۲ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸
 ۵۰۰ هزار رأس دام مازاد صادرات می شود
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری دامداران متحرک:

۵۰۰ هزار رأس دام مازاد صادرات می شود

خرم، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری دامداران متحرک ایران گفت: ما صادرات یک میلیون رأس دام مازاد را به وزارتخانه پیشنهاد کردیم که با ۵۰۰ هزار رأس آن موافقت شده است.

به گزارش بازار، فضل خرّم، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عشایری دامداران متحرک ایران اظهارکرد: عشایر با ۲۴۶ هزار خانوار و ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار رأس حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد گوشت قرمز کشور را تأمین می کند.

وی با بیان اینکه عشایر نیاز گوشت حدود ۱۶ نفر ایرانی را تأمین می کند افزود: عشایر با وجود خدمات گسترده ای که به کشور ارائه می دهد اما کمترین توقع و کمترین خدمات را از جامعه دریافت می کند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عشایری دامداران متحرک ایران، کاهش یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن از علوفه مرتعی عشایر اثر سنگینی را نگران کننده خواند و گفت: این میزان کاهش علوفه اثر سنگینی بر زندگی جامعه عشایر گذاشته به طوریکه نمی توانند در بازه زمانی مناسب دام را به بازار عرضه کنند.

خرّم افزود: کاهش علوفه باعث شده که دام زودتر از موعد اصلی خود به بازار عرضه شود که این باعث کاهش قیمت دام زنده در بازار و زبان خود جامعه عشایری می شود و از طرف دیگر، به خاطر کمبود دام، ذخایر ژنتیکی و دام های مولد نیز از بین می روند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۱۰۰ هزار تن نهاده در اختیار جامعه عشایری قرار داده شد گفت: تصمیم دوم هم این بود که یک میلیون رأس دام از جامعه عشایری خریداری شود که البته شیوه خرید شیوه مناسبی نیست و از این رو با دولت مطرح کردیم که به جای دید اقتصادی با رویکرد مدیریت بحران ورود کند.

وی یادآورشد: ما صادرات یک میلیون رأس دام مازاد را به وزارتخانه پیشنهاد کردیم که با ۵۰۰ هزار رأس آن موافقت شده و قرار بر این است که به ازای آن نهاده دامی وارد کنیم و در اختیار عشایر قرار دهیم تا ضمن کاهش قیمت هزینه تولید، یک امنیت روانی خوبی هم در جامعه عشایری ایجاد شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عشایری دامداران متحرک ایران با تذکر این نکته صادرات ۵۰۰ هزار رأس دام تأثیری بر قیمتها در بازار نخواهد گذاشت گفت: این اقدامات تا حدودی می تواند از تبعات و پیامدهای ناشی از خشکسالی در مناطق عشایری جلوگیری کند.

خرّم از ورود ارتش به این بخش سخن گفت و افزود: با توجه به افزایش هزینه های حمل و نقل، ارتش تعهد کرده که تعدادی کامیون حمل کالا و نهاده و تانکرهای آب رسانی و ذخیره آب را در اختیار ما قرار دهد.

کد خبر: ۹۵٬۲۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha