۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
حمایت از صنایع دستی آبادان باعث رونق این مشاغل می‌شود| ظرفیت وجود نمایشگاه دائمی
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

حمایت از صنایع دستی آبادان باعث رونق این مشاغل می‌شود| ظرفیت وجود نمایشگاه دائمی

آبادان- مطوری سلطان زاده، تولیدکننده صنایع دستی آبادان گفت: حمایت از فعالان صنایع دستی آبادان باعث رونق مشاغل آنها می‌شود.

فاطمه مطوری سلطان زاده در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: حمایت حداکثری از تولیدکنندگان و اعطای وام با سود کم بهره برای عبور از این دوره سخت با توجه به شرایط دشوار اقتصادی موجود در کشور باید در دستور کار دولت قرار بگیرد.

وی حمایت از تولیدکننده را برابر با حمایت از اقشار ضعیف دانست و گفت: اقشار ضعیف اکثرا کارگر هستند و دولت با حمایت از تولیدکنندگان و ممنوعیت ورود کالاهایی که در ایران تولید می‌شود کمک به سزایی در راستای رسیدن به شعار سال می‌تواند داشته باشد.

مطوری سلطان زاده صنایع دستی را بیانگر فرهنگ و سنت هر ملیت و سرمایه فرهنگی یک جامعه قلمداد کرد و افزود: ایران با تمدنی غنی و دیرینه از پایه‌گذران تمدن تاریخ و فرهنگ در دنیا شناخته شده و انتظار می‌رود از سوی دولت حمایت بیشتری از فعالان این حوزه هنری به عمل آید.

این تولیدکننده صنایع دستی آبادان حفاظت از صنایع دستی و حمایت از فعالان آن را یک رسالتی مهم بر دولت برشمرد و عنوان کرد: این حمایت‌ها با توجه به هر منطقه و قومیت متفاوت است زیرا شاهد هستیم در مناطق محروم هیچگونه حمایتی از صنایع دستی آن منطقه نشده و تنها تلاش علاقمندان باعث برجا ماندن هنر سنتی منطقه بوده است.

صادرات صنایع دستی
وی با بیان اینکه صنایع دستی ایران نشان از سنت و فرهنگ ایرانی و اسلامی است، توضیح داد: جایگاه صنایع دستی ایران در صنایع دستی ملل و اقوام مختلف جهان گویای لزوم توجه بیشتر مسئولان مرتبط به امور صادرات این صنعت است.

مطوری سلطان زاده با تاکید بر اینکه صادرات یک محصول دستی و سنتی در واقع صادرات یک فرهنگ و قومیت است که در نتیجه می‌تواند با شناساندن فرهنگ ایرانی در جذب گردشگران خارجی مؤثر باشد، خاطرنشان کرد: متاسفانه عدم حمایت از هنرمندان و نبود فضای مناسب آموزش و در نهایت تولید نشدن محصول با کیفیت می‌تواند یکی از موانع صادرات صنایع دستی منطقه باشد.

این تولیدکننده صنایع دستی آبادان در ادامه سخنان خود با اشاره به آینده فعالیت‌های صنایع دستی تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر با ورود ماشین آلات صنعتی برای بالا رفتن سرعت تولید جای نگرانی برای کم ارزش شدن کار دستی و از بین رفتن بعضی از رشته‌های صنایع دستی است.

استفاده از ظرفیت‌های نمایشگاهی
وی ایجاد خلاقیت در تولید محصولات با کیفیت دستی و تلفیق با سبک مدرن را قدمی مؤثر در ایجاد اشتیاق مردم به استفاده از صنایع دستی به جای ماشینی عنوان کرد و افزود: به عنوان عضو کوچکی از جامعه بزرگ صنایع دستی بر اساس تجربیاتی که از مصاحبت با مردم هنر دوست داشتم زمانی که صحبت از صنایع دستی می‌شود، در ذهن مردم وسایل حصیری شمال، معرق و منبت کاری‌های اصفهان، کیف پول‌های چرم تبریز و … تداعی می‌شود و این نشان از یک پشتوانه قوی و حمایت مستمر از هنرمندان آن منطقه است.

مطوری سلطان زاده در همین خصوص گفت: امید است این حمایت از هنرمندان آبادانی نیز به عمل آید که در نتیجه به شناخت فرهنگ اصیل آبادان و دیده شدن هنر هنرمندان این منطقه در نمایشگاه‌های بین‌المللی کمک شایانی شود.

این تولیدکننده صنایع دستی آبادان با اشاره به برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد اروند طی روزهای گذشته، تاکید کرد: این نمایشگاه با استقبال و حضور پر رنگ مردم عزیز شهرهای آبادان و خرمشهر رو به رو شد که استقبال بالا نشان دهنده ظرفیت اقتصادی و لزوم وجود نمایشگاه دائمی در این شهر است.

وی ایجاد بستر مناسب آموزشی و برگزاری ورکشاپ‌ها را از اهداف آینده هنرمندان آبادانی عنوان کرد و افزود: امید است مسئولان حمایت خود را از قشر هنر دوست دریغ نکنند و برنامه‌ای برای سامان بخشیدن به امور فعالان صنایع دستی در نظر داشته باشند.

کد خبر: ۹۵٬۳۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha