۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰
نحوه توزیع یارانه انرژی باید تغییر کند
کارشناس مسائل اقتصادی:

نحوه توزیع یارانه انرژی باید تغییر کند

حسینی، کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه جهش قیمت ارزی و کاهش ارزش پول ملی باعث مشکلاتی شده تأکید کرد: ما برای جلوگیری از قاچاق سوخت باید مدل توزیع یارانه را اصلاح کنیم.

به گزارش بازار، ابوالفضل حسینی، کارشناس اقتصادی و مدیر شبکه های تجارت بین المللی در حوزه بانکداری، نفت و اقتصاد کلان هدف از طرح اقتصاد مقاومتی را متناسب سازی ساختارهای اقتصاد با شرایط کشور خواند و گفت: زمانی که مقام معظم رهبری، موضوع اقتصاد مقاومتی را مطرح فرمودند اولین دوره تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شد.

وی افزود: مقام معظم رهبری سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ فرمودند تا برنامه های استراتژیک اقتصادی را اصلاح کرده و به اهداف مورد نظر دست یابیم.

کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه کشور در آن شرایط نیاز شدیدی به مقاوم سازی اقتصادی داشت گفت: متاسفانه موضوع اقتصاد مقاومتی به غلط در ذهن مردم به عنوان ریاضت اقتصادی جا افتاده درصورتیکه چنین نیست.

حسینی در رادیو گفت وگو، با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای طی کردن دوران ریاضت اقتصادی نیست گفت: هدف از اقتصاد مقاومتی، اصلاح ساختارهای ضعیف اقتصادی در حوزه هایی است که با چالش هایی مانند وابستگی به خارج مواجه می شویم.

وی خودکفایی در تأمین نیازهای ضروری و صادرات محوری را از جمله سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی برشمرد و افزود: افزایش بهره وری با منابع کمتر، جذب سرمایه های خارجی برای تولید صادرات محور و جلوگیری از خام فروشی نیز از دیگر محورهای این سیاست های کلی است.

کارشناس اقتصادی اصلاح زنجیره تأمین برای حذف واسطه گری و رقابتی کردن تولید را نیز به عنوان یک اصل دیگر یادآوری کرد و گفت: هدف اصلی از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، مقاوم سازی و اصلاح ساختارهای ضعیف اقتصاد کشور است.

مدیر شبکه های تجارت بین المللی در حوزه بانکداری، نفت و اقتصاد کلان با اشاره به اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی راه اندازی شد گفت: این پالایشگاه ۸۰۰ هزار بشکه نفت را پالایش می کند و بدین ترتیب ضمن تأمین نیاز داخلی در سال ۹۹ حدود ۴ میلیارد دلار نیز مشتقات نفتی صادر کرد.

حسینی در رادیو گفت وگو با بیان اینکه ما سالانه حدود ۶۰ میلیارد دلار یارانه بابت انرژی می پردازیم گفت: ما در کشور ایران با یک درصد جمعیت جهان به دلیل اتلاف انرژی بالا، ۱۵ درصد انرژی کل دنیا را یارانه می دهیم و ۸۵ درصد انرژی دنیا را بقیه کشورها می پردازند.

وی با اشاره به اینکه جهش قیمت ارزی، کاهش ارزش پول ملی و از طرف دیگر عدم اصلاح قیمت انرژی و افزایش قیمت جهانی انرژی باعث مشکلاتی شده تأکید کرد: ما برای جلوگیری از قاچاق سوخت باید مدل توزیع یارانه را اصلاح کنیم.

حسینی هدفمندسازی یارانه ها در راستای کاهش شکاف طبقاتی و افزایش عدالت را ضروری خواند و گفت: برای افزایش بهره وری نیز باید از سامانه های فناورانه محور و رقابت پذیری کالاها و افزایش صادرات استفاده کنیم.

این کارشناس اقتصادی تأکیدکرد: دولت سیزدهم و مجلس یازدهم باید از سند حمایت از تولید، سند رفع موانع تولید و سند گام دوم انقلاب برای ارتقای ثروت و تقویت اقتصاد ملی استفاده کنند.

کد خبر: ۹۵٬۱۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha