۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
صادرات در خراسان شمالی ۲۴ درصد کاهش یافت
معاون بازرگانی خراسان شمالی:

صادرات در خراسان شمالی ۲۴ درصد کاهش یافت

بجنورد- داوود زاده، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان شمالی از کاهش ۲۴درصدی صادرات طی دوماهه ابتدای سال جاری در استان خبر داد.

مهرداد داود زاده در گفتگو با بازار، اظهار داشت: صادرات استان طی دوماهه ابتدای سال جاری ازنظر ارزشی ۱۲.۲ میلیون دلار و ازنظر وزنی ۴۴.۳ هزار تن است که نسبت به مدت‌زمان مشابه سال قبل ازلحاظ ارزشی ۴.۶۸ درصد و ازلحاظ وزنی ۲۴.۷۸ درصد کاهش داشته است.

وی عمده کالاهای صادرات استان را شامل محصولات پتروشیمی ( اوره، ملامین، آمونیاک و ازت )، محصولات فولادی، مواد غذایی و محصولات کشاورزی ( ماکارانی و بذر ذرت ) ، هیدروکسیدسدیم، اسیدسیتریک و سایر کالاهای صنعتی برشمرد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: این میزان کالا به کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان، ازبکستان، آلمان، چین، ترکیه، پاکستان، اوکراین، نیوزلند و مالزی صادر شد.

داود زاده سهم گمرک استان را از صادرات به لحاظ ارزشی ۱.۴میلیون دلار و ازنظر وزنی ۳.۵هزار تن برشمرد و افزود: این رقم نسبت به مدت‌زمان مشابه سال گذشته ازنظر ارزشی ۴۱ درصد و ازنظر وزنی۸۱ درصد کاهش داشته است.

وی در ادامه همچنین  از رشد ۲۳۰ درصدی صادرات بخش صنعت در استان طی دوماهه ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: صادرات بخش صنعت به ارزش ۴.۲ میلیون دلار و وزن ۲۰.۶ هزار تن است که ۳۴.۷ درصد صادرات را به خودش اختصاص داده است و نسبت به مدت‌زمان مشابه سال گذشته ازنظر ارزشی ۲۳۰ درصد و ازنظر وزنی ۹۳۰ درصد رشد داشته است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی به صادرات بخش پتروشیمی نیز اشاره و تصریح کرد: صادرات این بخش به ارزش۷.۹میلیون دلار و وزن ۲۳.۴ هزار تن است که ۶۴.۴ درصد صادرات را به خود اختصاص داده است و نسبت به مدت مشابه سال گذشت ازنظر ارزشی ۳۰.۷ درصد افزایش و ازنظر وزنی ۵۸.۶ درصد کاهش داشته است.

داودزاده در ادامه به صادرات بخش کشاورزی و صنایع غذایی نیز اشاره کرد و افزود: صادرات این بخش به ارزش ۰.۰۸ میلیون دلار و وزنی ۰.۲ هزار تن است که ۰.۶ درصد صادرات را به خودش اختصاص داده است و نسبت به مدت مشابه گذشته ازلحاظ ارزشی ۵۳ درصد کاهش و ازلحاظ وزنی ۲۵ درصد افزایش داشته است.

کد خبر: ۹۵٬۱۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha