغانداری در مازندران چندان پر مشتری نباشد و کمتر خانواری تمایل به فعالیت در این حوزه دارد.

نوغانداری به شرط معیشت
بانوی سوادکوهی که از بیماری رنج می‌برند و برای امرار معاش و کمک خرج خانواده به ناچار به تولید کرم ابریشم و نوغانداری مشغول است، در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: فقط به عنوان منبع درآمد به رغم سختی و مشکلات، به تولید کرم ابریشم و نوغانداری مشغول هستم.

بانو حلیمه با اظهار اینکه در این اوضاع اسفبار گرانی و مشکلات، چاره‌ای ندارم که به نوغانداری بپردازم، گفت: برخی از تولیدکنندگان قدیمی، درختان توت را قطع کردند زیرا این شغل برایشان صرفه نداشته است.

ابریشم مازندران در مسیر پیله شدن

وی با عنوان اینکه در حال حاضر تعداد کمی از خانوارها به نوغانداری مشغول هستند، افزود: جهاد کشاورزی باید تخم نوغان باکیفیت ارائه دهد و برای خرید محصولات نیز حمایت کند.

جوانترها رغبتی به نوغانداری ندارند
بانوی دیگری که سال های سال در امر پرورش کرم ابریشم فعالیت دارد، نیز با عنوان اینکه نوغانداری دیگر صرفه گذشته را ندارد، در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: جوان‌ها رغبتی برای فعالیت در این حوزه ندارند.

سلیمه احمدی با بیان اینکه بازار فروش محصولات نیز رونقی ندارد، گفت: در سال جاری جهاد کشاورزی حتی آهک به نوغانداران ندارد و کیفیت تخم نوغان نیز هر سال کاسته می‌شود.

وی نبود مکان مناسب برای پرورش کرم ابریشم را از جمله مشکلات بیان کرد و گفت: لازم است تا جهاد کشاورزی نسبت به برپایی کارگاه‌ها یا مراکز تولید در دهستان‌ها و روستاها اقدام کند تا این حرفه پابرجا بماند.

این بانو با اظهار اینکه پرورش کرم ابریشم و نوغانداری روز انقراض و فراموشی است، افزود: انتظار داریم محصولات با قیمت مناسبی از کشاورزان خریداری شود تا از فراموشی و انقراض این صنعت جلوگیری شود.

وی ادامه داد: درختان توت مسن و فرسوده شدند و مشکلاتی نظیر عدم حمایت مالی و بیمه نبودن سبب می‌شود تا رغبت کشاورزان برای نوغانداری کاسته شود.

نوغانداری از رشته‌های شغلی قدیمی مازندران به شمار می‌رود که طی دو دهه اخیر با رکود مواجه شده است، این در حالی که در گذشته‌های نه چندان دور در بسیاری از روستاهای کوهپایه ای و جلگه‌ای استان رواج داشت

نوغانداری از رشته‌های شغلی قدیمی مازندران به شمار می‌رود که طی دو دهه اخیر با رکود مواجه شده است، این در حالی که در گذشته‌های نه چندان دور در بسیاری از روستاهای کوهپایه ای و جلگه‌ای استان رواج داشت و باکیفیت ترین ابریشم در این استان تولید می‌شد.

ابریشم مازندران در مسیر پیله شدن

در سال جاری قیمت هر کیلوگرم پیله تر ابریشم به ۱۳۵ هزار تومان رسید و برای پرورش نوغان، سه هزار جعبه تخم نوغان بین کشاورزان توزیع شد در حالی که در اوایل دهه ۸۰ حدود ۱۸ هزار جعبه نوغان توزیع می‌شد.

سه هزار جعبه نوغان توزیع شد
طی سال‌های اخیر با اقدامات حمایتی صورت گرفته، نوغانداری مازندران در مسیر احیا قرار گرفت و امید می‌رود با رفع موانع، این صنعت دوباره جایگاه خود را در استان باز یابد. حمیده سادات مطهری رئیس اداره توسعه نوغانداری جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه از اردیبهشت ماه توزیع تخم نوغان در استان آغاز شده است، میزان جعبه‌های توزیع شده را سه هزار و ۱۵۷ جعبه بیان کرد.

وی با اشاره به قیمت ۱۳۵ هزار تومان هر کیلوگرم پیله ابریشم اظهار داشت: طی سال‌های اخیر رکورد خوبی در پرورش کرم بریشم داشتیم و در مجموع وضعیت نوغانداری در استان مطلوب است.

وی به توزیع ۴۰۰ هزار قلمه، بیمه جعبه تخم نوغان، توزیع رایگان نهال و اعطای تسهیلات بانکی برای جایگاه نوغانداری اشاره کرد و گفت: در سطح استان هزار و ۲۰۰ بهره بردار نوغانداری فعالیت می‌کند.

مطهری با بیان اینکه مازندران ظرفیت اشتغال بالایی در حوزه نوغانداری و پرورش کرم ابریشم دارد، گفت: این صنعت در سال‌های اخیر رو به احیا رفته است.

در برخی روستاهای استان مازندران زنان خانه دار به حرفه نوغانداری مشغول هستند تا بتوانند از این طریق کمک خرج خانوار باشند و اتاق‌های کوچک برخی خانه‌ها محل پرورش کرم ابریشم شده است. هر سال کشاورزان از اوایل اردیبهشت ماه تخم‌های نوغان را تحویل می‌گیرند و برخی از آنان محیط خانه و انبارها را به محل پرورش کرم‌های ابریشم تبدیل کرده اند تا پس از ۴۵ روز آن را به بازار عرضه کنند.

هر سال کشاورزان از اوایل اردیبهشت ماه تخم‌های نوغان را تحویل می‌گیرند و برخی از آنان محیط خانه و انبارها را به محل پرورش کرم‌های ابریشم تبدیل کرده اند تا پس از ۴۵ روز آن را به بازار عرضه کنند

طی دو سال گذشته کرونا، سبب شده تا قلب کرم ابریشم در مازندران به شماره افتد و برخی از کرم‌های ابریشم به پیله تبدیل نشد و این صنعت برای پویایی و رونق نیازمند حمایت مسئولان است.

پرورش کرم ابریشم به دلیل کوتاه بودن زمان بهره وری اقتصادی است و تا پایان دوره پیله وری نیاز به ۸۰۰ کیلو برگ توت است. در حال حاضر از هر پنج کیلوگرم پیله، یک کیلوگرم نخ ابریشم تولید می‌شود که می‌تواند به رونق چرخ‌های کارخانه‌های ریسندگی در استان کمک کند.

سرمایه گذاری کم، بازگشت سرمایه و خرید تضمینی محصول از مزایای فعالیت در نوغانداری است و در حال حاضر مازندران تأمین کننده بخشی از تخم نوغان و پیله‌های ابریشم کشور محسوب می‌شود.

کد خبر: ۹۵٬۴۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha