۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
دولت رئیسی تشنگی خراسان‌جنوبی را دریابد؛ قفل گمرک یزدان در انتظار بازگشایی
گزارش بازار؛

دولت رئیسی تشنگی خراسان‌جنوبی را دریابد؛ قفل گمرک یزدان در انتظار بازگشایی

بیرجند- رفع مشکل آب، تغییر مدیران اقتصادی ناکارآمد و توجه به محصولات استراتژیک و معادن خراسان جنوبی درخواست‌های مردم خراسان جنوبی از دولت رئیسی است.

 بازار؛ گروه استان‌ها: از حدود ۴۵ روز دیگر دولت جدید کار خود را آغاز می‌کند و فصل نوینی از تلاش و جهاد برای آبادانی ایران عزیز آغاز می‌شود تا ان شاالله با همکاری و همیاری همدیگر گره‌های مشکلات را بگشاییم.

اما مردم خراسان‌جنوبی که صبورانه و مجاهدانه و براساس یک غیرت دینی و انقلابی در همه عرصه‌ها حضور داشته‌اند و در این دوره از انتخابات نیز رتبه اول مشارکت را در کشور رقم زدند نیز برای دیار و شهرشان خواسته‌هایی از دولت جدید و رئیس جمهور منتخب دارند.

خواسته‌هایی که بیشتر آنان در حوزه اقتصادی است و می‌توان از زبان نمایندگانشان در مجلس شورای اسلامی شنید.

اما ابتدا این نکته را مطرح می‌کنیم که حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب در ایام تبلیغات انتخاباتی از طریق گفت و گوی تلویزیونی با مردم خراسان جنوبی مطرح کرده بود که باید اقتصاد خراسان جنوبی را با تکیه بر ظرفیت‌های این استان متحول کرد چرا که ظرفیت‌های استان در حوزه معدنی و کشاورزی قابل توجه است.

وی با بیان اینکه اتفاقات بسیار خوبی در خراسان‌جنوبی انجام شده است، گفت: برای رفع محرومیت‌های این استان هنوز باید کارهای بیشتری انجام شود.

شکوفایی اقتصاد خراسان‌جنوبی با تکیه بر محصولات استراتژیک
رئیسی با اشاره به ظرفیت‌های این استان در حوزه محصولات استراتژیک بیان کرده بود که زرشک، زعفران و عناب این استان اگر با ارزش افزوده فروخته شود نقش مهمی در شکوفایی اقتصاد منطقه خواهد داشت.

رئیس جمهور منتخب با اشاره به ظرفیت‌های این استان در حوزه سنگ‌های ساختمانی و قیمتی اظهار کرد: سنگ‌های قیمتی اطراف نهبندان مزیتی مهم در این منطقه محروم استان است که می‌تواند به شکوفایی و توسعه این منطقه کمک کند.

وی با اشاره به مزیت‌های استان در حوزه نیروی انسانی متخصص و متعهد و همچنین مرزهای استان عنوان کرده بود که اقتصاد سنگ در خراسان‌جنوبی را با جذب سرمایه گذاران می‌توان فعال‌کرد.

دولت رئیسی تشنگی خراسان‌جنوبی را دریابد؛ قفل گمرک یزدان در انتظار بازگشایی

توجه به کشاورزی در کنار صنعت
رئیسی با بیان اینکه خیلی‌ها بیان می‌کنند که در خراسان‌جنوبی در شرایط خشکسالی باید به جای کشاورزی از صنعت در توسعه استان بهره ببریم، گفت: باید به کشاورزی خراسان‌جنوبی در کنار صنعت مورد توجه ویژه داشته باشیم.

سلمان اسحاقی، نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ما در خراسان‌جنوبی در کنار مدیران شایسته و لایق شاهد مدیران بی‌انگیزه و کم کار نیز هستیم که یکی از اولویت‌ها و مطالبات ما از دولت جدید تغییر اینگونه مدیران است.

ضرورت اصلاح ساختارهای اداری
وی با بیان اینکه اصلاح ساختارهای اداری در حوزه اقتصادی نیز از دیگر درخواست‌های ما از دولت جدید است، بیان‌کرد: متأسفانه قوانین و مقررات در خراسان‌جنوبی سختگیرانه اجرا می‌شود و به عنوان مثال در خراسان‌جنوبی آنقدر که برای اعطای تسهیلات ۳۰-۴۰ میلیونی سخت می‌گیرند در کلان شهرها برای تسهیلات چند میلیاردی عمل نمی‌شود.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس با بیان اینکه در دولت رئیسی باید به محصولات استراتژیک توجه ویژه‌ای شود، ادامه‌داد: با توجه به مجتمع فولاد قاین و معادن معدنی در خراسان‌جنوبی ما می‌توانیم تبدیل به قطب صنعتی شویم.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل خراسان‌جنوبی مشکل آب است، ادامه داد: البته انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس گران و هر کیلومتر آن میلیاردها تومان هزینه دارد و از این جهت بیشتر صنعت برای آن متقاضی است در حالی که اکنون مردم برای آب شرب مشکل دارند.

دولت رئیسی تشنگی خراسان‌جنوبی را دریابد؛ قفل گمرک یزدان در انتظار بازگشایی

تسهیل روابط با کشور همسایه با راه اندازی گمرک یزدان
اسحاقی گفت: رئیس جمهور منتخب در سخنان خود بر ارتباط با کشورهای همسایه سخن گفت که امیدواریم در خراسان‌جنوبی نیز این مسئله مورد توجه قرار گرفته و پایانه گمرگ مرزی یزدان بازگشایی شود.

 وی عنوان کرد: آیت الله رئیسی در منصب دستگاه قضایی هم بازدیدی از این گمرک داشت و پیگیری هایی برای بازگشایی آن انجام داد که امیدواریم هرچه زودتر شاهد بازگشایی قفل پایانه گمرک یزدان باشیم.

وی درباره پروژه راه آهن نیز اظهار کرد: برای راه‌آهن نیز اقداماتی که برای اجرا نیاز است انجام شده و در مرحله اجرا باید سرعت بیشتری انجام شود.

حجت‌الاسلام مجید نصیرایی نماینده مردم، طبس، سرایان، سربیشه و فردوس در این زمینه به خبرنگار بازار اظهار کرد: به نظر من اولویت دولت جدید در خراسان‌جنوبی باید حل مشکل آب باشد.

حل مشکل آب خراسان‌جنوبی اولویت دولت جدید باشد
وی گفت: وقتی سخن از حل مشکل آب می‌زنیم منظور هم انتقال آب از خارج استان و دریای عمان، استفاده از آب‌های ژرف و آب‌های نامتعارف، جمع‌آوری روان آب‌ها و استفاده بهینه از منابع آب موجود است.

نماینده مردم طبس، سرایان، سربیشه و فردوس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مردم ما حتی گاه برای تأمین آب شرب نیز در تنگناه هستند، اظهار کرد: در مواقع بارندگی ما شاهد روان آب‌هایی هستیم که به علت عدم برنامه‌ریزی از دسترس ما خارج می‌شود که در این زمینه باید اعتبار خاص گذاشته شود.

دولت رئیسی تشنگی خراسان‌جنوبی را دریابد؛ قفل گمرک یزدان در انتظار بازگشایی

انتقاد از فرسودگی شبکه انتقال آب
نصیرایی با تأکید بر استفاده بهینه از منابع آب موجود بیان‌کرد: در شرایطی که حتی یک قطره آب برای ما حیاتی است به واسطه فرسودگی شبکه انتقال آب ما شاهد هدر رفت منابع آبی هستیم که گاه به ۴۰ تا ۴۵ درصد نیز می‌رسد.

وی یادآورشد: تأمین آب برای کشاورزی، دامداری، مصارف خانگی و شرب مردم خراسان‌جنوبی حتماً باید مورد توجه دولت آینده قرار گیرد.

مصطفی نخعی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازار اظهار کرد: از دیدگاه من کم توجهی به شرق کشور به ویژه خراسان‌جنوبی از دلایل کاهش میانگین نمره عدالت در کشور است در حالی که این استان ظرفیت‌های بزرگی در حوزه معادن، کشاورزی و همچنین گردشگری و هم مرز بودن با افغانستان را دارد.

کم توجهی به شرق کشور به ویژه خراسان‌جنوبی از دلایل کاهش میانگین نمره عدالت در کشور است در حالی که این استان ظرفیت‌های بزرگی در حوزه معادن، کشاورزی، گردشگری و مرز را دارد

حل مشکل بیکاری در خراسان‌جنوبی اولویت است
وی با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی مردم به ویژه در حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه نگران کننده است، بیان‌کرد: متأسفانه نهبندان و سربیشه را بیکاری فرا گرفته و خشکسالی نیز بر این مسئله دامن زده است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه با بیان اینکه شایسته نیست که مردم مرزنشین از نعمت آب آشامیدنی برخوردار نباشند، گفت: بهبود وضعیت جاده‌های خراسان‌جنوبی نیز در دولت جدید باید مورد توجه قرار گیرد چرا وضعیت این جاده‌ها مردم ما را به واسطه تصادفات داغدار کرده است.

نخعی یادآور شد: نکته دیگر اینکه زنگ خطر خالی شدن روستاها در خراسان‌جنوبی به صدا در آمده که این نکته نیز باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

آنچه گفته شد بخش‌هایی از خواسته‌های مردم دیار خاوران از دولت جدید است. مردمی قانع و صبور که این روزها خشکسالی، بی آبی، تورم افسار گسیخته، کوچ روستائیان از موطن مادری، پروازهای نامنظم از فرودگاه بیرجند و بیکاری رنجشان می‌دهد ولی با امید پای صندوق آراء آمدند.

کد خبر: ۹۵٬۳۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha